Forza Horizon 2 - Rataraketit pöpelikössä

 boxshot_uk_large

Viidenkympin kriisiä voi hoitaa myös kotona ja pienellä budjetilla. Forza Horizon 2 näyttää miten.

Hyvä fiilis on aina vaikea tavoite, mutta hiekkalaatikkokaahailu Forza Horizon 2:n kuvitteellinen autofestivaali Ranskan ja Italian rajamailla tavoittaa letkeän meiningin ytimen. Forzassa tärkeää ei ole pilkuntarkka realismin palvominen, vaan leveät sladit.

Forza Horizon 2 ei toki unohda realismia, mutta näkemys on arcademaisen lennokas. Nelipyöräsladit irtoavat vaivatta kleinbussista Dodge Challenger SRT8:n kautta McLaren F1:n asti, mutta siitä huolimatta nakit pitävät kaarat napakasti tiessä kiinni. Mutta ei pelkoa, kevytsimuilijat, ridgeracermaisen löyhäpäisiin sfääreihin ei sentään mennä.

Vaikka kauniisti kiiltelevä kaarakavalkadi ei ole turismokaliiberia, se on monimuotoisuudessaan kattava. Todella vanhoja ja uusia mobiileja, maastureita, muskelikaaroja, ralliraketteja, perheohjuksia ja superautoja, kaikenlaista kivaa kuplasta Maranellon oriin. Kokonaismassa, alustan niiaukset, vetävien kumien sijainti ja tehoerojen vaikutukset tuntuvat, mutta sen hienovaraisempia nyansseja en padilla tavoittanut. Tässä kontekstissa en tosin enempää kaivannutkaan.

Spoilerivaroitus: Aita menee rikki.

Startteja joka lähtöön

Toisin kuin Need for Speedeissä, Forza Horizon 2:n avoimen maailman katu- ja maantiekisat ovat laillisia, joten sinivuokot eivät baanoja kaunista. Siviililiikennettä köröttelee siitä huolimatta harvakseltaan teiden tukkeena ja pujottelukeppeinä. Suurin osa autofestarin mittelöistä on erilaisia kierros- ja etappikisoja. Idyllisellä maaseudulla saa möyriä usein penkan puolella, ainoastaan (pikku)kaupungeissa tulee seinä vastaan, jos kurvi venähtää leveäksi.

Pusikossa on kaikenlaista nähtävää ja yli ajettavaa, kun ajan ralli- ja off road -kisoja Etelä-Euroopan inspiroimassa maastossa. Kisareittien varrella kahvilakalusteet ja skootterit lentävät, aidat kaatuvat ja kasvit liiskaantuvat. Nurin menevää ja/tai alle jäävää kamaa on paljon. Kukkia ja viiniköynnöksiä kasvavilla pelloilla näkyvyys on luonnollisesti heikkoa, mutta onneksi mikään täysikasvuista puuta pienempi ei pysäytä autoa.

Kisakirjoa laajennetaan bucket list -haasteilla, jotka hoidetaan jollain tietyllä spesiaalikaaralla, kuten Vetellä tai Fort GT:llä. Listalla on aikaa vastaan kaasuttelua, sladittelua, läheltä piti -tilanteiden tavoittelua, kaikenlaista vaaralliseen ajoon rohkaisevaa, mikä puolestaan tuo enemmän kokemuspisteitä. Kisoista ja kikkailuista kertyneet pojot nostavat kokemustasoa, mikä palkitaan rahaa tai autoja tuovilla arvontapoleteilla.

Eniten vaikutuin toimintaelokuvamaisista kisoista, joissa vastustajana voi olla mitä tahansa suihkarista tavarajunaan. Etenkin junaa vastaan vanhalla Alfalla käyty kisa on huikea keikka, jossa paahdoin radan molemmin puolin mutkittelevaa hiekkatietä, yli siltojen ja dramaattisena finaalina tasoristeykseen aivan junan edestä. Harmi vain, että runsaasti työtunteja vaativat show-skabat ovat turhan harvinaista herkkua. Näitä lisää ja paljon, kiitos.

