Cities Skylines: After Dark -DLC - Jälkeen pimeyden on aamu taas

Hotellit ja virkistyspaikat tarjoavat öisin valoa ja värikkyyttä.

Suomalaiseen kaupunkipelien ykköseen on julkaistu useita peliä parantavia päivityksiä: After Dark -lisurista joutuu jopa maksamaan. Yöfaneja onneksi riittää!

After Dark -DLC:ssä uutta on mukavasti. Ensinnäkin Cities Skylinesiin tulee kaivattu vuorokausirytmin vaihtelu. Yöllä liikenne hieman hiljenee ja kaupungin valot paljastavat yöelämän sen koko kirjossa. Poliisien näkee kuskaavan rosvoja putkasta vankilaan, joka toimii kuntoutumiskeskuksena. Siitä onkin kiva jatkaa Prison Architectiin!
Kaupunginosan saa nyt keskittymään turismiin, eikä turistien rantalomaa laiturilla kalastaen tai moottoriveneillä sorsia jyräten uhkaa muu kuin yläjuoksun kakkaputki. Bilettämäänkin on helppo mennä, sillä joukkoliikenne saa odottamani bussikaistat, porukkaa roudaavat taksipalvelut ja kulkuvälineenä toimivat nyt myös fillarit. 

Rekkatunneli

Jos emopelin aikaan peli tuntui vähän jämähtävän paikoilleen, riittää nyt saavutettavaa enemmän, ja tieverkoston optimointi on askelta hauskempaa. Yöelämäteemaan sopivat uudet umpitunnelit. Ne helpottavat liikenteen kontrolloimista paljon, kun ei tarvitse raivata tilaa silloille. Teollisuusalueiden välille ja kaupungista pois vievälle motarille yhdistetty tunneliverkosto siirtää rekat kätevästi pois liikennettä tukkimasta. Toisaalta kaupunkilaisten puutteelliset ryhmittymistaidot motareilla aiheuttavat edelleen tukkeita, mikä Suomessa tuntuu vain realismilta.
Rahtia voi kuskata satamiin myös suoraan junalla. Saatavilla on isompi lentokenttä sekä bussiasema, jossa matkustajat voivat hypätä suoraan toiseen bussilinjaan. Myös pyörä- ja bussikaistojen kanssa pyörittely lisää tekemistä mukavasti. Jäin edelleen kaipaamaan mahdollisuutta lisätä suojateitä suorien teiden varrelle, mutta siihenkin löytyy modi.
Jos tekee kauppa-alueesta huvittelualueen, tonteille nousee keilahalleja, diskoja ja muuta lystilää. Koko kaupunki rynnistää ilonpitoon ja aiheuttaa kunnon ruuhkia. Vaihtoehtoisesti alueen voi kaavoittaa turisteille, jolloin sille nousee korkeita hotelleja. Turistien kiinnostuksen herättäminen on haastavaa, ainakin omat hotellini notkuivat tyhjänä eikä ketään kiinnostanut nähdä kaupunginisän patsasta puistossa. 
Kaupunkiin täytyykin pystyttää nähtävää ja odottamisen asemasta tuoda turisteja laivoilla ja lentokoneilla. Uusia rakennuksia ovat eläintarha, kasino, golfkenttä, luksushotelli, laituriravintola, rantalentisareena, ponitallit ja skeittipuisto. 
Muita maamerkkejä tuntuu tulleen paljon lisää päivitysten myötä, mukana useita tunnettuja eurooppalaisia rakennuksia. Vain kaikkien turistimagneettien äiti, Helsingin puinen Guggenheim-museo, puuttuu.

Roskalakko ja löyhkäävä kortteliralli

Haasteita riittää, varsinkin kun emopelin roskakuskiongelma on edelleen työvuorossa. Jos tyhjentää  kaatopaikkaa poltettavaksi, yhtäkkiä koko kaupunki hukkuu jätteisiin. Kaikki roska-autot jäävät ajelemaan korttelirallia tai niiden kuskit lipittävät kahvia varikolla. 
Yksi suurimmista haasteista on koulutuksen kanssa tasapainottelu. Teollisuudelle riittävät ala-asteella opitut jutut, mutta palveluyritykset edellyttävät työntekijöiltään yliopistotutkintoa. Uutena säädöksenä halutulla asuinalueella voi jopa kieltää opiskelemisen: epätasa-arvo kunniaan!
Pimeys on myös haaste. Yöllä peruspelin kustannustehokkaat aurinkovoimalat lakkaavat tietenkin tuottamasta energiaa. Budjettia säädetään erikseen yölle ja päivälle, joten muiden voimaloiden lisärahoitus öisin voi kompensoida ongelmaa.
 


Kaupungin valot

Teknisesti peli rullaa edelleen todella sulavasti, vaikka yön tunnelmallinen valomeri vaatii hieman enemmän näytönohjaimelta. Teollisuus on saanut näyttävän savusumun päälleen kertomaan ilman-saasteista. Häiritsevä violetti maaperäefekti ei paista enää silmiin yhtä dominoivasti. Osalla kartoista rakennukset seuraavat Keski-Euroopan tyylistä arkkitehtuuria. Rakennukset ovat saaneet lisää variaatiota myös jenkkirakennusten kanssa pelatessa. Pienenä puutteena rakennustyyli on sidottu karttakohtaisesti eikä arkkitehtuurityyliä saa päättää itse.
Pelille on muodostunut vahva modiyhteisö. Workshopista löytyy loputtomasti lisää tietyyppejä, rakennuksia, maamerkkejä, automalleja, kanaaleja, kasvillisuutta, pilvenpiirtäjiä, korotettuja juna-asemia, junamalleja ja parkkialueet. Liikenteen tekoälyyn saa parannuksia ja kaupunkiin voi lisätä vaikka raitiovaunut. Ongelmaksi muodostuu asennettujen modien hallitseminen. Jotkut isommat modit eivät tykkää toisistaan ja voivat aiheuttaa erilaisia ongelmia keskenään. Jälkikäteen syyn keksiminen vie aikaa, joten kannattaa kokeilla pelin toimivuutta aina isomman modin asentamisen jälkeen.
After Dark rikastuttaa peliä mukavasti. Hienona eleenä tamperelaisilta pelimekaniikkojen viilaukset ja vuorokauden simulointi päivitetään myös peruspeliin. Mutta Cities Skylinesin perusvire on edelleen simulaattorimainen, sillä pelillisiä tavoitteita ei juuri tunneta.
Mielenkiinnolla jään odottelemaan, mitä Colossal Order keksii seuraavaksi: säätilat, joukkoliikenteen, ystävyyskaupunkitoiminnan? Tiimin pelit Cities in Motionista saakka ovat pitäneet minua otteessaan kymmeniä tunteja per peli.

 

Cities Skylines: After Dark -DLC

Arvostelu PC
Colossal Order Ltd.
Versio: 1.2.1-f1
Minimi: Windows XP/Vista/7/8/8.1 (64-bit), Intel Core 2 Duo 3.0Ghz, 
4Gb muistia, DirectX 9.0c -kortti (Nvidia GeForce GTX 260 tai 
ATI Radeon HD 5670), 4Gb kovalevytilaa, internet-yhteys.

86