Legend of Zelda: Four Swords Adventures (GC)

Zeldan pelastaminen vaatii ketun kekseliäisyyttä ja norsun muistia. Onneksi joukossa tyhmyys tiivistyy viisaus ei pidä kutiaan GameCuben kimppaseikkailussa.

Four Swords Adventuresin koukku on neljäksi identtiseksi haltiapojaksi jakautuva Link-sankari. Seikkailu on ensisijaisesti tiimipeli, jossa kaverit ohjaavat Link-letkan selvittämään luolastojen puzzleja. Kimppapelin Linkejä ohjataan Gameboylla, joten jokaiselta pelaajalta vaaditaan Gameboyn lisäksi linkkipiuha. Yksinpelissä sankarit ravaavat viidessä eri muodostelmassa ja laumaa komennetaan tavallisella GameCube-padilla.

Seikkailun rakenteessa tehdään muutamia tiimipelin kannalta välttämättömiä myönnytyksiä. Toimintaa ja esinepulmia yhdistelevä prinsessa Zeldan pelastusretki jakautuu järjestyksessä avautuviin kenttiin eikä yksinpeli-Zeldojen pitkäjänteisyyttä vaativaa tutkimusmatkailua juuri ole. Päättömän harhailun eliminointi on viisas päätös, sillä kimppapelaajien kollektiivinen kärsivällisyys loppuu nopeasti.

Satunnaisten sankarien osanotto on tehty helpoksi. Koko porukka aloittaa aina samalta viivalta, sillä edellisen kentän aseet, varusteet ja energiabonukset menetetään ratkaisun jälkeen. Tasoituksen ansiosta kesken touhuun liittyvät kokemattomat Linkit eivät ole arpisia sotureita häiritseviä riippakiviä. Jos edes yksi pelaajista ymmärtää Zelda-seikkailuiden pulmarakenteita, koko porukka etenee jouhevasti kentästä toiseen.

Menneisyyden varjot

Gameboy-rivistöä käytetään tehokkaammin kuin Final Fantasy: Crystal Chroniclesissa eikä se jää Zeldassa pelkän pelaajakohtaisen valikko- ja viestinäytön virkaan. Mökkeihin ja muihin sisätiloihin siirtyvät sankarit tupsahtavat telkkarin tiiminäkymästä omalle Gameboy-ruudulle. Tavallisen ylhäältä kuvatun vipellyksen ohella Gameboy-luolastoissa turvaudutaan sivunäkymään, joten pomppukohtaukset muistuttavat erehdyttävästi Nintendo-serkku Marion edesottamuksia.

Viehättävän vanhahtava yleisilme on yhtenäisen ilmapiirin takia looginen ratkaisu. Efektejä ja värisävyjä lukuun ottamatta toiminta näyttää Gameboyn ruudulla suurin piirtein samalta kuin Cuben voimalla televisioruudulla. Takavuosien SNES-klassikoiden hengen mukaan maalatut värikkäät miljööt ovat piristävä tuulahdus menneisyydestä.

GameCuben tehot näkyvät Wind Wakerin omaperäiseen käsin piirrettyyn tyyliin leimahtavissa räjähdyksissä ja lieskoissa. Vääntöä uhrataan myös humoristisen valtaviin vihollislaumoihin. Kun sata vihreää pomppumatoa hyökkää Link-katraan nuttuihin, pokka pettää taatusti.

Joukkovoima

Tiimityöskentely on pakollista nokkelissa pulmapaikoissa, sillä reittiä tukkivat järkäleet, tukit ja vivut eivät liiku vain yhden Linkin muskeleilla. Nappulamuodostelmien ja isojen painokytkimien aktivointi edellyttää oikeissa paikoissa seisovia sällejä. Toisinaan kaveri pitää kantaa tai heittää vaarallisten paikkojen yli, sillä erikoisvarusteita ei aina riitä kaikille. Pienten miesten iloista uurastusta siivitetään lystikkään liioittelevilla animaatioilla, äänekkäällä ähellyksellä ja tuskaisella puhinalla.

