Kolikkopelit kotikoneilla - Luotihelvetistä räiskintätaivaaseen

Mukaan mahtuisi vielä kaksi pelaajaa.

Löysin Steamista joka tilanteeseen sopivan uudissanan. Mitä mieltä olet Suomen hallituksesta? Ihan mushihimesama.

Klassisia 2D-arcaderäiskintöjä nähdään näillä leveysasteilla harvakseltaan. Kun ei ole oikein kolikkopelihalleja (paitsi Sugoi), ei ole oikein yleisöäkään.
Onneksi kotikoneet pyörittävät nykyään pelihalliuutuuksia ongelmitta, joten peräkammarissakin pääsen arcadefiiliksiin. Pitkän linjan arcadejulkaisija Taiton mainio Dariusburst Chronicle Saviours on aivan uusi ammuskelu. Legendaarisen Caven pelillä Mushihimesama ikää on jo yli kymmenen vuotta, mutta peli ehti vasta viime vuoden lopussa Steamiin.

Voi. Helvetti.

Kala nimeltä Darius 

Scifiräiskintä Dariusburst Chronicle Saviours jatkaa pitkää Darius-sarjaa. Tykästyin pelimaailman mieleenpainuvaan kalateemaan jo Amigan Darius+:ssa. Vaikka käännös olikin kehno, muistan edelleen messevän Huge Battleship Approaching -sireenihälytyksen.
Vaakasuuntaan maastoa vierittävän Dariusburst Chronicle Savioursin tärkein erikoisuus säilytettiin käännöksessä: kenttänäkymä on toooodella leveä. Dariusburst tukee puuseellä kahta rinnakkaista monitoria, mikä vastaa aika pitkälle alkuperäistä kolikkopeliä.
Dariusburst edustaa klassista koulukuntaa, eli se ei ole luotihelvettiräiskintä, vaikka meno äityykin Silver Hawk -hävittäjän aseistuksesta huolimatta hektiseksi eloonjäämistaisteluksi. Asteroidien ja vihollisaaltojen välissä sukkulointi edustaa kolikkopelaamista parhaimmillaan.
Tiiviissä arcadeversiossa seurataan kolmen kentän valintapuita tusinan kentän matriisissa. Arcaden nättejä kenttiä versioiva kotimoodi moninkertaistaa lukeman. Nopeatempoista ammuskelua siivittää aina yhtä mahtipontinen musiikki.
Vaihtoehtoisten kenttien ohella vaihtelua tuodaan yhdeksällä alusversiolla, joiden aseprogressio on erilainen. Viholliset tiputtavat pääasetta ja spesiaalikanuunoja buustaavia palloja, joita kannattaa kimppapelissä jättää kaverillekin. Jos ohjaimia piisaa, mukaan mahtuu koneen äärelle kiitettävät neljä pelaajaa. Tymäkkää arsenaalia koetellaan hienoissa ja monivaiheisissa pomomatseissa, joita kotipainoksessa puskee päälle välillä monta peräkkäin.
Koska paketti vielä viimeistellään viimeisen päälle komeilla tuotantoarvoilla, en kaipaa hetkeen muita räiskintöjä. Ja ne Amiga-aikojen mahtavat lähestymishälytyksetkin raikaavat edelleen!


 
Ötökkäprinsessa

Modernin luotihelvetin mallikappaleeksi kelpaa erinomaisesti Caven Mushihimesama. Tämä luotihelvettiklassikko ilmestyi alun perin jo vuosituhannen alussa, jolloin ruudun aaltoileviin ammusmattoihin peittävät luotihelvetit olivat jo vakiintuneet räiskintöjen alalajiksi.
Kompaktin Mushihimesaman loppupään kentät saavuttavat hiostavan intensiteetin ja järkkyjen ammusmassojen äärirajat. Ah, hypnoottisen kauniita kuvioita, oho, kuolin taas.
 Pystysuuntaan vierivässä Mushihimesamassa ampuminen hidastaa liikkumista, mikä pakottaa välillä hölläämään liipaisimesta. Zone-transsissa kutien lomassa luovimista ja ruudun luodeista tyhjentäviä pommeja tarvitaan etenkin huh huhhuijaa -meiningiksi äityvän finaalin lähestyessä. Lajityypille ominaisesta vain parin pikselin osumakohdasta ja järeästä X-Arcade -tikustani (*pus*) huolimatta loppu olisi jäänyt vajavaisilla skillzeilläni näkemättä ilman rajattomia krediittejä.
 Sievän Ötökkäprinsessan länsimaalaisittain erikoisin vivahde on sen puhtaasti jättimäisistä, siististi piirretyistä hyönteisistä koostettu vinkeä viholliskavalkadi, jota ihastellaan arcadeammuskeluille ominaisesti pystysuuntaan kapealta ruudulta. Pelialue kääntyy tarpeen tullen kyljelleen, mikä on pivot (tate) -monitorien omistajille iloinen uutinen. Hienoa käsityögrafiikkaa ei venytetä väkisin, joten suurilla tarkkuuksilla reunoilla on aina jonkin verran täytetaidetta.
Jos liipasinsormi syyhyää, kumpikin peleistä on toimiva lääke vaivaan: Dariusburst kasuaalimpaan makuun, Mushihimesama harkkoremiehille. Vaikka vuosikymmen jälkijunassa julkaistun Mushihimesaman wow- ja uutuusarvo ei ole enää ihan sitä, mitä se oli aikoinaan, se on osa SHMUP-yleissivistystä: tiukkaa ja terävää ammuskelua.
Joystickin jatketta inhimillisemmin kohteleva ja kimppakivaan sopiva, myös PS4:lle julkaistu, Dariusburst Chronicle Saviours vetää pidemmän korren, jos SHMUP-harrastus on satunnaisempaa sorttia.

 

Dariusburst Chronicle Saviours
Arvosteltu PC
Saatavilla PS4, PS Vita
Pyramid/Chara-Ani/Degica
Suositus: Core 2 Duo E6400, Geforce 8600GT
Testattu: i5/8Gt RAM, Radeon R7 240 2Gt
Moninpeli: 2-4 samalla koneella.
Muuta: Tukee kahden monitorin näyttötilaa, jossa minimiresoluutiona on 1920*1080.
Ikäraja: 7

Perinteinen ja komea räiskintä, jossa on poikkeuksellisen paljon sisältöä ja todella leveä peliruutu.
90

Mushihimesama
Arvosteltu PC
Cave Interactive/Degica
Minimi: Core i3 2GHz, 2 Gt muistia, HD Graphics 4000/Geforce 9500GT/Radeon HD 3650
Testattu: i5/8Gt RAM, Radeon R7 240 2Gt
Moninpeli: 2
Muuta: Tukee käännettäviä pivot-näyttöjä.  
Ikäraja: Ei ole

Omaperäisen näköinen ja armoton luotihelvettiklassikko.
88