Chaos Reborn - Porry Hatter ja kuoleman noppa

Hämähäkki verkostuu ja tukkii koko kartan.

Sattuma suosii siihen valmistautunutta, sanoi Louis Pasteur. Eipä tainnut Louis pelata Chaos Rebornia.

Nyt on todennäköisyys peliekstaasiin viittä vaille sata: Chaos Reborn on vuoropohjainen taktiikkapeli kahdesta neljään velhon taikamatseista, joko ihmisiä tai tekoälyä vastaa. Paitsi että aihe on kiinnostava, Chaoksen on tehnyt sama mies, joka on vastuussa ehkäpä koko pelihistorian parhaasta pelistä. Ilmassa on taikaa! 
Tuleekohan tästä uusi mahtipeli, aarrrre, joka hallitsee kaikkia muita mahtipelejä? Gollop, gollop!

Näillä kuminäppäimillä 

Jo UFOa aikaisemmin Gollop oli luonut UFOn (ja Laser Squadin) esi-isän Rebelstar Raidersin, plus kiehtovan velhotaistelupelin Chaos: Battle of the Wizards (1985), jossa velhot ottivat mittaa loihtimalla olioita ja muita satunnaisia taikoja. Kateuteni oli tuolloin suuri, halusin pelata tuollaisia pelejä enkä tyhmiä tasohyppelyitä.
Sitten XCOMin isä haki Kickstarterissa rahaa Chaoksen uuteen inkarnaatioon.  Vaikka en ollutkaan specuttaja, mietin tasan sekunnin ennen kuin heitin loitsun ”Activate Visa”. Tosin Spectrum 48K-menneisyys pitäisi lukea Chaoksen laitevaatimuksissa.

Ei mennyt Apocamicticalla magia putkeen!

Onko “Gandalf” jo varattu?

Mutta ensin tehdään kuin Tolkien ja luodaan velho. Sepäs ei olekaan piippua polttava puolihippi, vaan kuolevan maailmankaikkeuden raunioissa vallasta taisteleva mahtivelho, k00Ld00d96. Velhonsa voi painottaa hyökkäykseen, puolustukseen tai magiankestävyyteen, mutta varsinaisesti velhon ominaisuudet riippuvat sauvasta, kaavusta ja talismaaneista. 
Chaos ei ole korttipeli, mutta loitsut näytetään kortteina. Magicin ei tarvitse pelätä, loitsupakka kasataan sattumanvaraisesti. Joillain taikaesineillä voi vaikuttaa edes siihen että joku tietty kortti varmasti löytyy. 
Magiasysteemi edustaa moorcocklaista koulukuntaa, jossa vastakkain ovat Laki ja Kaaos, välissä Neutraali magia. Kosminen balanssi näkyy ruudun yläosassa, ja siirtyy aina käytettävän magian mukaan. Eli mitä enemmän heittää kaaostaikoja, sen helpompaa kaaostaikojen jatkossa heittäminen on. Neutraali magia ei tietysti liikuta tasapainoa mihinkään. 
Taistelu alkaa kun velhot ilmestyvät pienehkölle heksa-areenalle. Joka vuorolla velho saa liikkua, hyökätä ja heittää yhden loitsun. Joka loitsulla on tietty todennäköisyys onnistua, eikä se yleensä ole suuri. Jos plakkarista löytyy manaa (jota kertyy kentältä sekä epäonnistuneista loitsuista) sillä voi parantaa prosentteja. 
Velhot ovat selkeästi kutsumaageja, sillä suurin osa loitsuista liittyy erilaisten olioiden (tai metsien) tai parin bonustotemin kutsumiseen. Joukossa on suoravahinkoloitsuja, teleportaatio sekä deletenappula omien luomusten poistamiseen. Siihen henkilökohtaisempaan otteeseen maagille voi loitsia maagisen kilven tai miekan tai jousipyssyn. Osa olioista toimii myös velhon ratsuna ja antaa bonuksia.

Onni ei suosi edes rohkeaa 

Jokainen piruja kakarana manannut tietää, että mitä isompi ölli sen vaikeampi manaus. Rottalauman tai köpöisen köpliinin saa manattua noin 80–90 prosentin sensseillä, hydran enää 35 prozentan epäsensseillä.
Paitsi jos... kutsuu sen illuusiona! Silloin onnistuminen on sataprosenttisen varma, eikä otus silti ole mikään hologrammi, vaan ihan yhtä vaarallinen kuin oikeakin. Mutta ilmaisia lounaita ei ole, illuusion Akilleen kantapää on epäusko-loitsu. Jos sen kohde on illuusio, illuusio haihtuu, ja velho saa jatkaa loitsimista. Teoriassa siis kaikki illuusiot saa poistettua vuorossa.
Ihmisiä vastaan tämä toimii hyvin. Kun alkuvuoroilla joku kutsuu jätin tai muun vastaavan, niin harvoin se on oikea. Tekoälyä vastaan illuusiot ovat harvinaista herkkua. Itse se ei tunnu käyttävän niitä juuri lainkaan, ja minua vastaan se epäuskoo ahkerasti ja säännöllisesti, melkein kuin joka hirviöni olisi poliitikon lupaus.
Kutsutut hirviöt ovat yksiköitä, jotka voivat liikkua yhdestä muutamaan ruutuun. Jokaisella oma hyökkäys, puolustus, magian kesto ja agility.  Agility liittyy engagement-systeemiin: taistelukihloissa oleva hirviö ei voi enää liikkua, koska on juuttunut kahinaan naapurin kanssa. Mitä korkeampi agility, sen helpommin hirviö voi jättää konfliktin taakseen. 
Taistelu on yksinkertaistettu prosenteiksi, ja yksi osuma tappaa aina. Siksi goblin voi tappaa lohikäärmeen, ja rotta voi tappaa (ja monta kertaa tappoikin) velhon. Kenttä korkeuseroineen vaikuttaa taisteluun sen verran että alamäkeen lyövä saa vähän bonusta, ylämäkeen lyövälle käy päinvastoin. Chaoksessa kaikki bonus on bonusta, sillä osumaprosentit ovat heikompia kuin lotossa. 

