Endless Legend – Gallialainen legenda

Haltijat ovat vakavia luonnonlapsia, joilla on hyvä jousitaju. Joka pelissä. Tolkienilla on paljon vastattavaa.

Amplitude kurkotti aluksi tähtiin, nyt ranskalaiset pyrkivät fantastiseen lopputulokseen.

Strategiapeleihin erikoistunut ranskalainen Amplitude Studios debytoi pari vuotta sitten Endless Spacella (Pelit 9/2012, 83 pistettä). 4X-peli ammensi oppeja genren hallitsijalta, Master of Orionilta, mutta ei löytänyt tähtisumussa aivan mestarin ovelle asti. Yritys ei ollut silti hassumpi.

Endless Space oli monilta osin mainio peli. Komea audiovisuaalinen anti miellytti silmiä ja korvia, galaksin tutkiminen ja teknologian kehittäminen koukuttivat. Uppoutumista helpotti myös sujuvaksi hiottu käyttöliittymä. Gallialaisen eleganssin vastapainoksi avaruusimperiumipeliä vaivasivat tylsät rodut ja keskinkertaiset taistelut.

Endless Legend olisi helppo leimata fantasiateemaiseksi Endless Spaceksi, mutta se ei ole koko totuus. Vaikka Legendissä on tuttuja kaikuja avaruudesta, kaksoset eroavat toisistaan merkittävästi etenkin taisteluiden osalta. Vaikka Endless Legend on kehityksessään vasta alfa-vaiheessa, Amplitudella vaikuttaa olevan homma hanskassa.

Ehkä myönteiseen suhtautumiseeni vaikuttaa osaltaan myös se, että olen pohjimmiltani enemmän fantasian kuin scifin ystävä. Kyllä tulen ja jään laulu aina kylmän avaruuden voittaa.

Rakenna valtakunta

Aurigassa tapahtuu jotain mystistä. Talvet ovat muuttuneet kylmemmiksi ja pidemmiksi, monenlaiset hirviöt vaeltavat pitkin maita ja mantuja. Vanhat sivilisaatiot ovat jättäneet jälkeensä ainoastaan raunioita, joiden kätköistä voi löytää mitä tahansa. Auriga on samaan aikaan vaarallinen ja kiehtova paikka, jossa selviytyminen ei ole helppoa.

Endless Legendissä hallitaan yhtä kansaa. Varhaisversiossa ei ole tutoriaalia, joten valtakunnan luominen täytyy opetella kantapään kautta.  Moninpeli loistaa poissaolollaan, Aurigan hallinnasta kamppaillaan korkeintaan viiden tekoälyn ohjaaman kansan kanssa. Satunnaisesti generoitu Auriga on joka kerta erilainen, mutta maailman kokoa ja muotoa voi säätää, samoin kuin ilmastoa. Kasvihuoneilmiö on tuntematon käsite Aurigassa.

Uuden pelin alussa omissa joukoissa seisoo yksi sankari, muutama sotilasyksikkö ja uudisasukasryhmä, jolla voi perustaa kaupungin. Ensimmäisen kaupunkinsa sijainti kannattaa miettiä tarkasti, sillä ympäristö ja maaperän hedelmällisyys määrittelevät, kuinka paljon ruokaa, teknologiaa, tiedettä ja tomua (kultaa) kaupunki tuottaa per vuoro. Uusien yksiköiden tuottaminen ja kaupungin kehittäminen ovat riippuvaisia näistä resursseista.

Onneksi hallitsija ei ole täysin ympäristön armoilla, sillä työläiset voi käskeä keskittymään tiettyyn resurssiin, esimerkiksi vaikutusvallan kasvattamiseen. Vaikutusvaltaa tarvitsee diplomatiaan ja valtakunnan tulevaisuuden suunnitteluun, sillä joka kahdeskymmenes vuoro pitää tehdä uusi ”imperiumisuunnitelma”, joka määrittelee kansakunnan painopistealueet (armeija, talous, laajennukset tai tiede). Mitä enemmän vaikutusvaltaa, sitä paremman suunnitelman saa aikaiseksi.

Varhaisversiossa on neljä kansaa: luonnosta voimaa ammentavat wildwalkerit,  tomusta riippuvaiset broken lordit, teknologiapainotteiset vaulterit ja hyönteismäiset necrophaget. Toisin kuin Endless Spacessa, rodut eroavat toisistaan merkittävästi ulkonäöltään, pelityyliltään ja aloitusbonuksiltaan. Haarniskoihin verhoutuneet broken lordit pystyvät parantamaan itsensä tomulla, teknokraattiset vaulterit pystyvät siirtymään salamannopeasti eri kaupunkien välillä, aggressiiviset necrophaget puolestaan ovat surkeita maanviljelijöitä eivätkä harrasta diplomatiaa (”saaliin kanssa ei neuvotella”). Julkaisuversiossa kansoja tulee olemaan kahdeksan.

Neutraalit ryhmittymät ovat mielenkiintoinen osa Endless Legendiä. Aurigaa tutkiessa ja valtakuntaansa laajentaessa törmää pian uusiin kansoihin, jotka voi tuhota tieltään, lahjoa tai joiden kanssa voi neuvotella. Porkkana on yleensä keppiä tehokkaampi tapa harrastaa diplomatiaa, mutta samalla työläämpi. Yhteistyö kannattaa, sillä ryhmittymiltä saa käyttöönsä uusia yksiköitä ja erilaisia bonuksia.

