Dune II: Building of A Dynasty – Operaatio Rohtomyrsky

Arrakis: maailmankaikkeuden ainoa planeetta, jolta löytyy rohtoa, jota tarvitsevat muun muassa Avaruuskillan navigaattorit. Se, joka hallitsee rohtoa, hallitsee maailmankaikkeutta.

Veloistaan selvitäkseen Padisah-keisari Frederick IV myöntää rohdonlouhintaluvan kolmelle suurimmalle talolle. Talot Atreides, Harkonnen ja Ordos laskeutuvat Arrakisiin rohtoa louhimaan ja Dyyni kuuluu sille, joka louhii eniten. Tai jää viimeisenä henkiin.

Dyyni mikä?

Yhteydet Dyyni II:n ja Frank Herbertin Dyynin kanssa ovat täysin satunnaisia ja rajoittuvat lähinnä tuttuihin nimiin. Dune II ei myöskään ole jatkoa Cryon Dunelle, vaan itsenäinen yksinkertainen strategiapeli, jonka päävaikutteet tuntuvat olevan Empire ja SimCity. Peli on Westwoodin uuden Command of Conquer -sarjan ensimmäinen.

Pelaaja valloittaa osiin jaettua Dyyniä alue kerrallaan. Kaikki kalusto ei ole heti käytössä, vaan sitä ilmaantuu edettäessä valloituksesta toiseen. Normaalisti vastassa on vain yksi talo, mutta tietysti ennen loppua rääpät lyövät hynttyyt yhteen ja vastassa on kahden talon yhteisten joukkojen lisäksi keisarilliset Sardaukar-legioonat. Pelaaja voi valita haluamansa talon, mutta tuntuu että ainoa käytännön ero on jonkin verran erilaiset aseet.

SimDune?

Alueen alussa pelaajalla on muutama yksikkö, rakennuskeskus, ja paljon mustana näkyvää tutkimatonta aluetta, joka paljastuu pelaajan yksiköiden liikkuessa.

Puolet Dune II:sta on tukikohdan ja sen etäispesäkkeiden rakentelua rohdosta saaduilla rahoilla. Koska Arrakis on aavikkoplaneetta, voi rakennukset pystyttää vain kallion päälle, kuten jo Raamattukin aikoinaan opetti. Eikä vain kallion päälle, sillä ilman betoniperustuksia rakennukset rappeutuvat pikavauhtia.

Energiaa tukikohta saa tuuliansoista ja rahaa rohtoa keräämällä. Se ei onnistu ilman rohtojalostamoa, joka siis on hyvä kakkonen rakennusjärjestyksessä. Jalostamon mukana toimitetaan yksi telaketjullinen rohtopuimuri. Kun tuotanto kiihtyy, täytyy rakentaa rohtosiiloja, jottei kallis raaka-aine mene hukkaan.

Tutka-asema näyttää pikkuruudussa koko tutkitun pelialueen ja luonnollisesti myös kaikki yksiköt sekä hiekkamadot, joilla on ikävä taipumus pistää poskeensa yksiköitä. Tukikohdan suojaksi voi rakentaa ympärysmuuria ja asentaa automaattitykki- ja ohjustorneja. Parakit ja WORit tuottavat sotilaita.

Kolme tehdasta valmistaa kevyitä pyörällisiä ajoneuvoja, raskaita telaketjuin varustettuja laitteita ja lentokalustoa. Tehtaita(kin) joutuu päivittämään, jotta kaikki vehkeet saa tuotantoon.

Taisteluvauroiden edulliseen korjaamiseen tarvitaan tietysti korjaamo, ja mahdollisen "kalustoa liikkeelle ja nopeasti" tilanteen varalta vaaditaan avaruusasema, jotta saa yhdeyden CHOAMin kauppiaisiin ostaakseen reippaasti ylihinnoiteltuja vehkeitä.

Hiekka lentää

Ei voitto rakentamalla tule, siihen vaaditaan aseita. Kevyimmästä päästä ovat sotilaat, joita voi rakentaa yksittäin tai kolmen miehen joukkueena. Ordos ja Harkonnen voivat rakentaa myös raskaammin varustettuja erikoisjoukkoja, ja Ordos lisäksi sabotöörin. Parin alkuerän jälkeen sotilaista saatava ainoa hyöty on heidän kykynsä valloittaa pahasti vaurioituneita vihollisrakennuksia.

