Listakamaa

Takuuvarmasti silloin, kun olen hyvällä tuulella ja uskon maailman tulevaisuuteen, ihmiset kun ovat fiksuja, tulee viikon se lehti, jossa ovat katsotuimmat tv-ohjelmat. Vaikka kuinka taistelen vastaan, kuin pahantahtoisen magneetin kääntämänä silmäni pakolla samplaavat Kansan Maun.

Uutiset sikseen, mutta miksi parhaimmillaan miljoona ihmistä voi katsella jotain sen tasoista kuin karmivia peliohjelmia, Suomen suviyössä humppaa tanssivia toheloita tai suomalaisia saippuasarjoja, puhumattakaan viihdesarjoista? Entäpä kun ohjelmien Jättipotti tai kuolema!, Työterveysasema Hervanta 5 ja Humpanhytinää Laaksmäen lavalla jälkeen väännetään töllö kiinni, käsketään juniorin sulkea tietokone ja ennen Nukkumattia haukutaan jälkeläinen siitä, että se vaan haaskaa elämäänsä monitorin edessä johonkin typerään roskaan.

Mitäpä jos vilkaisemme ostetuimpien tietokonepelien listaa? Löytyykö sieltä yhtä kauhistuttavia ilmiöitä?

Kalibroidaan mittari

Vertailun vuoksi otetaan ensiksi www.worldcharts.comista internetin 10 suosituinta peliä. Lista perustuu äänestykseen, ja kuvannee hyvin keskivertopelaajien makua.

1. Starcraft (Blizzard)

2. Might and Magic 6 (New World/3DO)

3. Total Annihilation (Cavedog/GT)

4. Unreal (Epic/GT)

5. Fallout (Interplay)

6. Quake 2/Add-on (id/Activision)

7. Final Fantasy 7 (SquareSoft/Eidos)

8. Age Of Empires (Ensemble/Microsoft)

9. Battlezone (Activision)

10. Descent (Freespace -- The Great War) Volition/Interplay

Lukuunottamatta Might & Magic 6:n mielenkiintoisen korkeaa sijoitusta lista tuntuu ihan uskottavalta, eikä joukossa ole mitään käsittämättömiä pläjäyksiä. (Amerikkalaiset pelaavat hulluna Might & Magicejä. -- tl huom.)

Missä raha pesii

Noin siis normaalipelaajat, jotka edustavat ehkä neljännestä tai viidennestä koko pelaavasta väestöstä. Suomesta ei valitettavasti ole saatavilla edes etäisesti luotettavia listoja, joten pitää tyytyä jenkkimakuun.

Www.pcdata.com tarjoaa ilmaiseksi listan Yhdysvaltain kymmenestä eniten myyneestä tietokonepelistä, siis pelistä joista on maksettu rahaa, ei vain äänestetty. Lista edustaa siis kaikkia pelaajia, sunnuntaipelaajat mukaan lukien. Se onkin mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä. Tässä kirjoitushetken tuorein lista, heinäkuulta:

1. Starcraft (Cendant Software)

2. Unreal (GT Interactive)

3. Final Fantasy VII (Eidos)

4. Deer Hunter (GT Interactive)

5. Police Quest: SWAT 2 (Cendant)

6. Rocky Mountain Trophy Hunter (GT Interactive)

7. Cabela's Big Game Hunter (Activision)

8. Diablo (Cendant)

9. Myst (Broderbund)

10. Titanic: Adventure Out of Time (Cyberflix)

Listalla on vain viisi peliä, joita kehtaa sanoa peliksi. Starcraft ja Final Fantasy VII eivät ole kummoisiakaan ylläreitä, mutta millä lihaksilla Diablo edelleen myy? Ja miten listalle on kivunnut SWAT 2? Tehokkaan mainostuksen takia? Jostain syystä aihe vetoaa kansan syviin riveihin? Tom Clancy's Rainbow Sixin luulisi näiden ennusmerkkien mukaan myyvän kuin piruntorjuntakanuuna Helvetissä.

Unreal on aika mielenkiintoinen, kun miettii, kuinka paljon se syö tehoa. Kun sinänsä tietokoneistuneessa Suomessa vielä itketään 486:lla toimivien pelien perään, olisiko Yhdysvaltain konekanta jo lipsahtanut nopsaan Penttiin tahi Pentti 2:een? Ainakin viesti on selvä: konetehoa raa'asti vaativia pelejä kannattaa tehdä.

Mutta sinänsä noissa ei ole mitään hälyttävää, tuttua, turvallista ja takuuhelppoa pelattavaa (SWAT 2 poikkeuksena) nuo edustavat. Niinpä kaavamaisia 3D-ammuskeluja ja Command & Conquerin mielikuvituksettomia klooneja väsättäneen entiseen tahtiin.

Synkkää

Loppulista onkin pelottavaa tulkittavaa. Lievää kauhua herättävä on vanhan ja keskinkertaisen seikkailupelin uusmyynti. Kassa kilisee vain sen takia, että otsikossa esiintyy maaginen sana "Titanic". Ymmärtäisin, jos peli edes jotenkin liittyisi Cameronin 90-luvun uuteen Tuulen viemään.

