Mario Power Tennis (GameCube) – Väriä kentille!

Huumoriurheilussa hauskuuttaminen nousee helposti pääosaan ja pelillinen anti jää laihaksi. Mario näyttää, miten urheilla voi hymy suunpielessä.

Nintendon kuuluisa putkimies ottaa urheilun tosissaan ja hupailun huumorilla. Mario Power Tennis on maittava mikstuura realismia ja sopivasti annosteltuja päättömyyksiä.

Marion ja kumppanien kattavat peruslyönnit pysyvät tiukasti asiassa. Tavallisten ylä- ja alakierteisten iskujen ohella Sienikuningaskunnan parhaimmisto osaa korkeita roikkuja ja pysäytyslyöntejä. Kentän pintaan ilmaantuvalla tähdellä korostetut roikut kuitataan tarpeen tullen tehokkaalla läväytyksellä.

Palautuksen voima riippuu pallon ja pelaajan välisestä etäisyydestä ja liikesuunnista. Keskitien tallaajien lisäksi osanottajat jakautuvat voima-, tekniikka-, nopeus- ja kikkapelaajiin, joten vakiolyöntien tyyli vaihtelee iskijän mukaan. Kaikki lyönnit ja heittäytymiset irtoavat hurmaavan yksinkertaisesti tatin ja kahden napin yhdistelmillä.

Monipuolisia iskuja tuetaan jämäkällä fysiikalla: pallo posahtaa nurmen pintaan aidon näköisesti. Pompuissa, kierteissä ja iskujen osumatarkkuudessa ei ole moitteen sijaa. Totisissa simutenniksissä pallon havaitseminen on toisinaan vaikeaa taustan, pelivälineen koon tai iskun nopeuden takia, mutta Marion voimatennis kiertää näkyvyysongelman sujuvasti pallon liikerataa korostavalla valohännällä.

Kirjavaa sakkia

Mahtipontisista kuvakulmista panoroidut dramaattiset superlyönnit luovat otteluihin mariomaisen pirteän tunnelman. Muutaman onnistuneen palautuksen jälkeen mailan kehä hehkuu kauniisti ja iskuvalikoimaan ilmaantuu kaksi megapaukkua. Nakkisormille sopivat normaalikontrollit valitsevat superlyönnin tyypin automaattisesti pelaajan sijainnin perusteella.

Puolustava erikoisisku pelastaa suhahtavan pallon vaikka Timbuktun rajamailta. Ketterä Diddy Kong singahtaa palautuspaikkaan rakettirepulla, ja henkiä manaava Shy Guy läväyttää palloa venyvällä voodoo-mailalla. Luigin pahisserkku Waluigi muuttaa kentän altaaksi ja polskii komealla rintauintivedolla karkulaisen luokse.

Superhyökkäys sinkoaa pallon vastustajan kenttäpuoliskolle kammottavalla voimalla tai hurjalla kierteellä. Järkälemäinen Donkey Kong jysäyttää tynnyrikanuunalla ja prinsessa Peach huitaisee pallon takaisin karmeana korkkiruuvina. Meteoriittimaisina tulipalloina kiitävät voimapommit paiskaavat vastaanottavan pelaajan tossut savuten takakentälle.

Taito ratkaisee

Erikoislyönnit eivät pilaa otteluita, sillä tykitykset ja kieroilut eivät ole voittamattomia patenttiratkaisuja. Maltillinen taitopelaaja kuittaa ne peruspalautuksilla tai tiukan paikan tullen omalla pelastusspesiaalillaan. Superlyöntien ansiosta veteraanien jännittävät pallorallit kestävät kymmeniä palautuksia putkeen.

Ensimmäinen pisteyritys imaistaan yleensä takaisin pelastusiskulla, joten pistesuoritukseen tarvitaan pari hyvää sijoitusta peräkanaa. Pisteet tuodaan kotiin nasevalla taktiikalla, eikä ensimmäisen tilaisuuden tullen läimäistyllä meganiitillä.

Tavallisia tennissääntöjä sekoitetaan rengas- ja esinevariaatioilla. Rengasmatsin pisteet irtoavat verkon tuntumassa leijuvista tähtirenkaista. Sekavassa esinetenniksessä melkein joka toinen lyönti aktivoi omaa peliä parantavan tai vastustajaa häiritsevän bonuksen. Rengas- ja esineottelut haiskahtavat pelimoodilistan täytteeltä. Kiva kun ovat olemassa, mutta ei niitä jaksa tosissaan takoa.

Massa- ja nurmikenttien ohella pelaajia tuupitaan tuoreista Mario-tasoloikista tutuille teema-areenoille. Sunshinen Delfino Plazalla vipellystä hidastetaan tahmaläiskillä ja Kongin perheen viidakkokentällä jaloissa pyörii kiusallisia liskoja. Ehdottomasti ärsyttävin loukko on pelaajia häiritsevien haamujen kansoittama Luigi's Mansion. Warion liukuhihnakenttä, Bowserin keinuareena ja pois liukuvilla lattiapaloilla viritetty Ricco Harbor -satama ovat kiinnostavia ja satunnaiselementeistä puhtaita erikoiskenttiä.

Tiimitaivas

Mario Power Tennis on herkkua ennakkoluulottomalle tennisfanille. Vaikka näyttävät erikoisniitit ovat tärkeitä, taito ja pelisilmä ratkaisevat ottelut. Jos jippolyönnit ja temppukentät nostavat verenpainetta, niitä ei ole pakko käyttää. Tällöin käteen jää omalaatuisten kilpailijoiden kansoittama pätevä tennispeli.

Parhaat pelihetket irtoavat kimppakivasta. Peruspelin oppimiseen uppoaa muutama minuutti, joten tasaisen tennisporukan kasaaminen ei ole suuri urakka. Superlyöntien ketjut ja inhimilliset mokat aiheuttavat spontaania naurunremakkaa jo tunnin harjoittelun jälkeen. Helpoista kontrolleista huolimatta tennisummikot eivät kukkoile kokeneille ketuille. Asiaan paneutuneen poppoon käsissä moninpelistä irtoaa hikeä ja suuria tunteita.

Teoriassa viihdyttävät yksinpeliturneet tuntuvat kimppasession jälkeen hengettömältä treeniltä. Kone ei ole edes pro-tasolla häikäisevä tai yllättävä vastustaja, ja löysien voittojen viihdearvo on rajallinen. Pidemmän päälle yksitoikkoiset tennisminipelit paneutuvat lähinnä erilaisten lyöntien ja palautusvarmuuden harjoitteluun.

Mario Power Tennis on tennis- ja kimppapelien kärkikaartia. Kaikki höpöhöysteet eivät ole tarpeellisia, mutta mitä siitä, kun pääasia toimii. Söpöfobiasta kärsivien urheilufanien kannatta hakeaa parannusta. Mario Power Tennis on sen arvoinen.

89