Kevyet ajoneuvot sopivat nopeutensa ansiosta parhaiten tiedusteluun, ja niitä kahta mallia, kolmi- ja nelipyöräistä. Raskaammin aseistetut telaketjuvehkeet sopivat jo kunnon kärhämöihin. Taistelutankilla aloitetaan, myöhemmin pääsee rakentamaan avainasemassa olevia ohjustankkeja ja raskaita piiritystankkeja. Jokaisella talolla on myös erikoistankkinsa: Atreidesin yliäänitankit, Harkonnenin superraskaat Devastatorit ja Ordosin Deviator-ohjustankit, joiden ammusten hermokaasu saa osumakohteen vaihtamaan puolta. Harmittavin ase (vihollisen käsissä) on Death Hand -ohjus, joka on epätarkka, mutta tuhovoimainen.

Raskas tehdas voi myös rakentaa lisää puimureita rohdonkeräystä nopeuttamaan tai madon syömiä korvaamaan. Toinen tärkeä erikoisyksikkö on liikkuva rakennuskeskus, jolla voi perustaa uuden etäispesäkkeen.

Lentoaluksia on kuljetuskoneiden lisäksi tietysti ornithopterit, joiden rakentamiseen kuitenkin vaaditaan ixilainen tutkimuskeskus. Koska tätä ei ilmeisesti saa itse rakennettua, on ainoa mahdollisuus on vallata vihollisen keskus.

Upeaa, mahtavaa

Pelaaminen ei voisi olla yksinkertaisempaa. Ajoneuvon tai rakennuksen napauttaminen paljastaa menun, jossa ovat kaikki mahdolliset toimintaoptiot. Yksikön saa hyökkäämään, liikkumaan, vetäytymään tai pysähtymään. Paikoillaan oleva ajoneuvo tulittaa automaattisesti kantaman päässä olevia vihollisyksiköitä. Neuvonantaja-mentaatti on aina valmiina kertomaan kustakin rakennelmasta tai yksiköstä.

Westwoodin ei ainakaan grafiikantekoa tarvitse opetella. Kaikki ajoneuvot on animoitu, ja ne muun muassa jättävät renkaanjäljet hiekkaan ja savuavat vahingoittuessaan. Kuolleet ruumit jäävät hetkeksi hiekkaan näkyviin ja tankin jyräämästä miehestä jää vain läiskä. Maukas, puhuva alkuintro (Blasterilla) virittää oikeaan tunnelmaan, ja varsinainen peliosuus sisältää runsaasti pikkuhienouksia.

Musiikki toimii kuten soundtrackin pitääkin: se ei ärsytä, vaan vaihtuu aina vastaamaan tapahtumia, eikä yllykettä sen hiljentämiseen tule. Perusääniefektit ovat varsin tavanomaista tasoa, mutta jos koneessa on kiinni SoundBlaster ja EMS-muistia ainakin kaksi megatavua, voi nauttia erinomaisista samplatuista efekteistä ja runsaasta, informatiivisesta puheesta.

Monet varmasti valittavat Dyyni-mytologian väärinkäyttöä ja käyttämättä jättämistä, mutta pelin ainoa merkitsevä heikko lenkki on tietokoneen huono strategiantaju. Se lähettää kalustoa jatkuvana virtana ilman sen kehittyneempää strategiaa, ja varsinkin loppupeleissä sotilaiden ja kevyiden ajoneuvojen käyttö ohjustornein varustettua tukikohtaa vastaan ei tuota kuin nopeita menetyksiä. Tietokone ei myöskään osaa/viitsi rakentaa uusia rakennuksia tuhottujen tilalle. Siksi onkin sääli, ettei Dune II tue esimerkiksi modeemipeluuta, koska ihminen ihmistä vastaan se olisi tappavan hyvä. Arvosteltavana oli tosin betaversio, joten saapa nähdä.

Heikkoudestaan huolimatta Dune II on harvinaisen addiktiivinen. Ensimmäinen pelisessioni kesti 12 tuntia enkä saanut rauhaa, ennekuin valloitin Dyynin joka talona. Hyvä alku Command of Conquer -sarjalle.

90