Shadow of the Comet – Illsmouthin ctulhut päivät

shadow-comet-kortti

H.P. Lovecraftin Cthulhu-mytologiaa on yritetty muutaman kerran hyödyntää tietokonepeleissä, mutta vain Info-alkuiset yhtiöt ovat siinä onnistuneet. Kysymyksessä ovat tietysti Infocomin Lurking Horror ja Infogramesin Alone in The Dark

Shadow of the Comet on Infogramesin uuden, yhteistyössä Chaosium Incin kanssa tehdyn Call of Cthulhu -sarjan esikoinen. (Alone in The Dark ei kuulukaan sarjaan. Sorry.) Shadow käyttää paranneltua Eternam-järjestelmää, joten kysymyksessä on seikkailupeli, ei roolipeli, niin kuin nimestä voisi helposti päätellä.

shadow-comet1

Sä minulta järjen veit...

Vuonna 1834 lordi Boleskine löysi vanhoista, huonomaineisista käsikirjoituksista maininnan paikasta, jossa tähdet ovat kirkkaampia ja näyttävät olevan lähempänä Maata. Boleskine matkustaa mainittuun paikkaan, Illsmouthin kylään Uudessa Englannissa.

Ja sitten Halleyn komeetta pyörähtää näkyviin. H.P. Lovecraftin ystävät tietävätkin mitä tapahtuu: Boleskine näkee Olion, joka on niin sanoinkuvaamattoman kauhea, että lordi menettää järkensä ja kuolee myöhemmin St. Andrew'n mielisairaalassa. Karmivalla tavalla, luonnollisesti.

Ja luonnollisesti hän jättää jälkeensä luonnoksia, jotka saavat 76 vuotta myöhemmin John T. Parkerin, nuoren astrologin, matkustamaan Illsmouthiin. Ja arvatkaa mitä, kolmen päivän kuluttua Halleyn komeetta näkyy taas! Ja miksi Hambletonin perheellä on räpyläkädet? Iä iä, Cthulhu Ftagn, niin kuin sanotaan.

shadow-comet3

...ja minusta hullun teit

Shadow of the Cometin vahvin puoli on sen progressiivisesti kasvava jännitys. Ensimmäisen päivän leppoisa, pikkuoutouksien rikkoma tunnelma kulminoituu mystiseen rituaaliin ja pyörtymiseen.

Toisena päivänä ei jää enää epäilystäkään, että Illsmouthissa on jotain pahasti vialla: murha, sopimuksia Muinaisten kanssa, outoja ilmiöitä valokuvissa, ja mausoleumi, jonka kuolettavista ansoista selviydyttyä juostaan kilpaa sanoinkuvaamattoman iljetyksen kanssa. Pikkuisten manausoperaatioiden jälkeen Illsmouthissa on muutama Cthulhun-palvoja vähemmän, välipyörtymisen jälkeen pitää enää tuhota kuolematon intiaani ja estää Suurten Muinaisten paluu. Hyvästi Hastur, näkemiin Nyarlahotep!

Lovecraftmaisia aineksia on runsaasti, vaikka Parker pitääkin coolinsa kirjallisia esikuviaan huomattavasti paremmin eikä ole hysterian vallassa koko aikaa.

shadow-comet2

Sanoinkuvaamattomia näkyjä

Grafiikka on aina ollut ranskalaisten vahva ala, eikä Shadow ole poikkeus. Tavanomaisen seikkailupeligrafiikan lisäksi, jossa pikkumies köpöttää bittikarttataustoissa, tarjolla on mainioita lähipotretteja ja näyttäviä ääriviiva-animaatioita. Musiikkia on muutama lyhyt luritus, onneksi samplattuja efektejä löytyy ihan mukava määrä.

Käyttäjäliityntä ei ole paljoa Eternamista parantunut. Parkeria liikutellaan kursorinappuloilla ja esinemanipulaatio käy joko TABin takaa löytyvällä menulla tai näppärämmin näppäinlyhenteillä. Systeemi toimii muuten hyvin, joskus vain tekeminen ja tekemättä jättäminen riippuu liian paljon paikasta. Jouduin jopa itku kurkussa soittamaan Infogramesille, josta selvisi että operaatio täytyy tehdä oman huoneen pöydän vieressä (varmasti tulette keksimään, mikä operaatio). Onneksi selvisi, muuten olisin tullut hulluksi, mikä toisaalta olisi ollut hyvinkin lovecrafmaista.

Liittymän suurin ongelma on palautteen puute, joten ei aina voi olla edes varma, että käsky meni perille, ja edes jonkin näköisiä vinkkejä voisi peli viljellä, varsinkin jos yrittää oikeaa asiaa mutta väärässä paikassa.

Näppäriä keksintöjä ovat muistikirja, johon Parker kirjaa oleelliset vinkit ja joka toimii myös välillä selvänä suunnannäyttäjänä. Parker pääsee myös kyläkartan avulla varppaamaan joko suoraan tai lähelle haluamaansa kohdetta. Ystävällisesti muuten manuaalin loppuosassa on kiellettyä salatietoa, jonka mystisistä hieroglyfeistä löytyy yhtä tärkeää virkettä lukuunottamatta ensimmäisen päivän ratkaisu.

Shadowin ongelmat vaihtelevat keskiraskaista helpohkoihin, joskin mukana on muutama tuumintaakin vaativa. Umpikujiin on parissa kohdin mahdollista joutua, jos tötöilee keskustelussa esimerkiksi suututtamalla Juggin. Peli etenee tapahtumavetoisesti, eli ongelman selvittäminen laukaisee liikkeelle seuraavan. Itse olen jäänyt jumiin kolmannen päivän alkuun, Matawangaa kun ei tunnu löytyvän mistään.

Lienee itsestään selvää, että kauhusta ja/tai Lovecraftista kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti tutustua Shadow of the Cometiin, sillä tarinan imu on melkoinen ja paremmalla käyttöliittymällä pisteitä olisi rapissut roimasti. Infogrames on saanut kuningasidean keskittymällä Lovecraft-peleihin, ja käyttäjäliitynnän parantamisella se nousisi Suurten Muinaisten (Sierragth/Luc'hasArtshogh) joukkoon. Kyllä minä vastaan Cthulhun kutsuun mielelläni toistekin.

Nnirvi

Yhteenveto: Erittäin mukaansatempaava, jopa jännittävä seikkailupeli.

shadow-comet4

gog_com_nappi

88