Nelihaarainen teknologiapuu on jaettu armeijaan, talouteen, laajennuksiin sekä tieteeseen ja teollisuuteen. Armeijaan panostaminen palkitaan uusilla yksikkötyypeillä ja armeijan suuremmalla koolla, talouden päivitykset kehittävät kaupungin infrastruktuuria ja tehokkuutta, laajennukset antavat käyttöön muun muassa vartiotornit, tiede ja teollisuus puolestaan tehostavat tutkimusta. Kun on kehittänyt kymmenen uutta teknologiaa, pääsee käsiksi seuraavan aikakauden herkkuihin.

Teknologian tutkimuksen voi ketjuttaa, mutta järjestys on syytä miettiä tarkasti, sillä jokainen uusi teknologia on edellistä kalliimpi. Minua miellytti suuresti se, että tutkimuskohteet voi valita vapaasti, esimerkiksi armeijan teknologiapuun ylimmän oksan voi tutkia, vaikka ei olisi sitä ennen laittanut pistettäkään armeijateknologian kehitykseen.

Pojat pullistelevat.

Marssimme sotaan

Ensimmäiset vaikeat päätökset tulevat eteen, kun on perustanut ensimmäisen kaupungin ja lukenut Sun Tzun Sodankäynnin taidon. Minkä teknologian kehittämiseen panostan? Pyrinkö nopeaan laajentumiseen ja aggressiivisuuteen vai kehitynkö rauhassa? Teoilla on seurauksensa: rauhallinen laajentuminen ja uusien kaupunkien perustaminen ei hermostuta kansalaisia samalla tavalla kuin viholliskaupunkien valloittaminen ja jatkuvat sodanjulistukset.

Päätti niin tai näin, ympäristöä on syytä tutkia alusta alkaen, sillä Auriga on täynnä raunioita, joista voi löytää tomua tai saada tehtäviä. Sivutehtävät vaativat yksinkertaisimmillaan maailman tutkimista tai yksittäisen vihollisen kukistamista, päätehtävät voivat edellyttää kaupungin laajentamista tai erilaisten yksikkötyyppien rakentamista. Eri kansoilla on erilaisia tehtäviä, jotka syventävät taustatarinaa ja helpottavat maailmaan uppoutumista.

Sankarit ovat armeijan selkäranka. Muut yksikkötyypit on jaettu jalkaväkeen, ratsuväkeen, pitkän kantaman joukkoihin, tukijoukkoihin ja lentoyksiköihin. Kaikki joukot keräävät kokemusta ja tasoja, mutta vahva sankari pyyhkii normaaliyksiköillä lattiaa. Sankareille valitaan uusia kykyjä tasonnousun yhteydessä, lisäksi urhot voi varustaa uusilla esineillä. Jos sankareille ei ole käyttöä taistelukentällä, voi heidät asettaa kaupunkien kuvernööreiksi. Uusia sankareita ja yksiköitä voi palkata torilta, jossa hoidetaan myös hyödykkeiden myynti ja osto.

Endless Legendin vuoropohjaisissa taisteluissa on lupausta, vaikka kovin syvällisiksi niitä ei voi vielä sanoa. Jokaisella yksiköllä on tietty määrä osuma- ja liikkumispisteitä, hyökkäys- ja puolustusarvo, hyökkäysnopeus ja kriittisen osuman mahdollisuus. Ennen taistelua joukot asetellaan maailman kartalle ja niille annetaan käsky hyökätä, tukea tai puolustaa. Myös maastonmuodoilla on väliä taistelujen lopputuloksen kannalta.

Vaikutusmahdollisuudet taisteluihin tuntuvat kuitenkin liian rajoitetuilta: kun joukot on asetellut kentälle ja valinnut niille kohteet, pelaaja muuttuu sivustaseuraajaksi. Manuaalisten taisteluiden sijaan annoinkin tekoälyn ratkaista useimmiten kamppailut. Amplitude on luvannut monipuolistaa taistelua ennen lopullista julkaisua, ja syytä olisikin. Kamppailut ovat kyllä komean näköisiä, etenkin jos kameran vetää tarpeeksi alas, mutta siihen se sitten jääkin.

Lupaus paremmasta huomisesta

Endless Legend kehittyy lupaavasti. Peli päivittyy tasaisin väliajoin ja sisältöä on alfa-vaiheeseen runsaasti. Vaikka törmäsin säännöllisin väliajoin pieniin bugeihin, ongelmat eivät rampauttaneet pelikokemusta. Toisinaan yksiköt eivät suostuneet liikkumaan tai vanha lataus ei toiminut. Sujuvasti toimiva käyttöliittymä, komea ulkoasu, taitavasti rakennettu äänimaailma ja kauniit musiikit ovat tuttuja vahvuuksia jo Endless Spacesta.

Mikä tärkeintä, Amplitude tuntuu ymmärtävän Endless Legendin tärkeimmät kehittämiskohteet. Taistelujärjestelmän, diplomatian ja tekoälyn parantaminen ovat Amplituden asialistan kärjessä. Näistä kaksi ensimmäistä on helppo korjata, tekoälyn muokkaaminen sen sijaan voi osoittautua hankalaksi. Muita tulevia lisäyksiä ovat moninpeli, muokattavat kansat, usealle mantereelle jaetut kartat, merivoimat, tiet ja kauppareitit.

Endless Legendin perusta on valettu betoniin, lopputuloksen laatu on enää kiinni viimeistelystä.

 

PC

Ilmestyy 2014 

Aikaispeli