Kansa näytti Pollenille vihreää valoa

Suomalaisen Mindfield Gamesin Pollen läpäisi Steam-digikaupan ennakkokarsinnan. Pollen meni 36 tunnissa läpi Greenlightista.

”Onnistuminen tuntuu aina hyvältä, vaikka Pollen meni läpi ennenkuin ehdimme green lighttia kunnolla edes markkinoimaan”, tuottaja Olli Sinerma sanoo.

Markkinointiin on vielä aikaa, koska Pollen ilmestyy vasta vuoden 2016 alkupuolella. Mindfield Gamesin tavoitteena on, että Pollen on ulkona, kun Oculus Rift- ja HTC Vive –virtuaalilasit tulevat myyntiin.

Vaikka virtuaalitodellisuus on iso osa Pollenin magiaa, peli tehdään ennen kaikkea seikkailupeliksi. Tarina avautuu ympäristöä tutkimalla ja puzzleja selvittämällä. Valtaosa jännitteestä syntyy juonesta, joka kietoutuu mysteerin ympärille. Päähenkilö lähetetään Saturnuksen Titan-kuuhun korvaamaan työtapaturmassa kadonnut teknikko.

”Pollenissa ihmisiä ei juuri näy, mutta se on tiimin koosta ja budjetista johtuva tietoinen valinta. Ihmishahmot vaativat valtavasti työtä, jotta hahmot eivät jäisi epäuskottaviksi muovihirviöiksi. Esimerkiksi Quantum Breakia varten tehtiin muotteja näyttelijöiden hampaista, jotta hahmoista saadaan luonnollisen näköisiä. Pienenä indie-tiiminä meidän piti tehdä valinta tämän ja täysin interaktiivisen ympäristön välillä”, Sinerma kertoo.

POLLEN_Airlock

”Keskitymme virtuaalitodellisuuden vahvuuteen eli tilaan ja siellä olemisen tuntuun. Esineet, ympäristö, äänet ja maailma ovat isossa roolissa tunnelman luonnissa. Virtuaalitodellisuudessa pelkkä esineiden tutkiminen toimii hyvänä elementtinä, sillä jo muotojen hahmottaminen ja esineiden pyörittely kiehtoo. Maailma tuntuu aidoilta, koska kaikkea ei ole liimattu kiinni maastoon."

"Halusimme tehdä tarinan joka kuvastaa klassista scifiä kuten Avaruusseikkailu 2001 sekä Lucas Artsin The Dig. Tarinan kautta maailmaan syntyi paljon erilaista tavaraa uskottavasti, koska kaiken on valmistanut ja rahdannut avaruuteen Rama Industries. Rama valmistaa kaikkea omalla Pirkka-henkisellä tyylillään emmekä näin tarvinneet kahvipöydälle kahtatoista erilaista suklaapatukkaa - yhden maun luulisi riittävän kaikille.”

Olli Sinerma ei vielä usko, että vielä Oculus Riftin ensimmäinen versio kasvaa massojen viihteeksi. Se on todennäköisesti vasta ennakkomaistiainen tulevasta. Mindfield Gamesin tähtäin on kuitenkin pidemmällä kuin vain ensi vuodessa. Pelialan vanhan nyrkkisäännön mukaan: kannattaa julkaista tänään sellaista, mitä kaikki tekevät viiden vuoden päästä.

”Uutta, parempaa tekniikkaa on jo nyt tulossa kovalla vauhdilla. Ensimmäiset näkemäni VR-versiot olivat vain päähän kiinnitettyjä kännyköitä, mutta sen jälkeen mukaan on saatu päänseuranta, pelaajan omat kädet ja Viven Lighthouse, joka mahdollistaa fyysisen liikkumisen virtuaalimaailmassa.”

Pollenin pelisisältö on lähes valmis. Kehitystyöstä on jäljellä enää hiomista ja bugikorjailua.

Pelintekijäroolinsa lisäksi Olli Sinerma toimii myös Pelit-lehden avustajana. Jutut ovat aina myöhässä ja ne kirjoitetaan eri aiheista kuin toimitus tilaa.