Battlefield 3: Aftermath (PC) – Tuhat ja yksi luotia

Ase sylkee, silmissä sumenee ja maa järisee. Olo on orgastinen, Battlefield 3 on parasta sotapornoa!

Minulla oli joululomaa varten suuria suunnitelmia, ajattelin pelata läpi niin Dishonoredin kuin Far Cry 3:n, kokeilla Hawkenia ja Planetside 2:sta sun muuta. Ehkä ihan vähän bäfäisin, kun neljäs lisuri Aftermath ilmestyi sopivasti joulukuussa.

Mutta kun Bäfälle antaa liipaisinsormen, se vie koko käden.

Sitä paitsi Tuomas ei kirjoittanutkaan Aftermathista oikeaa arvostelua, joten minun pyhä velvollisuuteni on täyttää tämä aukko, etteivät jälkipolvet ihmettele. Tarkka arvonsana vaatii vielä lisää pelaamista.

Teema: Sotadokumentti Iranista

Pidän todella siitä kuningasideasta, että jokaisessa Battlefield-laajennuksessa on oma, selkeä teemansa Close Quartersin tiiviistä lähitaistelusta Armored Killin ajoneuvosotiin aavoilla kentillä.

Aftermath linkkaa yksinpeliin, jossa maanjäristys pani Teheranin tasaiseksi. Nyt sen hallinnasta väännetään kättä neljässä kentässä. Tarjolla on keskikokoista kaupunkisotaa jonkinnäköisessä katastrofin jälkeisessä survival-hengessä. Se heijastuu kolmessa uudessa ajoneuvossa, jotka kärjistettyinä ovat tuunattuja, aseistettuja perusjeeppejä. Rhinon idea on se, että kuski voi posottaa kk:lla, Barsukissa ja Phoenixissa se, että kavereille on kaksi tulitukipaikkaa, toisessa raskas kk ja toisessa kranaattikivääri.

Azadi Palacen juttu on Iranin parlamenttitalon isot rauniot. Tilaa riittää ryynätä myös kaupungissa, käytössä koko ajoneuvokaarti. Epicenter on ehkä suosikkikarttani, layoutiltaan helposti muistettava ja ajoneuvoista mukana on vain pari kevyttä. Toinen jeeppitasolle tyytyjä on vähän tylsä Talah Market, jossa myydään symmetristä häröilyä sokkeloisessa kentässä.

Markaz Monolith tarjoaa koko paketin parasta kaupunkisotaa. Ajoneuvoista on tarjolla kaikki, ja ainoana Aftermath-kentänä myös tiedustelukopterit. Sniputtajien ja kopterilentäjien epäpyhä allianssi on todella voimissaan, kun härvelit roudaavat kiikarimiehiä kerrostalojen katolle.

X marks the bow

Uusia aseita Jälkinäytös lisää vain yhden, Xbow-jalkajousen kiikarilla tai ilman. Siihen avataan neljä erilaista nuolta, joista kaksi lävistää, yksi räjähtää ja neljäs jakaa tiedusteludataa.

Pelimuotoina joka kenttään on sekä Rush että Conquest, uutena pelimuotona Scavenger. Roskisdyykkarissa aloitetaan vain pistoolinnysä kädessä, mutta taistelukentälle on ripoteltu erilaisia aseita lisälaitteilla tai ilman. Kuten Bäfän uudet pelimuodot yleensäkin, Scavenger on ihan kivaa satunnaispiristystä, mutta ei pärjää niille kahdelle superjutulle.

Aftermath on priimakamaa, mutta se hinta, se on vetänyt pelijournoja vakavaksi. Jos jostain syystä ei ole hankkinut Premium-Bäfää, Aftermath kustantaa järkyttävät 14,99 euroa. Herran Jee, sehän on melkein 15 euroa, eikä sillä saa kuin muutaman kymmenen tuntia taistelua markkinoiden parhaan räiskintäpelin ehkä toistaiseksi parhaassa lisäpaketissa!

Oli taas mielenkiintoista verrata Bäfää jättimenestyneeseen kilpakumppaniinsa, koska Blops kakkosta oli juuri tullut jonkin verran veivattua. Kyllä se on näin, että Aftermathissa olo oli kuin olisin tullut codista kotiin. Kaikki tuntuu just oikealta eikä sinne päin.

Eiköhän jälkitärinöissä riittää vetoa maaliskuun Loppupeleihin asti.

Nnirvi

92