Battlestation: Harbinger (Extended Edition) - Ihmiskunnan viimeinen toivo

Komentaja! Tuossa on tonni metallia, tee niistä aseita ja tuhoa vihollisten galaksi! Onko kysyttävää?

Kotimainen Battlestation: Harbinger on kuvauksen mukaan sekoitus satunnaisesti generoitua roguelitea, vuoropohjaista strategista tähtikartalla lentelyä, resurssinhallintaa ja tosiaikaista avaruustaistelua paussinappulalla. Inspiraationa tekijät listaavat esimerkiksi FTL: Faster Than Lightin ja Out Theren, joiden pelityylejä ja babyloonisia avaruusoopperoita sekoittamalla luvataan lopputulokseksi Battlestation: Harbinger. Molempia pelanneena odotukset ovat korkealla, sillä täytettävät saappaat ovat todella suuret. Toivottavasti paperimytyt muistettiin ottaa pois ennen sovitusta.
Battlestation ilmestyi jo puolisen vuotta sitten mobiililaitteille, nauttien suosiota vähän vähemmän höttöisiä pelejä pelaavien ja varsinkin piraattien keskuudessa. Premium-pelinä kaikki sisältö on avoinna kertamaksulla, eikä pelaamista kampittelevia ruinausmaksuja ruudulla esiinny. Tavallinen versio päivittyy onnistuneen Kickstarterin myötä ihan ilmaiseksi Extended Editioniksi, joka nyt julkaistaan myös Windowsille, Linuxille ja Macille.
 


Keskiyö tulilinjalla

Metallilla ostetaan vaikka muutama lisäalus vahvistamaan ja suojaamaan komentoalusta, sekä muita perustason aseita. Ehkäpä paras ostos on hangaari, josta lingotaan ulos pieniä autonomisia tai ohjattavissa olevia taistelualuksia. Fazerin vihreät kuulat ovat nimetty nerokkaasti upgrade pointeiksi, joilla voi valita mieleisiään päivityksiä varustukseen. Kuulilla saa hangaareihin enemmän hävittäjiä, kilpiin enemmän energiaa tai tykkeihin enemmän potkua.
Kun säälimetallista on hernepyssyt rakennettu, porhalletaan tutkimaan satunnaisgeneroitua galaksia. Kuin tilauksesta, skannerit näyttävät viereisen sektorin muutaman pikkualuksen. Komentajalla on mennyt valta hattuun ja hän hyppää suoraan pikkualusten päälle. Miksipäs ei, sillä esikuvistaan poiketen neuvotteluja ei pelissä käydä ainuttakaan. Kaikki punaiset ovat aina vihollisia ja täten maalitauluja. Lyhyen laukaustenvaihdon jälkeen imuroidaan avaruuden roskametallit ruumaan, ja keräilyaddiktion säestämänä pultataan yksi pikkutykki lisää alukseen kiinni.
 Battlestation on alkumetreillä hyvin kiinnostava, sillä kuolema on todella herkässä. Vaikeimmalla vaikeusasteella jouduin useampaan kertaan pötkimään pakoon tai käyttämään vihollisilta poimittuja hätäsignaaleja, houkutellakseni osan laivoista pois sektorilta ja hyökätäkseni raukkamaisesti jäljelle jääneiden kimppuun. Taistelut muuttuvat äkkiä muutamasta helposta hävittäjän moukaroinnista isojen risteilijäalusten tarjoamiin tykki- ja plasmaryöpytyksiin. Pienikin virhearvio, varsinkin vaarallisilla sektoreilla meteoriryöpyn tai EMP-myrskyn keskellä, johtaa hyvin äkkiä uuden komentajan brieffaamiseen ja komentoaluksen valintaan.
Yrityksen päätteeksi tarjotaan pisteitä, joilla aukeaa automaattisesti uusia ja keskimäärin vahvempia laivoja.


Avaruudessa on tyhjää

Haastavaksi Battlestation palaa taas loppumetreillä. Viimeisessä galaksissa tanssittiin veitsenterällä muutamaankin otteeseen, johtuen lähinnä äärimmäisen ryöppymäisestä vahingosta. Lopputaistelu oli nimensä veroinen, loppu tuli parituntisen läpipeluuni  kahdella ensimmäisellä kerralla kirjaimellisesti alle sekunnissa ilman mahdollisuutta reagointiin. Kun yritin uudestaan, tällä kertaa möhkälelaivat avattuna, oli lopputulos varsin toinen.
Muita riippakiviä ovat heikosti esitetty informaatio ja epäloogisuudet. Ylimääräistä tavaraa ei tarvitse roudata, sen voi heittää roskakoriin, josta saa saman hinnan kuin asemille myytäessä. Välillä aseet toimivat kuvauksesta poiketen. Aseista joutuu myös laskemaan ja arvioimaan itse keskimääräisen vahingon per sekunti, jotta tietää kannattaisiko vanha pistää vaihtoon. Näin olennaisen informaation kuuluisi olla esillä.
Out Theren pitäminen esikuvana on kunniallista, mutta harhaanjohtavaa. Tarinaa ei ollut kuin kenties sivullisen verran ja resurssinhallinta on äärimmäisen simppeliä. Myös FTL:n toiseksi suurin vahvuus, eli sadat erilaiset satunnaiset tapahtumat ja tilanteet monilla eri lopputuloksilla, ovat Lost in Space. 
Peli on silti selkeästi parempi kuin osiensa summa, sillä sitä oli mukava pelata. Paremmalla tasapainotuksella ja pelimekaanisilla muutoksilla se menisi jo pelkästä hyvästä strategiasta, sillä kehityspotentiaalia siinä kyllä on. 
Mutta hei, mobiilipelinä se on jo nykykuntoisena mobiilistrategioiden kärkikastia!

 

Battlestation: Harbinger (Extended Edition)

Arvosteltu: PC
Saatavilla: Applen laitteet, Android, Mac, Linux 
Versio: beta_1.4.3.
Suositus: 1.8 GHz prosessori, 1 GB RAM, 128 MB 3D OpenGL 2.0-yhteensopiva videokortti.

75