Dungeon of the Endless - Kohti pintaa

Dungeon of the Endless_kansi

Tornipuolustuspelit ovat klassinen, mutta kovin vanha ja kulunut genre. Ranskalainen Amplitude pyyhkii niistä pölyt Pölyllä.

Avaruudessa kohti määränpäätään seilaavan vanginkuljetusaluksen matka katkeaa räjähdyksiin. Sen pelastuskapseli syöksyy tuntemattoman planeetan pinnalle, ja sisään ehtinyt sankaripari löytää itsensä oudon, galaksista vuosituhansia sitten kadonneiden Loputtomien rakentaman kompleksin pohjakerroksesta. Alkaa taival ylöspäin.

Satunnaisesti rakentuva luolasto avautuu sankareille huone kerrallaan. Jokaisen oven takana odottaa huone täynnä tuntematonta: Loputtomien hämmentäviä aarteita, tarvittavia resursseja, ja myös verenhimoisia muukalaisia. Jokainen avattu ovi, hissin löytymisen jälkeenkin, tarkoittaa lisää resursseja, mutta samalla vihollislaumoja puskee päälle enemmän ja enemmän.

Joka kerroksessa tavoitteena on löytää hissi ylöspäin. Kun se löytyy, sankarit ottavat pelastuskapselin generaattorin kantoon ja syöksyvät kohti hissiä.  Sillä silloin on piru irti, ja nämä pirut puskevat loputtomasti huoneiden pimeydestä.

Pelin juju on turvallisen reitin rakentaminen kerroksen aloitushuoneesta hissille. Työkaluina ovat lähinnä tarpeellisia resursseja tuottavat isot moduulit, ja puolustuksesta huolehtivat pienemmät asemoduulit.

Sankareita (ja konnia) komennetaan pääasiassa epäsuorasti. He taistelevat itsenäisesti kunhan vain ovat vihollisen kanssa samassa huoneessa. Pelaajan vastuulla on huoneesta toiseen käskeminen, muutaman ovenavauksen välein käytössä olevien aktivoitavien kykyjen käyttäminen, ja sankarien varustaminen luolastosta löytyvillä ja satunnaisilta kauppiailta ostettavilla varusteilla.

 

Loputtomien maailmassa

Dungeon of the Endless on sijoitettu samaan maailmaan Amplituden parin vuoden takaisen scifistrategia Endless Spacen ja alkutalvesta ilmestyneen mainion fantasiastrategia Endless Legendin kanssa. Yhteys näkyy lähinnä pikkujutuissa, kuten siinä että yksi Legendin kansoista on sukua Loputtomien luolastosta nousseille, mutta ennen kaikkea siinä että pelin resursseina ovat näistä tutut teollisuus, tiede, ruoka ja Loputtomien jälkeensä jättämä Pöly.

Teollisuutta vaaditaan huoneisiin rakennettaviin moduuleihin, tieteellä tutkitaan uusia moduuleja, kunhan löytää huoneista artifakteja. Tutkimus on elintärkeää, sillä alkuaseet on tarkoitettu vankien paimentamiseen eikä niille pitkälle pötkitä. Ruokaa kuluu sankareiden taitojen kehittämiseen ja uusien sankarien palkkaamiseen luolaston syövereistä.

Tärkeintä on kuitenkin Pöly. Spacessa ja Legendissä se toimii valuuttana, mutta Loputtomien luolaston syvyydessä sillä saadaan virtaa autioihin huoneisiin. Ilman pölyä ei huoneeseen moduuleita rakenneta, ja valaistuihin huoneisiin ei synny uusia muukalaislaumoja. Mitä lähempänä pinta on, sen vähemmän pölyä on käytössä, ja pian muukalaislaumat puskevat varjoista joka suunnasta...

Vihollislaumat valuvat tulitunnelin läpi kohti viimeistä puolustuslinjaa.

Ranskalaista tyyliä

Amplituden peleissä silmiinpistävää on ollut huolella mietitty maailman suunnittelu. Vaikka Dungeon of the Endless ei kerrokaan mitään isoa tarinaa, tyylitaju näkyy pelin parissakymmenessä sankarissa. Pikselisankarit ovat ilmeikkäitä sekä persoonallisia, ja onnistuneella tavalla hauskoja.

Lisää tunnelmaa tuovat joidenkin sankarien välille kirjoitetut pienet sivutarinat. Niiden pelillinen vaikutus on yleensä pieni, mutta kummasti sankariparin haluaa pitää hengissä vielä pari kerrosta, että tarinan kuulee loppuun.

Mutta Loputtomien luolastosta ei valitettavasti löydy loputtomasti vaihtelua. Jo yhden läpipeluukerran aikana ehtii nähdä vastassa olevat muukalaiset ja suuren osan tutkittavana olevista moduuleista. Alun suppean sankarikaartin kasvattaminen sekä sankareiden ja luolaston tarinaa valottavan kuva-albumin täydentäminen on kuitenkin tehokas porkkana, joka pitää pelin parissa. Normaalin pelastuskapselin rinnalle aukeaa myös pelin edetessä erikoisempia, jotka muuttavat seikkailun sääntöjä.

Dungeon of the Endless on koukuttava, onnistunut tornipuolustuksen ja kevyen rogueliken sekoitus. Sen rytmi on nautinnollista, rauhallisen puolustuslinjan suunnittelun ja muukalaisaaltojen vyöryessä paniikinsekaisen puolustamisen välistä aaltoilua.

C'est bien!

 

Dungeon of the Endless

Arvosteltu: PC

Amplitude Studios

Minimi: 2.4 GHz Intel Core 2 Duo, 2 GB RAM, NVIDIA GeForce 8600 GT

Suositus: 3.3 GHz Intel Core i5, 4 GB RAM, NVIDIA GeForce GTX 560 Ti

Testattu: Quad Core 2500K, 8 GB RAM, Radeon HD6950 2 GB

www.amplitude-studios.com

 

Tyylikäs, koukuttava pikkupeli puhaltaa hienosti henkeä tornipuolustuspeleihin.

90