Final Fantasy III - Superfantsua!

Varokaa hirveää pikselikarhua!

Pc-jäärän salainen fantasia on saada viimeisetkin fantasiat omaan talliin.

Joskus vanha japanilainen liikemieskin oppii uusia temppuja. Joku Squarella keksi markkinaraon nimeltä Steam. Höyrykoneen valikoimaa on viime aikoina täydennetty niin Final Fantasy VII:n ja VIII:n kaltaisilla klassikoilla, joten niitä seurasi luontevasti tietenkin Final Fantasy III.

Hetkinen, nyt ei jokin täsmää.

Peli kääntyy kuin takki

Alkuperäinen Final Fantasy III oli vielä vuosikymmen sitten koko pääsarjan harvinaisin peli. Se julkaistiin vuonna 1990 japanilaiselle NES:lle, eli Famicomille, eikä siitä tehty virallista enklanninnosta ennen vuoden 2006 kolmiulostettua DS-versiota. Ensimmäiset fanikäännökset toki ilmestyivät jo ysärin lopun villeinä emulaatiovuosina, joten meillä harvoilla oli tiedossa, kuinka hyvä peli kolmonen olikaan.

Siksi onkin vähän harmi, että tuore pc-painos perustuu tuoreehkoon älypuhelinversioon, joka perustuu PSP-versioon, joka on käännös DS-versiosta. Peli ei parane, vaikka sen kääntäisi kuinka useasti, jos alkuperäinen uusintaversio on vaillinainen.

Ammattikoulu

Neljän orvon maailmanpelastusmatka on tarinana kliseinen, eikä draamaakaan keksitty sarjaan ennen nelososaa, mutta kolmosfantasian suuri innovaatio oli vapaasti vaihdeltavat ammatit.

Final Fantasyiden ikoniset ammatit esiteltiin jo ensimmäisessä iteraatiossa, mutta kolmonen oli se peli, jossa ammatinvalinta ei enää ollut hakattu kiveen eikä onnetonta työntekijää lukittu samaan uraan loppuelämäksi. Maagista saa taistelijan nopealla valikkokäynnillä, mutta tuore ammattilainen vaatii parin taistelun harjoittelun ennen kuin on oikeissa voimissaan.

Ammattisysteemi on hauska ja monipuolinen, mutta se onkin se asia, mikä pitää Final Fantasy III:n pään veden pinnalla, sillä kaikin muin keinoin se on yksi maineikkaan sarjansa huonoimmista peleistä. Peruskaavaltaan se on niin perinteistä maailmankartta-kaupunki-luolasto-satunnaistaistelu-ruljanssia, että se kelpaisi sellaisenaan Hausjärven perinnemarkkinoille.

DS-version uudistuksia olivat muun muassa ammattien tasot. Hahmojen omat tasot nousevat kokemusta keräämällä ja heidän valitsemiensa ammattien tasot sikäli mikäli hahmo ehtii tehdä taistelussa edes jotain. Ammattien tasot vahvistavat ammattia, mutta miten paljon, sitä en tiedä.

Final Fantasy III:lla on meinaan ikävä tapa piilottaa paljon tärkeää tietoa, joista ammattien tasojen vaikutukset hahmojen taistelumenestykseen ovat vain jäävuoren huippu. Tiesitkö, että valitut varusteet eroavat myös painoltaan, vaikuttaen muun muassa hahmojen lyöntinopeuteen? Et, koska peli ei kerro sitä, eikä monta muutakaan asiaa.

Sekään ei auta, että Final Fantasy III:n Steam-versio on ihan saatanan ruma. Kulmikkaat hahmot nyt vielä sietäisi, sillä osa tekstuureista ja esimerkiksi taistelutaustat on pehmennetty ihan meneviksi, mutta vihollisten tekstuurit ovat poikkeuksetta hirvittävää katsottavaa.

Laiskasta käännöksestä kielii se että kaikki valikot ovat suoraan kännykkäversiosta. Kun napit on suunniteltu tökittäväksi nakkisormilla, ovat ne pc-ruudulla järkyttäviä tilasyöppöjä.

Musiikit sentään ovat aitoa Nobuo Uematsu -laatua, eli erinomaiset ja mallikkaasti orkestroidut.

Myös japanilaiset osaavat tehdä Star Trek -viittauksia!

Miksi teit sen?

Miksi julkaista Final Fantasy III, eikä vaikka yleismaailmallista hehkutusta ansaitusti ansainnutta IX:ää,  tai juuri HD-versioksi päivitettyjä kymppiä ja kymppikakkosta? Uskon muutamaan vaihtoehtoon, joista todennäköisin on tietenkin raha. Ysiä on julkaistu vain ykköspleikkarilla, mutta seiskasta ja kasista oli jo vanhat mutta suht’helposti nykykoneille kääntyvät pc-versiot. Tuoreehkona kännykkäpainoksena Final Fantasy III oli tarpeeksi yksinkertainen ja vaivaton kääntää.

Toinen syy on markkinointi. Final Fantasy XIV porskuttaa eteenpäin  ja sattuu sisältämään kolmosen viimeisen luolaston. On helppo saada nettifantsun aktiivipelaajat ostamaan kolmonen, jotta he pääsevät vilkaisemaan millainen kristallitorni alunperin oli. Sama toimisi toisin päinkin, eli kolmoseen ihastuneet nappavat kiinni neljäntoista syöttiin, kunhan kolmosen käännös vain olisi parempi.

Oikea Final Fantasy III ei ole niin huono peli kuin pisteeni antavat ymmärtää. Se on tämä Matrixin tekemä uusversio, joka ei alunperinkään ollut A-luokkaa, eivätkä halvalla ja huonosti käännetyt uusintajulkaisut peliä paranna.

Jos Square oikeasti innostuu pykäämään koko sarjan Steamiin, en olisi lainkaan harmissani. Osat IX ja XII kunnon HD-resoluutioilla, ooh ja aah, siinä vasta unelma!

 

Arvosteltu: PC, saatavilla: DS, PSP, Android, iOS

Matrix software/Square Enix

Versio: Myynti

Moninpeli: Ei

Ikäraja: 12

 

72