Link-katras ratkoo pulmia tutuilla Zelda-härveleillä kuten pommeilla, öljylampuilla ja lapioilla. Sankari kantaa vain yhtä varustetta kerrallaan, joten rajallisten vaihtoehtojen hyödyntäminen on usein olennainen osa ongelmaa. Kun hämäävät yhteistyöpaikat naitetaan monipuolisiin esineisiin, pähkinöiden murtaminen vaatii toisinaan tuntikausien pähkäilyä.

Kentän lopussa tapahtuva tallennus aiheuttaa kiusallisen rajoituksen, sillä pelaajamäärää ei voi vaihtaa kesken kentän. Kaikilla ei ole välttämättä aikaa tai halua jyystää samoja käytäviä ratkaisun toivossa koko iltaa. Jumipaikat kiteytyvät aina siihen, että väsynyt lössi ei enää muista kaikkia Linkin kykyjä tai sitä mitä kaikkea ongelmaan on jo kokeiltu.

Four Swords Adventures ei ole pelkkää yhteen hiileen puhaltamista. Shadow battle -moodissa tapetaan Linkejä tutuilla Zelda-aseilla ja kytkinansoilla. Tinglen tornin minipelit eivät ole yhtä sotaisia kuin shadow battle -kärhämät, vaan porukka harrastaa muun muassa esteratsastusta ja hippaa. Hupaisat Link vastaan Link -nujakat viihdyttävät hetkensä.

Addiktiivinen Four Swords Adventures on kimppaseikkailuiden aatelia. Jos muutama turhan hämärä pulma unohdetaan, kentät ratkeavat tiimipelailuun sopivasti alle tunnissa. Seikkailun parissa viihtyy myös yksinään, mutta vasta tiimikohellus ja pulmien pähkäily yhteistyössä nostavat Four Swords Adventuresin omiin sfääreihinsä.

* * * * *

Toistuva tarina

The Legend of Zelda -seikkailuiden juoni säilyy vuodesta toiseen sitkeästi samanlaisena: konnakaartin vakionaamat kidnappaavat prinsessa Zeldan ja urhoollinen suippokorva Link ryntää niska kyyryssä pelastusretkelle.

:Link-seikkailut liittyvät etäisesti toisiinsa, mutta pelien tarinat eivät etene kronologisessa järjestyksessä. Ensimmäiset Zeldat roikkuvat karkeasti ottaen jatkumon keskivaiheilla ja keskimmäiset alussa. Tarinoissa esiintyvät Linkit ja Zeldat ovat yleensä vain toistensa kaimoja, sillä ne elävät eri aikoina. Link ja Zelda ovat sukupolvesta toiseen siirtyviä kunnianimiä.

Vanhemmista The Legend of Zelda -peleistä on tehty useita uusintajulkaisuja GBA:lle ja GameCubelle. Four Swords -kimppaseikkailu nähtiin jo kertaalleen GBA:n A Link to the Past -painoksen lisukkeena. Nykykoneilla Zelda-sarjan alkuhämäriin pääsee kiinni GameCuben Wind Wakerin Zelda-kylkiäisen tai GBA:n Classic NES -sarjan kautta.

The Legend of Zelda (NES, 1987)

Zelda II: The Adventure of Link (NES, 1988)

The Legend of Zelda: A Link to the Past (SNES, 1992)

The Legend of Zelda: Link's Awakening (Gameboy, 1993)

The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64, 1998)

The Legend of Zelda: Majora's Mask (N64, 2000)

The Legend of Zelda: Oracle of Seasons / Oracle of Ages (Gameboy Color, 2001)

The Legend of Zelda: The Wind Waker (GameCube, 2003)

The Legend of Zelda: The Minish Cap (GBA, 2004)

The Legend of Zelda: Four Swords Adventures (GameCube, 2004)

92