Tyypillinen loppugambiitti: velho välttelee konfliktia.

Pysähdy ja taistele

Tyypillisessä kamppailussa manataan hirviöitä, jotka iloisesti tappavat toisiaan. Itse jahtaan lentävän hevosen selässä istuvaa pakenevaa velhoa, loihtien vaihtelevalla menestyksellä sen perään hitaita hirviöitä, jotka eivät saa sitä pussitettua ennen kuin vuorot loppuvat ja matsi päättyy tasapeliin.  Jos pelaan tosi aggressiivisesti, joku vastustajan kotka lehahtaa kahdella siirrolla viereen ja muutaman prossun sensseillä tappaa minut.
Moninpelinä homma on paljon mielekkäämpää, suorastaan kiinnostavaa. Huolimatta huolestuttavan pienestä pelaajakunnasta matseja yleensä löytyi minuuteissa. Samaan aikaan pelattavan matsin vaihtoehto on asymmetrinen tila, jossa oman siirtonsa saa käydä tekemässä silloin kuin ehtii. Plussana siinä voi pyörittää kymmeniä pelejä samaan aikaan, miinuksena matsit kestävät päiviä tai viikkoja, eivät minuutteja.

Noppa vie, noppa tuo 

Kaikki muistamme UFOn kaukaa kertalaukauksella tappavat sectoidit ja metrin päästä ohiampuvat omat sotilaat. Myös Chaos Rebornissa nopat herättävät enimmäkseen raivoa ja turhautumista. Kysymys on tunneälyharhasta: jos onnistun puhtaasti tuurilla, en noteeraa sitä, koska niinhän piti käydäkin. Mutta auta Armias kun kone tekee saman: ihan sama vaikka olisi tilastomatematiikan professori, niin satavarmasti mielessä välähtää että kone saatana huijaa! 
Kun epäonnistuin viisi kertaa peräkkäin loitsuissa, joissa onnistumisprosentti on 60, niin pelaamisen ilo on kaukana kun laskin oikeaa todennäköisyyttä tälle. Siis kysyin Tuukalta, jonka kalkulaatioiden mukaan todennäköisyys siihen on kerran 1024:stä! 

Emäaluksen varjossa

Pelkään, että se on olevan Chaos Reborninkin kohtalo. Chaos Rebornin taisteluosuus ei riitä kannattamaan peliä, koska se ei ole yhtä monipuolinen kuin UFOssa. Realms of Chaos ei pysty korvaamaan kunnollista metapeliä, ja hahmonkehitys on liian alkeellista. Koukut siis puuttuvat. Jo toista realmia pelatessani minulla oli fiilis, että peli on jo niin nähty. 
Porkkana on se, että vain realmin voittaja saa mukaansa sieltä löytynyttä rahaa ja tavaraa, mutta minulle se ei riittänyt. Löysästi yrittelin kunnes into hiipui kokonaan.
Siksi hämmästyinkin Chaosin saamaa erittäin hyvää vastaanottoa, jossa sitä verrattiin jopa pokeriin, jossa samalla tavalla lasketaan riskejä ja prosentteja. Sitten löysin palautteen punaisen langan: hukkaan heitetyn lapsuuden Spectrumin parissa. Meille C64-miehille vähän vastaava juttu lienee taistelushakki Archon.
Ilman nostalgiahuuruja Chaos Rebornin näkemys velhojen taistelusta joutuu moninpelinäkin kamppailemaan sellaisia pelejä kuin Hearthstone vastaan. No onhan Hörttis korttipeli, mutta perusidea on ihan sama: otuksia kutsumalla pätkitään toinen velho. Ikävä kyllä se on myös hyvällä tavalla nopeatempoisempi ja taktisesti laajempi. Se on myönnettävä Chaosin eduksi, että vahva mahdollisuus loitsujen epäonnistumiseen värittää pelikokemuksen ihan eri väriseksi. 
Huonoksi en Chaos Rebornia voi haukkua, mutta ilmiselvästi pelilkokemusta parantaisi nöösipoikana nautittu Chaos, sillä nostalgian nektari maistuu aina. Jos lähes alkuperäinen Chaos-kokemus kiinnostaa, Reflected Gamesin freeware-peli Chaos Funk on hyvin uskollinen näkemys.
Chaos on pähkinänkuoressa uhkapeli, jossa oman vuoron loitsunheitto käytetään joko mahdollisesti pieleen menevään loitsuun tai raakaan bluffaukseen. Sama linja jatkuu taistelussa, jossa enimmäkseen huidotaan ohi, mutta pikku rotta voi todellakin tappaa mahtivelhon. Se, iskeekö peli vai ei, riippuu täysin omasta suhteesta siihen rakastajattarista julmimpaan, Random Number Generatoriin.
Siksi 79 eivät ole pisteet, se on todennäköisyys jolla onnistut pitämään Chaos Rebornista. Loitsimalla Steam-shiftin todennäköisyys kasvaa jo 84 prosenttiin. Loitsuna “Summon Chaos Reborn” vaatii alle 20 mania ja hei! 
Se menee hyvää tarkoitukseen. 

 

Chaos Reborn

Arvosteltu: PC
Saatavilla: Mac, Linux

 

79