Madden NFL 08 (PS2, PC)

Jenkkifutiksessa ottelut ratkaistaan pitkälti jo taktiikkapöydällä, mutta Madden NFL 08 kannustaa keskittymään myös tekonurmella.

Madden-sarja on viihdyttävää jenkkifutista, jonka viimeisimmän osan keskeisin uudistus on mahdollisuus haistella vastustajan pelikuvioita ja reagoida niihin juuri ennen aloitusta. Systeemi perustuu pelaajien jakamiseen tavallisiin rivimiehiin ja tähtiin, jotka ovat omalla pelipaikallaan poikkeuksellisen taitavia. Jokainen tähtipelaaja on merkitty ominaisuuksia kuvaavilla ikoneilla, jotka saa näkyviin aina ennen kunkin pelin aloitusta. Kuvakkeiden perusteella voi hyökätessään yrittää etsiä vastustajan heikkoja kohtia tai vastaavasti puolustaessaan päätellä, mitä katalia juonia vihulaisella on mielessään.

Käytäntö asettaa vastustajan pelien lukemiselle turhan suuria haasteita. Erilaisia rooleja on pitkästi kolmattakymmentä, eikä kaikkien ikonien merkitystä voi millään muistaa ulkoa. Toisen aivokaistan syövät lennosta vaihdettavat pelikuviot, joiden soveltamisessa lajisivistykseni oli koetuksella. Kaiken kukkuraksi muutokset on tehtävä salamannopeasti ennen kuin pallo laitetaan peliin. En ylipäätään ymmärrä, miksi pelaajia pitäisi erotella toisistaan ikoneilla: jyvät erottuvat akanoista taitoarvoja selailemallakin. Pääosin rivimiesten ja ikonilla siunattujen hahmojen väliset taitoerot ovat hiuksenhienoja, joten uudistuksen merkitys jää kyseenalaiseksi.

Kontaktipeliä on viilattu monipuolistamalla taklaustattia. Puolustaja voi valita, taklaako pallollista hyökkääjää jalkoihin vai yläkroppaan törkkäämällä tattia joko alas- tai ylöspäin. Taklausanimaatiot ovat sen verran meheviä, että ruudun takanakin tekee pommin osuessa kipeää. Taklausrutiineja uudistus ei mullista, sillä erilaisia torppausvaihtoehtoja on jo valmiiksi enemmän kuin tarpeeksi. Hyökkääjien elämän voi tehdä vaikeaksi myös laittamalla vastustajan tähtilaiturin kahden miehen erityisvartiointiin.

Jo vuosia ihastuttanut pelituntuma on säilynyt ennallaan. Hyökätessä mahdollisuuksia on lähes rajattomasti, heittopeli soljuu nautittavasti ja puolustaminen tuntuu mielekkäältä. Harmi, että Madden NFL 08:sta puuttuu edellisen version blokkausoption kaltainen koukku, joka muuttaisi oleellisesti pelaamisen luonnetta. Nyt meno muistuttaa liikaa viime kautta.

Tahroja fläppitaululla

Perinteiseen kausipeliin turtuneet innostunevat kevyemmästä Fantasy Challengesta, jossa voi valmiiden kokoonpanojen sijaan kasata unelmajoukkueensa. Otteluvoitoista jaetaan roster-pisteitä, joita saa joko lisäillä pelaajiensa taitoarvoihin tai säilöä sukanvarteen pelaajakauppoja varten. Tekoälyn joukkueet esittävät otteluiden välillä erilaisia haasteita, kuten lippujen keräämistä tietyssä aikarajassa. Panoksena on pelaajia ja roster-pisteitä: mikäli haasteessa epäonnistuu, joutuu luopumaan tähtipelaajastaan ja saa tilalle vaihtopenkin varalämmittäjän. PC-Maddenista Fantasy Challenge on jätetty kokonaan pois, mikä on grafiikan ohella PS2- ja PC-versioiden merkittävin ero.

Entistä syvällisempi kausimoodi pyyhkii puolivillaisella Fantasy Challengella tekonurmea. Pelaajat voi ennen kauden alkua laittaa harjoitusleirille, jossa parannellaan miesten taitoarvoja. Taktisuus painottuu myös kausipelissä, sillä vastustajan opiskeluun on kiinnitetty aiempaa enemmän huomiota. Vihollisleiristä kerättyjen tilastojen lisäksi apuvalmentaja esittelee sotasuunnitelman, jossa käydään läpi vastustajan vahvuuksia ja heikkouksia. Säädettävää riittää myös talouspuolella, sillä pelaajan vastuulla ovat muun muassa lippujen hinnoittelu ja oheiskrääsän myynti. Yhden pelaajan uraan keskittyvä Superstar-pelimuoto on mukana, mutta epäkäytännöllisyydessään se on edelleen pelkkä kuriositeetti.

Perinteisen harjoitteluosion rinnalle on tuotu uusi treeniohjelma, jossa voi asettaa vastustajaksi eläviä harjoitusnukkeja. Heitto-, juoksu- ja puolustustreenien lisäksi pääsee hiomaan taktisten kuvioiden muuttamista lennosta. Harjoitukset ovat ihan kivoja alipelejä, mutta minulle riittivät vanhatkin treeniohjelmat.

Madden NFL 08 on viihdyttävä jenkkifutispeli, mutta vähäiset uudistukset eivät tuo pelaamiseen käytännössä mitään uutta. Taktiikkaruuvin kiristämisen sijaan pelintekijöiden soisi edelleen keskittyvän pelimekaniikan hiomiseen.

84