Alien Hominid (PS2) – ET palaa kotiin

Hyvät vaakasuorat räiskinnät ovat olleet viime aikoina harvinaista herkkua. Alien Hominid puhaltaa vanhaan genreen uutta henkeä ja osoittaa, että ilman massiivista budjettia voi tehdä laatua.

Pieni keltainen alien on vihainen, sillä ilkeät FBI-sedät kuormasivat rakkaan lentävän lautasen rekkaan ja kaasuttivat paikalta. Kostoksi mustapukuiset miehet saavat sädepyssystä. Ufomies hyppää, kierii, syöksyy ja kaivautuu poteroon armottoman nikkelikuuron keskellä listien samalla G-miehiä. Yksi nappi on varattu heitettäville kranaateille ja toinen aseelle, jota voi päivittää jytymmäksi tehostuksia poimimalla.

Söpöstä ulkoasusta huolimatta kyseessä ei ole lastenpeli, sillä osumista lentää veri purskeina. Hurjimpana temppunaan keltsi puraisee ihmisiltä pään irti, mikä herättää eloonjäävissä ansaittua kauhua. Mikäli ketsuppia ei jaksa katsella, ylimääräisen goren saa kytkettyä pois päältä.

Armoa ei anneta ei eikä sitä ehdi oikein pyytääkään, sillä sankari kuolee yhdestä osumasta. Odotettavissa olevaa elinaikaa voi pidentää suojakuplalla, joka antaa anteeksi tasan yhden iskun. Myöhemmissä kentissä pääsee myös ajamaan muun muassa tankilla ja katepillarilla, jotka antavat hieman paremman turvan.

Tosielämän bullet time

Enpä muistanut, miten addiktiivista kaksiulotteinen räiskintä voi olla. Alussa jo ensimmäisen kentän läpäisy tuntuu lähes mahdottomalta, mutta kun selkäydin alkaa sykkiä oikeassa tahdissa, agentteja alkaa kaatua jonossa ja aika tuntuu hidastuvan. Ruudulla liikkuvien projektiilien väistelemisestä tulee toinen luonto.

Vaikka Alien Hominidilla on seitsemän kertaa seitsemän elämää, läpipeluu ei ele helppo tehtävä, ei edes helpolla vaikeustasolla. Ultrahelppo TS-moodi (thumb sucker) on tekijöiltä silkkaa kiusantekoa, sillä eteneminen tyssää parin ensimmäisen tason jälkeen.

Kaikkien kuudentoista kentän kahlaaminen onnistuu myös kaverin kanssa kimpassa. Kun koneeseen tökkää toisen ohjaimen, partneri voi hypätä mukaan koska tahansa. Kimppapeli on hauskaa, mutta itse käytin kakkosohjainta pelin pidentäjänä ja vaihdoin alienia juuri kun edellisellä oli enää yksi henkiriepu jäljellä.

Onneksi sessiota ei ole aina pakko aloittaa alusta, vaan toimintaa voi jatkaa siitä kentästä, johon on viimeksi päässyt. Elämiä on silloin vähemmän, joten käytännössä edessä on paluu lähtöruutuun kulkematta vankilan kautta. Ensimmäiset kentät tulevat tämän takia vähän liiankin tutuiksi.

Piirrettyä todellisuutta

Piristävästi pelin on kokonaan käsin piirretty. Artisti Dan Paladin on loihtinut elävät sarjakuvamaiset maisemat, joista ei puutu yksityiskohtia ja hauskoja vitsejä. Harmittavasti toiminta on koko ajan niin hektistä, että läheskään kaikkia seinäkirjoituksia ja mainoskylttejä ei ehdi lukea. Kannattaa kuitenkin yrittää.

Mikäli loppupomojen pieksentä alkaa kyllästyttää, minipelit tuovat helpotuksen. Esimerkiksi PDA-games on tikku-ukko-grafiikalla tehtyä tasoloikkaa, johon voi myös tehdä omia kenttiä yksinkertaisella editorilla. Neutron Ball on suoraviivainen versio koripallosta. Minipeleistä lohkeaa muutamat naurut, mutta kovin pitkäkestoista huvia ne eivät ole.

Eihän Alien Hominidista voi olla pitämättä, vaikka vaikeustaso on helpoimmillaankin sikamaisen kipakka. Pelin pariin tulee palattua vain kokeillakseen, josko tällä kerralla pääsisi hieman pidemmälle, sillä se loppupomo on jotenkin voitettavissa. Pahus, ei vieläkään.

* * * * *

Flashista se alkoi

Alien Hominid oli alunperin selaimessa toimiva nettipeli, joka julkaistiin newgrounds.com-nettisivulla elokuussa 2002. Siitä tuli välittömästi yksi paikan suosituimmista peleistä, joka sai osakseen miljoonia latauksia.

Myöhemmin pelin graafikko Dan Paladin näki työkaverinsa John Baezin pelaavan Alien Hominidia. Kaverukset päättivät perustaa Behemoth-pelitalon, jonka ensimmäinen peli oli konsoliversio Alien Hominidista.

Vaikka pleikkarin versio muistuttaa jonkin verran alkuperäistä flash-peliä, kyseessä on täysin eri tuote. Selainversiosta saa silti hyvän käsityksen mistä on kyse. Itse en osannut ohjata hahmoa alkuunkaan näppäimistöllä, mutta jokainen voi käydä kokeilemassa itse osoitteessa: newgrounds.com/games.

83