Forza Horizon 2 ei ole pelkkää kiinteiden kilpailujen kaahaamista ja kisapaikoille gepseilyä. Burnout Paradisen tyyliin teiden varrella, maastossa ja rakennusten pihoilla on yhteenä 150 kylttiä, joiden rikkominen tuo pikamatkustusalennuksia, virtuaalikäteistä tai kokemuspisteitä. Uran edistyessä maastoon ilmaantuu yksitellen latolöytöklassikoita, joista tiedetään vain suurpiirteinen alue. Kun kisa-alueen kampaamiseen ynnätään lennosta kaksintaisteluun haastaminen, tyystin automaattisesti laukeavat nopeuskamera- ja keskinopeusenkkapaikat, sanoisin vapaan huristelun ohjelmaa riittäväksi.

forza-snap-2-0-hub-jpg

Tasaista maastoa

Vauhdikas meno ja meininki on teknisesti silkinpehmeää, ruudunpäivitys nykii vain harvoin. Hieno maasto on monimuotoista ja yksityiskohtaista, mutta maanpinnan tasaisuus häiritsi minua arcademaisesta perusfilosofiasta huolimatta. Mikä tahansa spoilerihirviö pystyy pöristelemään pelloilla, vaikka oikeasti jo keskivertobemari jäisi ensimmäinen penkkaan. Pusikon puolella pitokaan ei mainittavasti heikkene. Asfalttiohjusten käännökset ja sladit venyvät, mutta ohjattavuus pääpiirteissään säilyy.

Vastustajina kaahaavat edellisistä Forzista tutut drivatarit, jotka ovat oikeita pelaajia matkivia tekoälykuskeja. Tosin pelaajien käyttäytymisen apinointi ei tee koneesta samanlaista virhe- ja possuiluautomaattia kuin live-pelaajat oikeasti ovat. Drivatarit ovat normitasolla heittopusseja, mutta tuntemattomilla teillä ajovirheitä sattuu helposti. Koska minulla on vahinkomallinnus päällä, meno saattaa hyytyä pahemman kerran. Tai hyytyisi ilman rajoittamatonta pikakelausta, mikä puoltaa jännitystä ja krediittipalkkioita nostavaa vaikeustason kiristämistä. Kelauksen poistokin nostaa palkkioita, mutta ei tarpeeksi, että raaskisin luopua siitä.

Nettimoninpelin pelimuotoina ovat kukkulan kuningas ja tiimikisat. Kukkulan kuninkaassa yksi tai kaksi kunkkua yrittää paeta muita rajatulla alueella, ja tiimikisassa pisteitä jaetaan kaikista pölyä nielemään jääneistä vastustajista. Kokemusta ja käteistä kertyi onlinessa kivasti, kun pidin ajoavut minimissä, vaikka sijoitukset eivät usein olleet kummoisia. Vahinkoasetukset ovat henkilökohtaisia siitä päätellen, että olin ainoa, joka auto ryytyi kolareissa.

Toisin kuin Forza Motorsport 5, menevän musan siivittämä Forza Horizon 2 ei haiskahda julkaisukiireiden kuristamalta puolikkaalta peliltä, vaan täysipainoiselta, loppuun asti viilatulta tuotteelta. Horizoniinkin tarjotaan tietysti maksullisia autopaketteja, mutta runsaasti mielenkiintoisia masiinoita sisältävällä perussetillä pärjää mainiosti.

Forza-pääsarjaan verrattuna arcademaisemmassa (tämä ei ole haukkumasana) Forza Horizon 2:ssa viileä tunnelmointi tulikuumien masiinoiden ratissa on minulle koko touhun koukku. Forza Horizon 2 osuu fiilistä kohottaviin autopunktiopisteisiin edeltäjäänsä ja kilpailijoitaan paremmin. Ehkä tekniikka vain on viimeinkin avoimen maailman kaahailun vaatimusten tasalla. Arcaderallit, rimaa on juuri nostettu.

 

Petri Heikkinen

 

Forza Horizon 2

Xbox One, saatavilla Xbox 360

Playground Games/Turn 10 Studios/Microsoft Studios

Versio: Myynti

Moninpeli: 2-12 netissä

Ikäraja: 3

 

Nätti, vauhdikas ja monipuolinen avoimen maailman arcadekaahailu.

90