Art Style: Penta Tentacles (Wii)

Taiteellista näkökulmaa alleviivaavan Art Style -sarjan peleillä ei ole muuta yhteistä kuin yksinkertainen idea ja tyylitelty ulkoasu. Ne noudattavat kautta linjan kunnioitettavaa vähemmän on enemmän -periaatetta. Art Style: Penta Tentaclesin (os. Rotozoa) kiintopiste on pyöreä otus, jolla on kahdesta viiteen eriväristä saalistuslonkeroa. Alkulimassa sukelteleva organismi kaappaa ulokkeillaan pienempiä olentoja, jotka puolestaan venyttävät lonkeroita.

Nesteessä lilluvan organismin täytyy viuhtoa jatkuvasti johonkin suuntaan, sillä vain oikean värinen pikkuotus pidentää löysän narumaista lonkeroa. Mitä pidempi lonkero, sitä enemmän siihen osuvasta otuksesta irtoaa pisteitä. Jos seuraava kohde napataan nopeasti imuun, pisteet kerrotaan vähintään kahdella. Vaikeustaso kiristyy lonkeroiden määrän ja pituuden kasvaessa. Jos punaiseen lonkeroon osuu keltainen olento, lonkero katkeaa osumakohdasta ja elinvoima laskee.

Mikroskooppinäkymän tapaan litteällä tasolla temmeltävän otuksen lonkerot seuraavat solukeskuksen liikettä ja oikealle tai vasemmalle pyörimistä. Pitkien lonkeroiden käsittely vaatii mukavasti malttia ja tilannetajua, sillä pelkkä keskustan kääntäminen vääntää lonkerot vain spiraaliksi. Vaikka lonkeroihmettä ohjataan digitaalisesti, classic-padin isommat namiskat auttavat operaatiossa huomattavasti.

Lonkeroiden määrän mukaan jaotelluissa peruskentissä tavoitellaan tiettyä pituutta. Endless-tilassa lonkeroiden pituutta venytetään ilman ylärajaa ja yhden lonkeron snake-moodi muistuttaa etäisesti matopeliä. Loputtomuudessa ja madossa areenoilla lilluu bonuspalleroita, jotka lyhentävät ja leventävät lonkeroita.

Art Style: Penta Tentacles tallentaa jokaisen tilan huippupisteet, mutta niiden kyytipojaksi ei laiteta edes nimikirjaimia. Sääli sinänsä, sillä taitoa korostavassa toiminnassa on selvää enkkametsästyspotentiaalia.

88

Lisää aiheesta