ArmA3: Zeus – ...ja jumala loi tankin

Olympos-vuorelta singahtaa panssarin läpäisevä salama, sillä Zeus hallitsee nyt Arman moninpelaamista. Zeus on kuin pelinjohtajan rooli pelissä.

Zeus on kiehtova konsepti, Arma kolmoseen ilmaisena julkaistu moninpelieditori, jolla pelijumala luo alamaisilleen lennossa pelattavaa ja haasteita.

Game Master -tilassa Zeus luo coop-pelaajille kivaa. Ideaalisesti käytettynä zeussaaja seuraa missä pelaajat menevät, luoden sen mukaan lähistölle tapahtumia, jotka luovat illuusiota todentuntuisesti reagoivasta maailmasta. Tarvittaessa Zeus voi hypätä minkä tahansa yksikön nahkoihin ja ohjata niitä pelaajiaan vastaan tai niiden puolella. Tarinallisempi Zeus voi vaikka puhua hahmon suulla äänichatilla ja kertoa pelaajille tarinaansa.

Kakkospelimuodossa kaksi puolta taistelee sektorien hallinnasta, kummallakin apunaan oma Zeus, joka auttaa omaa puoltaan luomalla vain ja hyvin rajoitetusti tekoälytäydennyksiä. Kolmannessa pelimuodossa Zeus taistelee suoraan pelaajia vastaan.

Toistaiseksi Game Master-moodi hallitsee täysin suvereenisti.  Siinäkin on omat rajansa, tekoälyelämää ei voi massoittain heittää mukaan tai pelin sulavuus romahtaa. Jopa Zeuksen on osattava kierrättämisen ja siivoamisen alkeet.

Nörttijumala

Pelijumala Zeus liikkuu taivasnäkymässä kuin vapaasti liikuteltava kamera. Ensiksi hän sijoittaa kartalle (joka on kokonaan käytössä) kuolevaisille pelaajilleen respawn-pisteen tai useampia. Mahdollisesti ajoneuvoon sidottuna. Sitten Zeus tarkistaa että sallitut sotilasroolit sopivat hänen ideaansa tulevista koitoksista ja säätää samalla vuorokauden ajan, säätilan ja värimaailman haluamakseen.

Pelaajille pitää olla tekemistä. Valmiita tehtäväkohteita löytyy sektorin valtaamisesta puolustamiseen ja halutun sijainnin valtaamiseen. Pienempimuotoisia valmiskohteita ovat mene ajoneuvon sisälle, liiku tänne, suojele tätä ja tuhoa tämä. Jo näillä syntyy jälkeä.

Vähät valmiit eivät mielikuvitusta rajoita. Zeus voi tehdä täysin omia tehtäväkohteita, omin vapaasti kirjoitetuin tehtäväkuvauksin mutta joutuu itse päättämään koska ne on suoritettu.

Itse pelaajille konsepti näkyy käytännössä kuin mikä tahansa moninpelitehtävä, jossa erikoisuutena respawn-pisteitä voi tehdä itse, repusta tongittavan leirin muodossa. Mikäli Zeus  reput sallii.

3D-editorin käyttö on yksinkertaista ja selkeää. Tavarat, kalusto, ihmiset, kaikki on jaettuna selkeisiin kategorioihin. Hiirellä klikataan mihin haluaa vaikka tankin sijoittaa,  ja luomisen jälkeen sitä voi vapaasti siirrellä, nostaa ja käännellä.  Kaikkea voi ryppäinä kopioida ja monistaa hetkessä. Mukana on pari kourallista valmiita objektiyhdistelmiä, joilla luodaan leirejä ja muita teemaan sopivia rakennelmia.

Joukkoja sijoitellaan objektien tapaan. Sotilaiden sijoittelu taloihin käy käden käänteessä, niille voi hetkessä määrittää muodostelman, statuksen ja asennon, sitten plätkiä niille liikkumispisteitä vaikka ketjutettuna. Tunnelmaa luodaan savuilla, valolla, tappavalla salamoinnilla (tietysti!), eläimillä, kaikella mitä pelistä löytyy, kyliä myöten.

Zeus toimii jo nyt kokonaisuutena ongelmattomasti, saa jatkossa päivityksiä ja lisäyksiä, joten potentiaalia on paljon. Tulossa on muun muassa tienvarsiräjähteet ja laajennetut funktiot liikepisteisiin, joilla saa tekoälyn myös laskeutumaan kopterillaan. Esimerkiksi tykistöiskut ovat varmasti kavereille kiva ylläri.

Zeus ei nyt jaxa

Zeus voi tehdä vaikka mitä, kunhan Zeus vain jaksaa, ja kas siinä ongelma. Servereillä joilla kävin, tehtävät olivat luokkaa tapa tämä sotilas. Kuvaukset olivat lyhyitä, täynnä kirjoitusvirheitä, ja kirjoitettu joko pienellä tai caps lock päällä. Pelimuodon suurin ongelma onkin löytää Zeus joka jaksaa nähdä vaivaa. Nimittäin helppokäyttöisyydestä huolimatta tekemistä riittää että Zeuksella saa mielekästä pelattavaa luotua.

Kaikki kokeilemani sessiot tarjosivat melko suoraviivaista menoa, vain neljänneksessä oli jotain mielenkiintoista. Ja juuri yleisillä servereillä menossa ei yleensä ole mitään tolkkua, kauniisti sanoen siksi että normipelaajien lukutaito ja kärsivällisyys ovat yhtä olemattomat.  Arman kokoisessa pelissä se näkyy siinä, että iso osa jää harhailemaan respawn-pisteen ympärille tietämättä mitä tehdä ja lopulta kyllästyneenä tapetaan omia.

Koko saaren kahinat ovat hankalia, sillä Zeuksen kaikkinäkevä silmä on hidas. Zeus sopiikin parhaiten pienempimuotoisiin tehtäviin,  joissa pelaajat pysyvät yhdessä.  Siinä voi pitää melkein vaatimuksena että mukana on oma tuttu porukka, joiden kanssa pelaillaan suljetulla serverillä.  Toistaiseksi Zeus on jäänyt pienelle huomiolle, mutta jos repusta löytyy ArmA3 ja kasa kavereita, niin Zeus kannattaa ehdottomasti katsastaa. Sillä saa salamoitua moninpeliin ihan uutta henkeä.

 

PC

Bohemia Interactive

Versio: 1.16

Minimi: Dual Core 2.4 Ghz/2Gt RAM, GeForce 8800GT tai Radeon HD3830, DX10-yhteensopivuus

Moninpeli: 2 – 50 (Zeus-modattuna lähelle 100)

Testattu: Intel i7 2600k (3,4 GHz), 8 Gt, GeForce GTX670, Windows 7 64bit, SSD-asema

Ikäraja: 16

85 pistettä + SaOk suosittelee

85