Hearthstone: Blackrock Mountain -DLC - Kortti tuo

Arvosteltu: PC

Saatavilla: Android, iOS

Blizzard Entertainment

Versio: 2.6.0.8834

Minimi: Pentium D tai Athlon 64 X2, 2 Gt muistia, GeForce 6800 tai Radeon X1600 Pro

Testattu: i7-4790K 4.0GHz, Gtx 970, 8 Gt muistia

Muuta: Hearthstone-pelin voi ladata ilmaiseksi osoitteesta eu.battle.net

Ikäraja: Ei ole

Miksi tehdä muuta, kun voi grindata?

Blizzard tunnetaan pelitalona, jossa osataan tehdä nettipelejä massoille. Firman keräilykorttipeli Hearthstone on jo parissa vuodessa noussut moderniksi klassikoksi, joka noussee tulevaisuudessa esille, kun free-to-play-konseptin alkutaivalta muistellaan. Blackrock-laajennus lisää mukaan yksinpelin ja uusia kortteja.

Kova kovaa vasten

Sankareina hääräävät World of Warcraftista tutut hahmoluokat: soturi, maagi, temppeliritari, metsästäjä, varas, druidi, pappi ja warlock. Ukkojen, ja yhden akan, hahmo-ominaisuudet vaihtelevat. Pappi osaa parantaa ja hunter tekee esikuvansa mukaisesti kovaa lämää. Vaikka osumapisteiden loppuessa häviää pelin, hahmo-ominaisuuksia tärkeämpiä ovat hahmoluokkien kortit, jotka ratkaisevat millaisia pakkoja esimerkiksi druidille kannattaa rakentaa. Pakka kootaan kolmestakymmenestä kortista, joista samoja saa olla enintään kaksi. Korttityyppejä on neljä: otukset jäävät laudalle taistelemaan, varusteet edustavat aseita, salaisuudet ovat usein vastustajan vuorolla toimivia kikkakortteja ja taiat aiheuttavat vahinkoa tai ovat tukikortteja, jotka lisäävät ominaisuuksia tai nostavat pakasta kouraan lisää kortteja.

Kuten hyvät pelit aina, Hearthstone on nopea oppia, mutta vaikea hallita. Edellisen arvostelun jälkeen Hearthstoneen on tullut jo kaksi laajennusta: Goblin vs Gnomes -korttipäivitys ja tuore Blackrock Mountain -yksinpelilaajennus. Goblin vs Gnomes lisäsi 123 korttia, joiden joukossa oli muun muassa Dr Boom, joka pääsi hetken melkein jokaiseen turnauspakkaan. Kortti on edelleen yksi pelin tehokkaimmista, sillä seitsemällä manalla saa 9/9-otuksen ja mahdollisuuden kahdeksaan lisävahinkoon, eli se on erinomainen pelinlopettaja.

Blackrockin komealta kalskahtava nimi, adventure-laajennus, on osin harhaanjohtava, koska mitään varsinaista seikkailua ei ole. Blackrockissa vastassa on nettivastuksen sijasta tekoälyn pelaama tasopomo vaihtelevilla korteilla ja hahmo-ominaisuuksilla. Tekoälyn kukistaminen palkitaan aina uusilla korteilla, mikä toimii porkkanana kokeneellekin pelaajalle. Tiimi on selvästi oppinut Curse of Naxxramas -laajennuksesta, sillä vaikeustasoa on laskettu entisestään. Käytännössä Blackrock Mountainin läpäisee jo pelkillä basic-korteilla. Ilmeinen tavoite on, että 20 euron hintainen Blackrock käy Hearthstonen aloitussetistä, jolla saa hetkessä kasaan nettipelikelpoisenkin pakan. Koska Blizzard haluaa välttää pay-to-win-mainetta, Blackrockin saa ostettua myös peruspelin questikultaa grindaamalla, mutta en usko monenkaan ahterin moista kestävän.

Valmiilla pakoilla pelattivissa Class Challengeissa ideana on opettaa uusia komboja ja korttimekaniikkaa, sillä Blackrock huomioi hyvin myös aloittelijat.

Keisarillinen meno

Blackrockin valttikortti on Emperor Thaurissan, joka on yksi laajennuksen parhaista korteista. Monikäyttöinen Thaurissan parantaa pakkaa kuin pakkaa, sillä pöydässä kortti laskee kädessä olevien korttien manahintaa aina kierroksen lopussa. Käytännössä Thaurissan nostaa kaikkien muiden korttien arvoa ja avaa aikaisemmin manahinnaltaan mahdottomia komboja. Eniten setin korteista metapeliin vaikutti kuitenkin Grim Patron, joka vahinkoa ottaessaan luo kentälle aina kopion itsestään, mikä riitti luomaan warriorille uuden pakkatyypin. Paladin taas sai Dragon Consortin ympärille rakennetun lohikäärmepakan. Valitettavasti uusien pakkatyyppien suosio ei riittänyt kukistamaan warlockien ja huntereiden ylivaltaa rankedissa eikä maagien areenalla.

Hearthstone skaalautuu hienosti peli-innon mukaan. Aloittelijalle löytyy rankedin alatasoilta helposti peliseuraa, vaikka korttivalikoimasta puuttuvat vielä kaikki ”pakolliset” legendaryt. Kun pakka alkaa olla kunnossa, voi yrittää nousta rankedissa ylemmäs, jolloin vastus kovenee, pakat paranevat, joutuu reagoimaan metapelin muutoksiin, pelaamaan tiettyjen avainkorttien ympäri ja tunnistamaan vastustajan pakkatyypit. Itse pelaan questityyliin, eli teen sitä, mistä maksetaan. Dailyquesteista ansaittua virtuaalivaluuttaa käytän areenan 150 kullan pääsymaksuun tai uusiin buusteripakkoihin. Pitkän ajan tavoitteena on kerätä kortit pariin rankedin huippupakkaan, joissa en joudu korvaamaan optimivaihtoehtoja kompromisseilla kuten nyt. Pakkani perustuvat yleensä johonkin tunnettuun arkkityyppiin, mutta omaan korttivalikoimaani muokattuna. Netistä kopioituja pakkojen arkkityyppejä pidetään pelin ongelmana, mutta en näe, miten asiaa voisi nettiaikana välttää. Ei shakissakaan jokainen keksi omia avauksiaan, joten Hearthstonessa menestyneitä turnauspakoista ja vinkkisaittien kehuttuja pakkoja näkee aina.

Blizzard on omaksunut mikromaksupelien lainalaisuudet erinomaisesti, sillä ilmaiset korttipäivitykset muuttavat peliä enemmän kuin maksulliset yksinpelilaajennukset. Alun alkaen hoidin Hearthstonella Magic the Gathering -riippuvuuttani, mutta korvaushoito on jo kauan sitten muuttunut vakiokäytöksi. Ei ihme, sillä Hearthstone on timanttista työtä aina kosketusruudulle istuvaa käyttöliittymäänsä myöten. Eniten pelisuunnittelusta tasosta kertoo, että uusien korttien myötäkin vanhojen käyttökelpoisuus säilyy. Pelin alkuperäiset basic-buusterit sisältävät vielä valtavasti huippukortteja, vaikka peliin on saatu jo yli sadan uuden kortin laajennus ja kaksi adventure-lisuria.

Blizzard näyttää miten erinomainen mikromaksupeli tehdään. Heartstone vain tuntuu parantuvan lisäri lisäriltä.

Pelit suosittelee

85