Code Name: S.T.E.A.M. - Höyrypäinen sota

Arvosteltu: 3DS

Intelligent Systems/Nintendo

Versio: Myynti

Moninpeli: 2

Ikäraja: 12

Avaruusmuukalaiset vastaan höyrymechalla taisteleva presidentti Lincoln ja Tom Sawyer? Myyty.

Iloisen hapokkaassa, sarjismaisesti esitetyssä Code Name: S.T.E.A.M:ssa lainataan villisti historiallisia hahmoja ja kirjallisuuden klassikoita. Pelissä eletään 1800-lukua, jossa höyrytekniikka on kehittynyt äärirajoilleen ja yli. Muukalaisten metalliötökät hyökkäävät maahan, mutta vastarintaan nousee Abraham Lincolnin johtama, höyryzeppeliinillä taistelusta toiseen kiitävä Strike Team Eliminating the Alien Menace -erikoisjoukko.

Taistelusysteemi yhdistää vuoropohjaisuuden kirjallisuuteen. Muukalaisöttiäisiä kurmottaa neljän S.T.E.A.M.-agentin tiimi, joka valitaan tusinan soturin joukosta. Värikkäiden persoonien riveissä kamppailee muun muassa kilrathimainen humanoidileijona, Mark Twainin teoksissa debytoinut Tom Sawyer ja Ihmemaa Ozin puhuva variksenpelätti. Hahmot perustuvat vanhoihin public domain -teksteihin, joten Lovecraft on yksi tärkeimmistä lainauskohteista

Pelin takana on Advance Warseista ja Fire Emblemeista tuttu Intelligent Systems. Tekijätiimi pysyy mukavuusalueellaan, vuoropohjaisissa taktiikkataisteluissa, mutta puolustukseksi todettakoon, että Code Name: S.T.E.A.M. ei seuraa lajityypin turvallista keskilinjaa. Lopputulos on erikoinen, mutta maistuva cocktail.

Varo väijytyksiä

Toimintapisteet selitetään kekseliäästi höyrykoneilla. Kun selkärepun höyrypannusta loppuu paine, mechtaistelija jää odottamaan paineen nousua, eli seuraavaa vuoroa. Höyryä kuluu tietysti liikkumiseen ja ampumiseen. Pelkkä liikkuminen ei kuluta höyryä pysyvästi. Jos soturi palaa takaisinpäin, painekin palautuu, mistä on hyötyä tiedustelussa ja bonusten keräilyssä. Vasta ampuminen tai ammutuksi joutuminen kuluttaa siihen mennessä käytetyt liikepojot.

Agenteilla on yksilöllinen pääase ja valittava kakkosase, mikä pakottaa miettimään tiimin koostumusta. Mahtipontinen superliike, kuten jykevä pommi tai megalyönti, irtoaa kerran per matsi, joten se säästetään yleensä kiperiin saumoihin. Useimmat kiväärit ja kranunheittimet noudattavat viktoriaanisen vänkää designia. Villimpää linjaa edustaa maorisoturi King Quegin (Queequeg Moby Dickistä) pingviinilinko, jolla robopingu tallustaa eteenpäin ja räjähtää ensimmäiseen esteeseen.

Etäisyys ja osumakohta vaikuttavat vahingon määrään, joten selkään ampuminen on tehokkaampaa kuin edestä panssareihin roiskiminen. Myös vihollisen vuorolla pystyy ampumaan, jos säästää höyryä ampumiseen tarvittavan määrän, agentti tulittaa näkemiään vihollisia muukalaisten vuorolla. Kuvio ei tietenkään ole S.T.E.A.M:in etuoikeus, öttiäiset jäävät usein odottamaan agenttien toilailuja. Taistelusysteemi toimii hienosti, mikä on taktiikkapelissä pääasia.

Juonen mukaan teemoitetut kentät ovat mukavan monimuotoisia. Ulkotiloja, sisätiloja, avointa, ahdasta, kookkaita erikoisaseita ja joskus kaikkea tätä yhdessä kentässä. Vaikka liikkuminen lasketaan ruuduissa, yhteen ruutuun mahtuu useampia agentteja ja vihollisia. 3D-elementit eivät ole pelkkää pintaa, sillä kentissä on useita kerroksia, suojia ja ballistista tähtäämistä mutkistavia esteitä, kuten muureja, kattoja, kaiteita ja portaita. Pienehkö rako riittää ruimimiseen, jos tähtäin on sitä mieltä, että vahinkoa saattaa syntyä. Suurin osa agenteista käyttää kapuamiseen portaita, mutta ketterä Tom osaa kiivetä ja ”kilrathi” pääsee jellonaloikallaan esteiden yli ja päälle.