Puhdasta, raakaa kauhua herättää Myst. Se ilmestyi aikoinaan sopivasti, juuri romppukauden alussa, demonstroimaan kuinka paljon kultalevylle mahtuu kivaa, silloin upouutta renderoitua grafiikkaa. Kaipa sen eteerisyyden, näennäisen "taiteen" ja väkivallattomuuden sekoitus vetoaa ihmisiin, jotka pelkäävät kakaroiden leikkeihin leimaantumista, mutta ketkä ihmeen ääliöt sitä enää, neljän vuoden kuluttua, ostavat? Ja miksi?

Myst on varmasti ylittänyt jonkun kriittisen massan ja muuttunut pelistä tuotemerkiksi tai käsitteeksi, jonka ensimmäistä konettaan ostava, täysin aiheesta pihalla oleva uuskäyttäjäkin tietää, vaikkei minkään muun pelin nimeä tietäisikään. Tätä teoriaa tukee se, että tunnistettavaa Myst II: Riveniä lukuunottamatta loput, paremmatkin Myst-kloonit ovat epäonnistuneet.

Synkintä

Vasta äskettäin pääsivät pelit punaniskajunttien kukkaroille. Deer Hunter, uskomattoman typerä ja alkeellinen "kauriinmetsästyssimulaatio", myy aivan käsittämättömiä määriä. Pelin demo kannattaa imuroida ihan vain muistutukseksi siitä, ettei huipulle pääseminen todellakaan edellytä laatua tai taitoa. Kuka tahansa edes ohjelmoinnin alkeet taitava pystyy tekemään paremman pelin kahdessa illassa.

Ja varmaan tekeekin, koska Kauriinmetsästäjän kantapäillä listoille on liidellyt kaksi metsästyspeliä lisää, ja sijan 10 tuolta puolen niitä löytyy varmasti koko parvi. Jos joku suomalainen kooditaituri onnistuu repimään itsensä irki uusimman luolalentelyklooninsa ohjelmoinnista, hänen kannattaisi harkita josko Karhunmetsästäjä voisi olla Suomessa superhitti.

Perunoita sohvalla

Tietokonepelaaminen on onneksi vaativampaa kuin töllön tarkkailu, ja niinpä "ostetuimmat pelit" ei ole yhtä masentavaa luettavaa kuin "katsotuimmat tv-ohjelmat", vaan pääsee tasoihin "katsotuimmat elokuvat" -listojen kanssa, eli töhkän seassa on sattumiakin.

Jos tyypillinen sohvaperuna ei osaa pistää videonsa kelloa aikaan, tuskin tarvitsee pelätä, että heitä varten madalletaan tietokonepelejä. Niinpä ohjenuora on edelleen kevyesti sulavien, tuttujen pelityyppien ylitarjonta.

Pikemminkin ongelma näyttää olevan, että tietokonepelejä käsittelevät tv-ohjelmat laaditaan alimman yhteisen nimittäjän mukaan, ihan vain tottumuksesta. Niiden kammottavan alhaista tasoa ei voi selittää mikään muukaan. "Arvosteluissa" ei ole järjen hiventä, ja niitä tehtaillaan vuodessa 300, kuten eräs itsensä nimittänyt "peliguru" kertoi. Koko roska kuvitetaan sattumanvaraisilla, lyhyillä ja yleensä ammattitaidon puutteesta kertovilla videopätkillä. Unrealia kiihdyttämättömänä? Pelejä ajetaan Windowsin ikkunassa? Samaa kymmenen sekunnin pätkää ajetaan silmukassa?

Ja silti joku niitäkin katsoo. Varmaan Mystiä pelaillen.

Lisää aiheesta

  • Palkintojen aika

    Vuoden lopulla pidetyssä Niko2008-gaalassa arvovaltainen raati valitsi kuluneen vuoden merkittävimpiä pelikulttuuritapahtumia. Äänestys sujui täydellisen yhteisymmärryksen merkeissä.

    Vuoden peli: The Witcher Enhanced Edition

    Jopa Ron Perlman äännestäisi Enhanced Editionia koko…
  • Arcademäen sankarit

    www.animal-crossing.com/cityfolk

    Animal Crossing on enemmän harrastus kuin peli, sillä säännöllisellä ja pitkäjänteisellä paneutumisella Eläinristeyksestä saa eniten irti.

    Elämäsimulaattori Animal Crossing on Nintendon omalaatuinen virtuaalinukkekodin, kalenterin, tamagotchin ja…
  • Pelifornication

    Toimittaja Nirvi on Gamestoliiton parisuhdeneuvoja, joka opettaa pelaajia ymmärtämään erilaisia pelejään ja pelialustojaan. "Jengi hei, älkää jähmätkö!" on hänen sanomansa maailmalle. Vapaa-ajallaan toimittaja Nirvi pelaa vain venäläisiä strategiapelejä, vain mustalla PC:llä,…