Maailman nopein kansa (PC) – Kyllä Kansa tietää

Täs on hyvä mutka, pistä siihen tutka, virittele ansa, tulee Maailman nopein kansa, Jii-ii-ii-ii-Jii, minne sinä meet?

Jälleen kerran käynnissä on ”kaikkien aikojen suomalainen formulakausi”. Oman KERSinsä kekoon kantaa MTV3, jonka F1-nettisivulta löytyy ilmainen formulasimu, Maailman nopein kansa.

Koska luonteva kohdeyleisö olisivat ne, jotka eivät pelaa lainkaan, odotin ylhäältä kuvattua Java-kikkaretta. Yllättäen peli perustuukin ihan oikeaan ajosimuun, Live For Speediin (Pelit 1/04, 92 p). Peliservereitä pyörittää Maailman nopeimman kansan oma palvelu ja tuloksia katsellaan nettiselaimessa. Käyttöliittymä toki on rakennettu aloittelijoita syleileväksi ja se toimii pääasiassa hyvin.

Kisoja käydään oikeiden GP-kisojen aikataululla. Voisi kuvitella, että autona olisi Formula 1 ja kisakalenteri mukailisi tosielämän ratoja, mutta ei. Pelin ilmaisuus selittyy sillä, että kyse on Speedin demoversiosta, joten koko kausi ajetaan Formula BMW-autoilla ja Blackwoodin radalla. Kuukaudesta toiseen! Vaikka Visaa vinguttamalla hankkisi Live For Speedin täysversion kaikkine autoineen ja ratoineen, Maailman nopein kansa -mestaruussarja pysyy yhden radan ihmeenä.

Bemarien ajettavuus on ehtaa Live For Speediä. iRacing (Pelit 2/09, 97 p) nosti simuriman korkealle, mutta sen perässä on tasaista, ja siinä joukossa Live For Speed pärjää varsin mainiosti. Fysiikkamallinnus on hiukan suoraviivaisen oloinen ja vivahteeton, ja pitoakin tuntuu olevan liikaa. Auton jousituksen ja liikkuvien massojen mallinnus on ensiluokkaista ja ratin force feedback -efektit antavat hyvän tuntuman ajamiseen.

Formula BMW ei anna ihan oikeaa kuvaa Live For Speedin potentiaalista. Jos ajaminen tuntuu alkukierrosten jälkeen simulaattoriksi helpolta, kannattaa huomata, että kierrosaikaennätys on jossain 1,12:n tuntumassa. Että sopii yrittää.

Palkintojahtiin

Maailman nopein kansa maustaa hyvin toimivan ja helppokäyttöisen sarjasysteemin loistavilla palkinnoilla. On puhdasta käteistä, F1-kisamatkaa, autopelipenkkiä, ajovarusteita ja muuta. Peliä pystyy pelaamaan hiirellä, joten periaatteessa palkinnot ovat myös satunnaispelaajien ulottuvilla. Mutta vain periaatteessa, sillä ratoja hallitsevat Live For Speed -veteraanit. Vaikka olen pariakin simulaattoria eläessäni ajanut, muutaman illan harjoittelun jälkeen kierrosaikaero sarjan kärkikuskeihin oli edelleen sekunnin luokkaa. Satunnaispelaajat hyytynevät jo alkukarsintaan. Tuoreella radalla pelaajat olisivat edes ratakokemuksen suhteen samalla viivalla. Koska kyse on ihmisten välisestä kamppailusta, luovuttaa ei kannata. Sain monia jatkopaikkoja pelkästään kilpakumppanien kolarien takia.

Kisojen kesto on vaivaiset kolme tai viisi kierrosta, joten ohi yritetään nopeasti, kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa paikoissa.  Sisäkurviin painetaan viime hetken syöksyllä rallicross-tyyliin kaverin kyljestä tukea hakien, kun palkintojen houkutus vetää Voiman pimeälle puolelle. Minikisat eivät ole kovinkaan hauskoja, sillä kilpakumppanin kohelluksesta johtunutta spinnausta ei ehdi lyhyen kisan kuluessa enää paikkaamaan. Palvelimilla tauotta pyörivissä avoimissa kisoissa tämä ei haittaa, koska uusi mahdollisuus on parin tunnin päässä, mutta virallisissa kisoissa seuraavaa yritystä pitää odottaa pahimmillaan viikkokausia. Kisojen pitäisi olla selvästi pidempiä, jolloin ohituspaikkoja maltettaisi rakennella rauhassa. Parinkymmenen kierroksen kisa erottaisi rattimiehet poikasista.

Alkukarsinnan jälkeen kisat ajetaan neliportaisena cupina. Jokaisesta lähdöstä jatkoon pääsee kaksi parasta. Näin kuljettajamäärä supistuu finaaliin mennessä 512:sta kahdeksaan. Cup rullaa sujuvasti eteenpäin, eikä turhaa odottelua ole.

Virallisten kisojen lisäksi servereillä pyörii avoimia kisoja, joihin voi osallistua vapaasti. Avoimissa kisoissa taso on löysempi, joten cup-paikka irtoaa helpommin. Toisaalta sekaan mahtuu sitäkin enemmän peeloja, kuten väärään suuntaan rataa ajava itsensä hauskuuttaja tai shikaanin tukkivan ruuhkan rakentava porukka.

Kaikki tahtoo telkkariin

Kausi on jaettu neljään periodiin. Jokaisesta periodista pääsee osakilpailuista saatujen pisteiden perusteella syksyllä ajettaviin puolivälieriin. Syksyllä cup jatkuu jatkoon päässeiden kesken samalla systeemillä kuin yksittäisissä kisoissa, kunnes jäljellä on enää televisioitava finaali ja matka notkuvien palkintopöytien äärelle.

Maailman nopein kansa on ilmaisuuteensa nähden hyvä yritys. Pelin pisteytys on hankalaa, koska teknisesti kaikki toimii mainiosti, mutta sisältöä on naurettavan niukasti. Positiivista pelissä on se, että kerrankin simulaattori tarkoittaa simulaattoria. Jopa peruspelaaja saa kalpean aavistuksen siitä, minkälaista immersiota oikea simulaattori voi tarjota. Jos Maailman nopein kansa innostaa tutustumaan oikeiden autosimujen maailmaan, niin se on tehnyt tehtävänsä.

Kaikki mukaan, ettei tarvitse syksyllä telkun ääressä sanoa: ”Kyllähän minäkin tuolla pärjäisin jos...”.

75