Invisible, Inc. - Kuoleman ruudukko

Tässä vaiheessa on jo parempi valmistautua pikakelausnapin käyttöön.

Haluatko saada jatkuvasti turpaan? Tervetuloa töihin Invisible, Inciin.

Peli alkaa sillä, kun Invisible, Incin tiloihin tehdään varsin väkivaltainen yrityskaappaus ja vain pari työntekijää pelastuu. Siitä alkaa uusi nousu. Tai pitäisi alkaa.
Eeppisten tarinoiden perässä juoksevat saavat Näkymättömän musteen seurassa pettyä, sillä peli on osa viime vuosien roguelike-villitystä. Jokainen pelikerta on erilainen, kun tehtävät ja pelialueet luodaan aina lennosta uudelleen, vain lyhyt kehysjuoni ei muutu. Juuri toiminnan kautta Invisible, Inc. hehkuukin kyberpunk-henkeä parhaimmillaan.

 Peli on hyvin näkymissään hyvin selkeä. Punaiset ruudut kertovat alueen, jota vihollinen tarkkailee, keltainen näyttää näiltä piilossa olevat kohteet. Myös vihollisien statseista näkyy riittävästi tietoa.

Korkeat panokset, korkeampi kuolinprosentti

Pelissä on kirkas väripaletti ja kaunis sarjakuvamainen tyyli. Ympäristöt ovat yksinkertaistettuja mutta näyttäviä. Ja vaikka Nnitku valitti, käyttöliittymä on suoraviivainen ja helppokäyttöinen.
Jokainen vuoropohjaista ryhmästrategiaa pelannut on heti kärryillä. Alussa valitaan oma ryhmä, varusteet, ostetaan uutta pyssykkää, pultataan ryhmäläisiin kyberneettisiä lisäosia ja nostetaan ominaisuuksia rahalla. Muun hyvän lisäksi agentteja auttaa Incognita-niminen tekoäly, jolla voi ja pitääkin hakkeroitua eri järjestelmiin. Sitten vain kentälle turpaan saamaan, sillä saamapuolella yleensä ollaan.
Se missä Invisible, Inc potkii osan pelaajista muualle ja viettelee toiset, on sen vaikeustaso. Peli ottaa helpoimmallakin vaikeustasolla nopeasti turhat luulot pois: hälytysjärjestelmien valmiustaso nousee alusta lähtien sellaista tahtia, että joka tehtävässä on melkoinen kiire, eikä virheisiin juuri ole varaa. Tilannetta ei helpota vartijoiden armoton osumatarkkuus: se  on sata prosenttia ja laakista vainaa. Agentit taas ovat tulitaisteluissa aina altavastaajina, vartijat hoidetaan pois häiritsemästä lähinnä sähkölamauttimella tai nukutusnuolilla. 
Mutta silloinkin vartija pysyy maissa vain muutaman vuoron, eli suunnilleen saman verran kuin ase latautuu uudelleen toimintakuntoon. Jos erehtyy valvontakameroiden eteen, hetkessä kenttä on täynnä elite enforcereita tai muita jumalattoman vaarallisia vihuja, joita ei sähkölamauttimilla enää taltuteta. Hälytystilan ollessa päällä järjestelmien hakkerointi vaikeutuu tolkuttomasti. Muistinko sanoa, että hakkeroitavissa järjestelmissä asuu usein daemoneita, haittaohjelmia, jotka tekevät todella paljon hallaa, jos niitä ei huomaa ajoissa. 
Siksi edeltävän vuoron alkuun vievä takaisinkelaus-nappi onkin kovassa käytössä. Helpoimmalla vaikeustasolla sallitaan viisi uusintaa per tehtävä, koko tehtävää saa yrittää kerran alusta uusiksi. Vaikeammilla tasoilla takaisinkelauksia on pahimmillaan vain yksi, eikä huonoa soluttautumista yhdellä pikakelauksella pelasteta. Tehtävät ryssii todella helposti ihan jo siksi, että pelialue on aina erilainen, joten aluksi on auttamatta hetken kuutamolla. Jos käy huono tuuri, tehtävä (ja tiimi) on ohi minuuteissa. Kampanjamoodin asetuksia voi kustomoida oikeastaan mielin määrin (vaikka täyttämällä taskunsa rahalla heti aloituksessa) mutta yllättävää kyllä, ei peli sillä ihan liikoja helpotu. Kampanjan lisäksi muita pelimuotoja ovat muun muassa aikahaaste ja loputon kampanja, jossa koetetaan pysyä hengissä mahdollisimman pitkään.
 Pelin äärimmäisen painostava ilmapiiri on myös nautinto. On ilo, että vartijat reagoivat kerrankin uskottavasti pelaajan toimiin ja jahtaavat tätä loppuun asti. Tehtävät ovat kohtuullisen lyhyitä, joten epäonnistumisista ei tule aivan talonkorkuisia itkupotkuraivareita (vale: tulee niistä), vaan tarve kokeilla vielä kerran uudestaan. Onneksi myös turpaan saamisesta palkitaan rahalla ja ekspalla, joten lopulta saa tarpeeksi kovan iskujoukon kasaan.
 Muodollisesti Invisible, Incissä on oikeastaan kaikki palikat kohdallaan, mutta se on silti vähemmän kuin osiensa summa. Suurin osa tästä selittyy vaikeustasolla. Yksittäisissä tehtävissä pelin avokämmenlyönnit kasvoille tuntuvat erittäin piristäviltä, mutta kampanjaa puurtaessa hymy hyytyy. Mieleen nousevat nuoruuden Cyberpunk 2020 -pelikampanjat, jossa pelihahmoni harvoin pysyivät hengissä yhtä tulitaistelua pidempään. 
Pelatessani Invisible, Inciä pelinjohtajamme sadistinen virne selvästi välillä heijastui ruudulta.

 

Invisible, Inc.

Arvosteltu: PC
Saatavilla: Linux, Mac
Klei Entertainment
www.kleientertainment.com/games/invisible-inc
Testattu: Asus G51J, Core i7 720QM / 1.6 GHz, 4 Gt, Geforce GTX 260M
Minimi: 2.0 GHz, 2 Gt, GeForce® 8600 GT / ATI Radeon HD 2600

78