Lara Croft and the Temple of Osiris - Hyvää pahaa Settiä

 

Loppumatsissa piisaa kiusankappaleita.

Koska Egypti on hautanryöstöjen edelläkävijämaa, Lara Croft on siellä kuin kotonaan.

Brittiläinen seikkailijatar Lara “Tomb Raider” Croft oli kova juttu 90-luvulla, ennen kuin hiipui PS2:n hengettömissä jatko-osissa. Lara rebuutattiin varsin onnistuneesti viimeksi pari vuotta sitten, vieläpä kahteen kertaan, ensimmäisen yrityksen tosin jäädessä uuden konsolisukupolvihuuman jalkoihin.

AAA-pelin lisäksi seikkailijar nähtiin myös perinteisestä linjasta poikkeavassa Lara Croft and the Guardian of Lightissa, joka yhdisti onnistuneesti tuplatikkuammuskelun tasoloikkaan ja pulmien ratkontaan. Tämä Laran seikkailujen toinen haara jatkuu Lara Croft and the Temple of Osiriksessa.

 

Gib mir Kroft!

Vaikka yläviistosta kuvattu toiminta vaikuttaa tyystin erilaiselta kuin peruslaratus, meininki tavoittaa hyvin tombraidermaisen fiiliksen täynnä muinaisia kivirakennelmia, tuttuja ansoja ja runsaasti hyppimistä. Myös ampuminen on aina ollut osa Laran identiteettiä. Puhdasta kiipeilyä ja akrobatiaa näkyy ydinsarjaa vähemmän, mutta vastapainoksi loikat kantavat kauemmas ja korkeammalle.

Osiriksen temppeliä tutkitaan yksin tai, ohoh, jopa kahdesta neljään sankarin tiimityönä. Laran rinnalla pölyisiä nurkkia koluaa kilpaileva aarteiden hamstraaja Carter Bell. Paikallista väriä tarjoavat Horus ja Isis (ei sukua terroristeille), sillä Set on palannut kuolleiden valtakunnasta ja uhkaa kaikkea olevaista.

Jos ja kun Lara ja kumppanit keräävät kaikki Osiriksen patsaan osat, Iso O palaa elävien kuolleiden kirjoihin auttamaan koko Setin takaisinkeräämisessä. Osiriksen osat lojuvat avoimen keskusalueen yhdistämien suoraviivaisten luolastojen, vai pitäisikö sanoa hautakammioiden perukoilla.

Lukuisien rotkojen, piikki-, nuoli- ynnä muiden ansojen ohella matkaa hidastavat Setin loihtimat hirviöt, kuten vaihtelevia kykyjä ja kokoja omaavat luuranko- ja krokotiilimiehet. Ja tietysti jollain kikka kolmosella päihitettävät järkälemäiset bossit, kuten heikkovatsainen krokotiilijumala Sobek. Juokse ja ammu, mutta älä juokse nurkkaan. Onneksi Lara kestää aika monta osumaa ennen uusintaa. Pyssyllä tähtääminen hidastaa liikettä sen verran, että pahat saavat sankarin kiinni, joten jatkuva räimiminen ei kannata.

Loikintaa ja räiskintää rytmittävät pulmat, joissa jokin kummallinen mekanisni avaa eteenpäin vievän väylän. Kiperimmissä pulmissa pitää siirtää pallomainen esine kytkimen päälle, pallo tai kytkin sattuu vain olemaan kiharaisen matkan päässä. Eli juokse kiipeilyköydellä vaakatasossa seinää pitkin leveän rotkon yli, työnnä boltsia ja posauta se pommilla ylemmälle tasolle. Kuula on usein aikapommipallo, joten oikea ratkaisu vaatii vielä varman suorituksen. Toisinaan Isisin taikasauvan säteellä tuhotaan säädettävien peilien kautta Setin ulottuvuusportteja.

Hetkinen, tämä pulma oli yksin seikkaillessa erilainen.

Tyhmät kaverit

Tiimitoiminta sujuu samalta koneelta ja netin välityksellä. Yksinään pulmat ovat helpompia, koska avainkyvyt, kuten taikasauva ja kiipeilyköysi, eivät kuulu tiimipelissä joka hahmolle. Pulmapaikat ovat porukalla myös erilaisia: esmes yksinpelin aikakytkin saattaa puuttua ja tilanteeseen pitää keksiä jotain muuta. Köyttä pitää käyttää luovemmin: koska en ole tyypännyt Guardian of Lightia, en kanssapelaajani harmiksi hiffannut pitkään aikaan, että köyden päällä voi kävellä.

Lara Croft and the Temple of Osiriksessa jalokiviä kerätään jatkuvasti. Niillä avataan palkintoarkkuja, joissa on uusia tuliaseita ja ominaisuuksia muuttavia buustikoruja. Maastosta napataan ammus- ja terveysmaksimia nostavia bonuksia. Ennen luolastoa näytetään tavoitteet, kuten “kerää kaikki spesiaalipatsaat, sytytä kaikki tuliastiat ja tuhoa kaikki nuoliansat”. Tavoitteiden täyttyminen palkitaan joko aseilla tai maksimibonuksilla.

Läpäisin seikkailun parin "päivän" semikovalla pelaamisella, joten sisällön määrä on kiltisti sanoen nykynormien mukainen. Hikoilin vain flunssan ja kireän deadlinen takia, sillä vaikeustaso ei juuri noussut loppua kohden. Toiminta jatkuu vielä lopputekstien jälkeen: luolastoja ja pomomatseja voi yrittää läpäistä täydellisemmin ja taisteluhaastepilareiden aktivointi heittää niskaan läjäpäin tusinavihuja.

Ja loppuanimaatiossa uhkaillaan, että Set ei kuolleena pysy. Pikavisiitti nettikauppaan vahvisti asian: kympin hintaisella kausikortti on jo myynnissä. Sillä saa sitten koko Setin.

Lyhyenläntänäkin Lara Croft tarjoaa viihdyttävää kimppatoimintaa, joka toimii kyllä kivasti yksinpelinäkin.

 

Lara Croft and the Temple of Osiris

Crystal Dynamics, Square Enix, Eidos

Arvosteltu: PS4

Saatavilla: Xbox One, PC

Versio: Myynti

Moninpeli: 2-4

Ikäraja: 12

 

Vauhdikasta, helppoa, letkeästi etenevää kimppatoimintaa neiti Croftin seurassa.

80