Legend of Grimrock - Luja sormi vie läpi synkän kiven

Välillä ruutua ei uskalla tökätä.

Arvosteltu: iPad

Tulossa: iPhone

Almost Human

Moninpeli: Ei

Nyt saa kalliin iLaitteensakin hajottaa Synkkäkiveen.

Kun aurinko paistaa ja mustarastaat metelöi, on aika laiturin nokalla kaivaa iPad esiin ja sukeltaa Grimrockin pimeisiin, kosteisiin holvistoihin.

Ah, kesämökki, tuo lapsuuteni pakkotyön täyteinen vankileiri. Paarmojen, hyttysten ja kyykäärmeiden syödessä taistelin taikalapioni kanssa kaislojen invaasiota vastaan. Ja hävisin.

Mökkirangaistus on lusittu, mutta jos sitä olisi, Legend of Grimrockin iPad-versio olisi lahja taivaasta! Paitsi että...

Clash of Angry Snails

Legend of Grimrock haastoi ruuturoolipelien kuninkaan Dungeon Masterin ja jokseenkin yllättäen melkein voitti sen. Loistavasti suunniteltu roolipeli täynnä kimurantteja, mutta reiluja puzzleja ja epäreiluja ansoja, oli täyttä asiaa.

Oikeudenmukaisessa maailmassa Legend of Grimrock olisi Suomen virallinen peli. Lapsiperheet polttaisivat rahaa Kiveslahden Grimrock-puistossa. Lapset ilosta kiljuen juoksisivat karkuun Jättikuutiota, kun aikuiset siemailisivat Vitality- ja Manapotioneita terassilla.

Dungeon-talossa mentäisiin katolta sisään ja yrittäisiin löytää tie kerros kerrokselta sokkeloiden halki, kyllästyneiden hirviöpuvuissa hikoilevien kesätyöläisten veltosti hyökkäillessä. ”Iih, se on Setä Myrkkysieni!”

Mutta nyt Grimrock iskee takaisin, sillä mobiilipelinä se automaattisesti nousee suomalaisen median valokiilaan ja pelilistoille. Eikä vain iPad-versiona, vaan piakkoin myös iPhone-versiona. Hämmennystä herättänee puuttuvat pelinsisäiset ostokset, kuten vaikka viisi annosta ruokaa tai pulloa taikaputelia tai räjähtävää kranaattia, vain 99 senttiä. Instant henkiinherätys, 1,50. Ja kahden ja puolen euron Mighty Dragon, joka kerralla tappaa ”ylivoimaisen” vastustajan.

Mobiilina Grimrock varmasti herättää ansaitsemaansa intoa suurissa päivä- ja talouslehdissä. Tosin siitä joutuu maksamaan vitosen, joten voi olla ettei köyhillä toimittajilla ole varaa. Maksullisen pelin on myös vaikea saada tuttua ”Uudelle suomalaiselle huippuhitille jo miljoona latausta!” -nettiuutisointia.

Huomenna sataa.

Luolaston nuori mestari

Tekopirteiden ällösöpöjen täppäripelien antiteesinä Grimrock on ruudukolle piirretty pimeä luolasto, jossa nelihenkinen ryhmä liikkuu ruutu kerrallaan. iPadilla se onnistuu vain suuntanuolia tökkimällä. Tavarat kerätään suoraan ruudulta, samoin nappeja painetaan ja vipuja vedetään myös suoraan ruudulla. Homma toimii ihan yhtä hyvin kuin pc:llä ja hiirellä.

Hahmon naamaa tökkimällä avautuu inventaario, jossa sille puetaan varusteet ja aseet, syötetään, luetaan kääröjä ja niin edespäin. Edelleen ihan yhtä toimivasti kuin pc:llä.

Taistelussa painetaan asekättä, jolloin miekka heilahtaa, tai piirretään loitsukirjaan (yksinkertainen) kuvio, jolla hirviön niskaan sataa tulta tai kuolemaa. Taikavalikoima on iso, ja vaatii oppikääröjen lisäksi taikakuvion muistamisen. Taistelussa on eroa, koska ruudulle mahtuu vain yksi käsi.

Toinen tärkeä ero on, että pc:ssä onnistui nopea liikkuminen suoraan näppikseltä, mutta padissa tökitään kömpelömmin nuolia ruudulla. Ongelmia siitä ei tullut, joten puzzle-ajoitukset(kin) lienee suhteutettu hitaammalle tökkimiselle.

Minulla ei ole pahaa sanottavaa iPad-versiosta, paitsi että...

Valo varjot pimentää

...Grimrockia voi pelata vain pimeässä. Yöttömän yön auringontäyteinen kesäpelaaminen vaati vaikka rannalla valonkestävän, pyyhkeestä tehdyn peliteltan. Jää chicksit näkemättä ja kokematta.

Nimittäkin iPadin ruutu heijastaa valoa niin, että pimeästä pelistä on välillä melkein mahdoton saada selvää. Tai mikä pahempi, löytää esineitä. Melko alussa pitää kikkailla yksi pussi pois suljetusta sellistä, ja jouduin luomaan keinoteloisen pimeyden, jotta erotin missä se säkki oikein on.

Toki iPadissa itsessään on kirkkaudensäätö, mutta jostain käsittämättömästä syystä pelin optioissa ei ole kirkkauden säätöä. Almost Human lupasi ottaa asian huomioon, ja kun se korjataan, valitusmittarini olikin oikeastaan siinä. Tai no, pelillisesti Grimrockin hahmonkehitys on jäykempää kuin kakkosessa.

Saa nähdä, miten padipelaajat ottavat vastaan tällaisen oikean, haastavan pelin. Kokemus ei ole ihan samaa verrattuna vaikka näihin suosittuihin, eläinkokeita muistuttaviin Flappy Bird -variantteihin.

Toivon, että hyvin, koska Grimrock on mahdollisesti jopa AppStoren paras peli.

Suomalainen roolipeliklassikko toimii loistavasti myös mobiilimuodossaan.

92