Lego Star Wars (PS2) (nettiarvostelu) – Kaukaisessa palikkagalaksissa...

Star ja Wars; kaksi sanaa, jotka myyvät hyvin. Myös tanskalaisen leluvalmistaja LEGOn tuntevat kaikki. Joten LEGO Star Warsin on pakko olla kaikkien aikojen paras peli-idea, vai mitä? No, ei nyt ihan.

LEGO on tuttu nimi myös videopelimaailmassa. Tosin silloin LEGO ei ole koskaan ollut laadun tae, pikemminkin päinvastoin. Ajatuskin rakennuspalikoiden siirtämisestä elektroniseen peliin tuo mieleen kysymyksen, miksi ihmeessä? LEGOja, jos mitä, on hauskinta hypistellä fyysisesti. Sehän on niiden koko olemassaolon idea!

LEGO Star Wars on kolmannen näkökulman perspektiivistä seurattava 3d-toimintapeli, jossa käydään läpi Star Wars -episodien 1-3 jännittävimpiä action-osuuksia. Ihmiset ja miljöö aina avaruusaluksia myöten on "rakennettu" LEGO-palikoista. Kohderyhmä on lapset. Tätä tukee kontrollien vähyys ja selkeys ja pelin helppous. Koska juonessa on mukana myös on vielä ilmestymätön 3. episodi, meitä pelikriitikoita on kielletty kertomasta elokuvasta mitään, tai joudumme kokemaan George Lucasin pyhän vihan ja hänen kultaisten robottien armeijansa koston.

Kun tutut henkilöt ja maisemat näkee LEGOistettuina, se naurattaa hetken. Tästä huolimatta peli on uskollinen Star Wars -mytologialle, eikä loukkaa pyhiä arvoja. Pian palikkamaiseen ulkomuotoon tottuu. Samalla LEGO Star Wars muuttuu ihan tavalliseksi videopeliksi.

Kohderyhmän iästä huolimatta peli ei ole aivan pelkkää juoksemista ja mättöä. Pelaaja voi vaihtaa hahmosta toiseen milloin haluaa. Jos esimerkiksi portti estää etenemisen, lähistöllä oleva robotti kenties saa sen auki.

Kevyet puzzle-ongelmat liittyvät yleensä juuri hahmonvaihto-ominaisuuteen. Seurueeseen kuuluu aina vähintään kaksi hahmoa. Toinen ihmispelaaja voi liittyä seikkailuun milloin tahansa ja ryhtyä tekemään yhteistyötä.

Kiva jippo on myös Voiman käyttö, jossa ei pihtailla. Kun robotti, esine tai laite hehkuu, siitä voi kohdistaa Voiman. Sitten tapahtuu... jotain.

Vihollisrobotti ottaa vastaan vahinkoa ja kaatuu tai este lentää sivuun. Tai sitten syntyy laite, jota tarvitaan johonkin. Voima toimii pelkällä yhden napin painalluksella, eikä sen vaikutuksiin voi vaikuttaa. Mutta on aina hauska nähdä, mitä Voima milloinkin saa aikaan. Voima-animaatiokin ovat sangen lystikkäitä.

LEGO Star Wars on hyvin hidas peli. Grafiikka ei ole niin hienoa, että se hitauden selittäisi. Ehkä näin on ajateltu lapsipelaajia. Mutta kaatuisiko maailma, mikäli hanaa saisi lisää jostakin valikosta?

71