Baldur's Gate [12]

Tietokoneroolipelit ovat viime vuosina taantuneet uhanalaiseksi lajiksi, mutta ilmeisesti laatu korvaa tässä tapauksessa määrän. Baldur's Gate pohjaa tunnettuun, simppeliin ja hyväksi havaittuun Advanced Dungeons & Dragons -pelisysteemiin. Taistelu on Baldur's Gatessa kuolettavaa etenkin aloittelevalle seikkailijaryhmälle. Seuraava taktiikka helpottaa hieman, mutta se vaatii toimiakseen sekä papin (cleric) että druidin.

Ensimmäiseksi pappi heittää sanctuary-loitsun itseensä, ja menee sitten alueelle, jossa on hirviöitä. Sanctuaryn vuoksi hirviöt eivät voi vahingoittaa pappia, mutta silti ne kaikki keskittyvät häneen. Papin viedessä hirviöiden kaiken huomion druidi voi rauhassa sitoa hirviöt entanglella. Tämän jälkeen muu ryhmä voi lahdata avuttomat hirviöt heittoaseilla. Tämä kikka ei toimi sellaisia hirviöitä vastaan, joilla itsellään on heittoaseita, mutta esimerkiksi susia ja hämähäkkejä voi tähän tyyliin tappaa helposti.

Jousella aseistautuneelle bardille on myös kikka. Kun taistelu alkaa, ala ampua bardilla jotakuta vihollista. Klikkaa ensimmäisen nuolen jälkeen bardilaulua. Kunhan bardisi ampuu samaa kohdetta niin kauan kunnes se kuolee, saat etua myös laulusta. Ensimmäisen vastustajan kuoltua valitse itse uusi kohde ja aloita myös laulu samaan tapaan alusta.

Seuraava taktiikka vaatii varkaan, jolla on korkea stealth-arvo, sekä heittoasein varustautuneen muun ryhmän. Kuljeta varasta jonkin matkaa muun ryhmän edellä etsimässä vihollisia. Hyvän stealth-ominaisuuden omaava varas voi kävellä vihollisten lähelle, ja muu ryhmä voi ampua niitä parin ruudun päästä vihollisten havaintomatkan ulkopuolelta. Tällöin hirviöt yleensä, eivät kuitenkaan aina, jäävät vain seisoskelemaan tyhminä nuolisateeseen. Esimerkiksi Bassiluksen ryhmän voi nitistää tällä taktiikalla jo ensimmäisen tason hahmoilla ilman, että omia tappioita tulee lainkaan.

Kun kohtaa vihollisia, joilla on heittoaseita, saa helposti itse tuta miltä nuolet tuntuvat nahassa. Tällaisia tilanteita varten on hyvä tehdä jostain hahmostaan mahdollisimman immuuni heittoaseille. Tämä onnistuu esimerkiksi Girdle of Piercing Defensellä ja isolla kilvellä. Erilaisia vaihtoehtoja kokeilemalla hahmon puolustuksen heittoaseita vastaan saa helposti jonnekin -12:een, nuolia vastaan jopa alemmas. Lähetä tällainen hahmo yksinään kohti heittoaseita käyttäviä vihollisia. He kohdistavat tulensa tähän hahmoon, mutta eivät saa juuri mitään aikaan. Niinpä voitkin rauhassa tuoda muun ryhmän lähemmäs tekemään vastustajista selvää.

Kaksi seikkailijaa löytää heti alussa, kun Gorion on tapettu. He ovat varas ja maagi, ja heidät löytää kartan itälaidalta (sen jälkeen kun varas Candle Keepistä on liittynyt). Nämä kaksi vaativat, että heidät pitää viedä Nashkeliin. Molemmat ovat luokitukseltaan evil-hahmoja.

Tämän jälkeen Friendly Arms-majatalosta löytää tavallisen soturin ja soturi/druidin. Varsinkin jälkimmäinen on lähes pakollinen kumppani, koska hänellä on edellä mainittu käytännöllinen entangle-loitsu sekä cure light wounds -loitsu. Seuraavaksi voikin mennä etelään, Nashkeliin, jonka keskikaupungilta tapaa toisen tason samoojan (ranger). Bergethin läntiseltä kartalta löytää toisen samoojan, mutta vain öiseen aikaan.

Kun on käynyt kaivoksissa ja tappanut päähanchon alimmalla tasolla, löytää toisen tason maagin, jolla on myös näppärä miekka. Kyseinen maagi ei muuten voi käyttää muuta kuin juuri tätä nimenomaista miekkaa.

Loppujen lopuksi on vain omista mieltymyksistä kiinni mitä hahmoja haluaa mukaansa. Ensimmäiseksi löytyvät varas ja maagi ovat kuitenkin melko heikkoja hahmoja, ja heidät onkin syytä dumpata sitten, kun parempia kumppaneita löytyy.

Paladinit saavat jo muutaman tason jälkeen cure light wounds -loitsun, joten erityisiä parantajia ei välttämättä tarvitse olla mukana. Cure poison -loitsu on kuitenkin välttämättömyys. Jos joku ryhmästä nimittäin on myrkyttynyt, ei lepääminenkään auta, vaan pikemminkin tappaa uhrin. Niin kauan kuin ryhmälläsi ei ole kyseistä loitsua tai taikajuomaa, jättiläishämäkeistä ja ghouleista kannattaa pysyä kaukana.

Oma päähahmo on pelin alussa syytä olla nimenomaan ihmistaistelija, ei mikään muu. Kuten normaalissakin AD&D:ssä, myös Baldur's Gatessa maagit ovat korkeilla tasoilla voimakkaimpia hahmoja, mutta matalilla tasoilla he eivät tahdo pysyä hengissä muutamaa minuuttia kauempaa. Ja koska on tärkeää pitää päähahmo hengissä, on hyvä, jos hän ei kuole heti muutaman osumapisteen menetettyään. Puhdas taistelijahahmo onkin paras vaihtoehto, koska sillä on paremmat osumapisteet kuin moniluokkaisilla hahmoilla, ja lisäksi se voi käyttää raskaita panssareita.

Kun koko ryhmä alkaa olla kolmannen tason paremmalla puolella, voi päähahmon luokanvaihtoa alkaa harkita, mieluiten johonkin taiankäyttäjien luokkaan. Tällä taktiikalla päähahmolla on tässä vaiheessa reilusti enemmän osumapisteitä kuin jos hän olisi alusta saakka ollut esimerkiksi maagi. Näin pitkälle päästyäsi vastaan tulee sitä paitsi sellaisia vastustajia, joista saa hyvin kokemuspisteitä, joten uuden luokan pari ensimmäistä tasoa ovat takana melko nopeasti. Muutaman tason jälkeen tuloksena on maagi, joka pystyy taistelussa tekemään pahaa jälkeä myös aseilla.

Lisää aiheesta