Ennakko: Killing Floor 2 - Zed niin kuin Zorro

 

aa_KFGame 2015-05-09 21-23-07-73

Mainio zombi-co-op-peli Killing Floor on pitänyt tekijätiiminsä Tripwiren tähän asti leivässä, nyt sen päälle kaivataan verta ja sisälmyksiä.

Killing Floor kakkoseen pääsee jo early access -hissillä, mutta siellä odottaa ikävä vastaanotto. Maailmanlopun Pariisissa ei pysy hengissä Eiffel-tornikaan, ja tiedemiesten salaisissa laitoksissa päälle käy mitä ihmeellisemmän brutaaleja zed-mutantteja. Brutaali on niiden kohtelukin, sillä kiitos siitä uuden yliampuvan väkivaltaisen MEAT-goremallinnuksen, niin tunnelmaa kuin zedejä voi leikata vaikka lihakirveellä.

Yhteistyöllä se sujuu

Maineikkaasta edeltäjästä tuttu kaava on tallella, näennäinen kauhupeli onkin mitä lupaavinta yhteistyötä vaativa, pienen porukan nopeatempoinen co-op-peli. Pelaajakatto on kuusi, mutta jos kavereita on vähemmän, peli skaalautuu lennosta. Myös matsin pituutta ja vaikeustasoa voi säätää helpon pyrähdyksen ja mahdottoman maratoonin välillä.

Ideana on selvitä jatkuvasti pahenevista Zed-laumojen hyökkäysaalloista, ja niiden välillä juosta ostamaan parempaa aseistusta, täydentämään ammuksia ja korjaamaan suojausta. Riittää että yksi pelaaja säilyy aallosta hengissä, mutta kun menoon tunkee yhä pahempia otuksia, ei niitä pistoolilla pysäytetä. Tiimityö pahimpia zedejä vastaan tulee kuin luonnostaan, sillä pelaajien kuoleminen tarkoittaa että selviytyminen on yhä vaikeampaa.

Aluksi vastassa on vain massoittain hitaita zombeja, juoksevia viikatetyyppejä ja maassa kömpiviä ihmishämähäkkejä, jotka helposti yllättävät pimeillä käytävillä. Myöhemmin mukaan tulee vaikka myrkkypilveä oksentava sumopainija tai näkymättömyysviitan alle piiloutuva naisninja. Todellista kauhua tarjoaa luotisateen läpi rennosti kävelevä, moottorisahalla varustettu lihaskimppu tai gorillamainen nyrkkikeisari. Näillä on tapana valita satunnainen uhri ja puskea raukan päälle kuin pysäyttämätön biisoni. Jos tiimi säilyy hengissä tarpeeksi pitkään, lopulta vastaan nousee itse tuomionpatriarkka, jota juostaan karkuun pitkin koitosten kuluessa verellä maalautuneita käytäviä.

Hahmoluokat tuovat peliin kivi-paperi-sakset-elementin. Koska pelaajat ovat tiimi, jokainen voi lahjoittaa tovereille rahaa ja aseistusta, ja parantaa kavereitaan, joskin hitaasti. Lääkintämies hoitaa homman paremmin, nakkelemalla esimerkiksi parannuskaasukranaatteja omien sekaan. Berserkkeri ja Commando keskittyvät pelkkään mättämiseen. Support jakaa ammuksia, mikä on elintärkeää koska ammuksia (ja aseita) voi kantaa vain rajoitetusti. Ammustäydennyksiä voi etsiä myös ympäristöstä.

Blood on the Dance Floor

Pahaa jälkeä ei saa aikaiseksi ilman kunnon työkaluja. Niissä ei Killing Floor 2 pihtaa, valikoimasta löytyy lyömäaseita katanoista puukkoihin, plus tuttuja pistooleja, rynchestereitä, haulikkoja ja liekinheitin.

Suosikkiaseeni on AA-12-automaattihaulikko. Se on kuin suunniteltu zombi-invaasiota varten, mitä nyt haulit loppuvat sillä nopeasti kesken. Mutta siihen asti meno on luvattoman hauskaa, kun zombiukot sulavat kesäiseen haulisateeseen.

Aseissa on rautatähtäimet, mutta meno on yleensä niin hektistä ettei niitä tule käytettyä, vaan räiskiminen sujuu paniikissa usein ympäri seiniä ja lonkalta kohteeseen. Aseidenmallinnus on loistokasta, jokainen pyssy eroaa ominaisuuksiltaan selvästi ja niissä on sitä kuuluisaa munaa. Jopa aseiden lataaminen on taltioitu suoraan aseenkäsittelyn ammattilaiselta. Upeana yksityiskohtana parantunut aseenkäsittelytaito ei vain nopeuta lataamisanimaatiota, vaan se jopa vaihtuu erilaiseen.

aa_KFGame 2015-05-09 21-28-25-48

Dawn of the Zed

Virallisia karttoja on vasta kolme, mutta vielä en ole kyllästynyt. Servereillä pyörii lisäksi jo yhteisönkin tekeleitä, jotka asentuvat automaattisesti kun serverille liittyy. Kompaktit ja melko laajat kartat ovat täynnä eri reittejä mahdollistavia käytäviä ja portaikkoja. On vaikeaa löytää tilaa, jonne ei pääsisi monesta eri suunnasta.

Karttaprofiilit pitävät pelaajat varpaillaan, sillä zedit hengittävät hetkessä niskaan, jos ei vilkuile jatkuvasti taaksensa. Ovia voi teljetä, mutta jollei ryhmässä joku keskity korjailemaan hajoavia kiinnityksiä, jää ilo lyhyeksi.

Killing Floor 2 tarjoaa jo Early Accessina kokonaiselta tuntuvaa pelattavaa. Karttoja varmasti lisätään, ehkä peliin kaipaisi jotain Alan Wakesta lainattua öistä metsäympäristöä ja muuta vähemmän scifiä näkymää. Levelien kerääminen omalle hahmolle vaatii turhan pitkiä sessioita, sitä ensimmäistä perkkiäkin voi joutua grindaamaan tuntikaupalla. Yksi syy odottaa varsinaista julkaisua onkin se, että nyt vaivalla kerätyt perkit nollataan silloin.

Killing Floor 2 lupailee ehdottomasti yhtä vuoden vahvimmista pienen porukan coop-peliä. Se pitää upealla toteutuksellaan vahvasti otteessaan, näennäisestä saman kaavan toistostaan huolimatta.

aa_KFGame 2015-05-09 21-22-58-92