Jokaisessa kentässä on bonustavoitteina vaihteleva määrä kolikkokätköjä ja kolme ratasta, jotka avaavat uusia kakkosaseita ja hahmojen ominaisuuksia muuttavia höyrypannuja. Joten jos kenttä ei meinaa sujua, muuttujia ja vaihtoehtoisia taktiikoita piisaa.

Painetta peliin

Perinteistä minikarttaa ei ole, mikä on rohkea valinta, sillä tilanne pitää arvioida tiimin näkökulmasta, mikä tuo varovaiseen etenemiseen yllätyksiä ja epävarmuuden tislaamaa jännitystä. Epävarmuus luo seikkailun tuntua, jota tarkka ja täydellinen kokonaiskuva laimentaisi. Etenkin overwatch piti minut jatkuvasti varpaillani, sillä joka vuoro pitää harkita, kämpinkö vielä vai rynninkö eteenpäin. Loputon piilottelu ei kannata, sillä mörrien täydennysjoukot ilmaantuvat parin vuoron välein taistelualueelle.

Vihollisten tekoäly on ennakoitava, koska 3DS ei ole mikään Deep Blue. Koneen miettimiseen uppoaa jopa minuutti ja liikehdintää seurataan sankarien näkökulmasta. Mörrit ovat riittävän kiperiä vastuksia, sillä kenttäsuunnittelu tukee niiden yksinkertaista käyttäytymistä: viholliset ampuvat tehokkaalta etäisyydeltä ja jos matkaa on liikaa, ne jäävät kyttäämään. Sokeasti päälle juoksevat vain sokeat (ja kestävät) lähitaistelijat.

Toimintaa tiivistetään pomokentillä, joissa painetta nostetaan liki epäreiluilla voimasuhteilla. Jatkuvasti taisteluun saapuvat muukalaisvahvistukset pakottavat käyttämään rohkeaa hyökkäyskuviota, sillä hiparien hitaaseen hivuttamisen ei ole ”aikaa”. Esmes hautausmaalla majailevaa kuningataralienia suojasivat loputtomat myyrämadot ja kuningattaren synnyttämät pikkuprötöt, joten rynnin hautakivien ja vihujen sekaan täyttä höyryä. Puolet tiimistä tyrmättiin, mutta loput ehtivät niukin naukin kaatamaan pomon. Kliimakseja korostetaan toimintaminipeleillä, joissa Lincoln mäiskii höyrymechalla jättimuukalaisia pataan.

Kaksinpeli onnistuu lähiverkossa tai netissä. Jännän taktisessa death matchissa vastakkain asettuu kaksi neljän agentin tiimiä: vuoroon on aikaa tasan minuutti, joten mehevä pikkupaniikki on jatkuvasti päällä. Rauhanomaisemmassa medal battlessa tiimit yrittävät kerätä vastustajaa enemmän kolikoita viidessä vuorossa. Sisällöltään köykäisissä A.B.E. Battleseissa matsataan kaksintaisteluita Lincolnin mechalla.

Code Name: S.T.E.A.M. on saanut metakriitikoilta osakseen kitinää. Myönnän, että muukalaisten vuorot ovat pitkiä, mutta en osaa pitää sitä ongelmana. Ja kartan puute? Pöh, vähemmän on enemmän. Valkyria Chroniclesia ja Space Hulkia höyrypäiseen hahmosuunnitteluun näppärästi yhdistävässä Code Name: S.T.E.A.M -taktiikkataistelussa on kulttiklassikkoainesta ja se humahti heittämällä lyhyelle Vuoden peli 2015 -listalleni. Painetta pannuun ja menoksi.

Lennokaan steampunk-tarinan ja poskettomien hahmojen siivittämä omaperäinen taktiikkataistelu.

Pelit suosittelee.

86

Lisää aiheesta