Kingdom: New Lands - Valtakuntani toisesta ulottuvuudesta

Jos mikään valtakunta ei kestä, kannattaako sellaista edes rakentaa?

Viime vuonna ilmestynyt Kingdom vaikutti mielenkiintoiselta, mutta oli sisällöltään köyhä kuin maaorja. Nyt valtakunnan rajoja laajennetaan lisälevyllä New Lands, joka yllätyksellisesti  tarjoaa uutta tutkittavaa ja löydettävää. 
Viekö satumaailma nyt mukanaan?

 

Suuri työpaikkojen luoja

Öisin maaseudun rauhaa rikkovat pahaenteisistä portaaleistaan hyökkäävät ahmatit, joiden kotitodellisuus lienee peräisin Miyazakin elokuvasta Henkien kätkemä. Pikkupirulaiset voi lahjoa kullalla, mutta isoimmille örmyille kelpaa vain kruunu. Valtakunnan suojelemiseksi monarkki rakennuttaa muureja ja vartiotorneja, joita vartioivat jousimiehet pitävät työläiset turvassa. Aikaa ei ole loputtomiin, sillä ahmattien laumat voimistuvat jatkuvasti. Punaisen kuun noustessa yksi vallitus ei enää riitä.
Kaikki toiminta vaatii kultakolikoita, joita itsevaltias kylvää ympärilleen kuin keskustapoliitikko maaseutukiertueella. Lisärahaa tuovat metsäneläimiä kiusaavat jousimiehet sekä maatiloja hoitavat työläiset. Useimmissa kartoissa apuna on myös kauppias, joka tuo kerran päivässä könttäsumman käteistä. Ylimääräiset kolikot voi antaa pankkiirille, joka myöhemmin maksaa niistä korkoa.
Kingdomin pelaaminen on pohjimmiltaan resurssienhallintaa, sillä varaton kuningas on voimaton kuningas. Valtakunnan rajoja laajentamalla saa tilaa viljelyksille ja lisämuureja. Metsän raivaaminen kuitenkin karkoittaa jousimiesten metsästämät eläimet sekä hävittää uusia talonpoikia luovat leirit. Liian pieneksi rajoja ei voi kuitenkaan jättää, koska muuten kauempaa värvätyt talonpojat eivät enää ehdi muurien suojaan ennen yötä.
Huippuunsa rakennettu valtakunta voi palkata ritareita, jotka suojaavat jousimiehiä kilvillään. Urhot voi lähettää rikkomaan ahmattien portaaleja, mutta kaikkia niistä ei voi tuhota. Ritareita ja jousimiehiä voi myös ottaa mukaansa seuraavaan maahan.

Retromagiaa

Pelimekaniikan sijaan Kingdom nojaa täysin grafiikkaansa ja tunnelmaansa. Teemana on katoavaisuus: maaseutu on täynnä raunioita ja hylkytavaraa. Hävinnyt päällikkö korvataan uudella yrittäjällä, jonka on aloitettava ensimmäiseltä saarelta. Edellisen monarkin haamu ohjaa ääneti alkuun, ja edeltäjän keräämiä bonuksia voi käyttää. Kovin syvällistä sanottavaa Kingdom ei kuitenkaan teemastaan keksi. Tappion hetkellä lähinnä harmittaa, kun joutuu tekemään samat askareet uudestaan.
Kingdomin minimalismi syö lopulta peli-ilon. Aluksi Kingdomissa on kivaa kokeilun tuntua, sillä tarkan tutoriaalin sijaan pitää vain kuluttaa kolikoita ja katsoa mitä tapahtuu. Löydettävän määrä kuitenkin loppuu pian. Uusilla saarilla pelataan aika samaan tyyliin kuin edellisilläkin, Kingdomin pyörittäminen ei juuri muutu ensimmäisestä kentästä. Kentän selvittäminen avaa uusia bonuksia käytettäväksi, mutta ne vain tehostavat eri työläisiä eivätkä lisää juuri uutta.
Lisätystä sisällöstä huolimatta Kingdom on edelleen köykäinen, eivätkä uusintakierrokset houkuttele. Sääli, koska pelissä on aineksia kiinnostavaankin pelikokemukseen. Kun alkuviehtätys on ohi, pelaamisesta tulee suorittamista, kun kulkusuunnat ovat rajattuja, hienoja maisemia ei ehdi ihailla ja kaikki pyörii rahan ympärillä.
Heeetkinen…

 

Kingdom: New Lands

Arvosteltu: PC
Saatavilla: Mac, SteamOS, Xbox
Noio, Licorice/ 
Raw Fury
Suositus: 4 Gb Ram, mikä tahansa näytönohjain
Testattu:  Intel (R) Core(TM) i7-3630QM CPU @ 2.40 Ghz, 8 Gt RAM, GeForce GT 
650 M, Windows 8
Versio: 1.01
Moninpeli: Ei ole.
Ikäraja: 7

79