Niin makaa kuin betaa

Olen yleensä ollut sitä mieltä, että valitus ja nirinä keskeneräisistä peleistä ja jatkuvasti vaadittavasta konetehon kasvusta on jotakuinkin turhaa valitusta ja nirinää. Konetehosta olen edelleen samaa mieltä: kun ei ole hysteerikko, ei tarvitse puolen vuoden välein ostaa uutta prosessoria, varsinkin kun 3D-kortit tasoittavat tehoja.

Keskeneräisten pelien julkaisu sen sijaan ei enää pysy siedettävissä rajoissa. Yhä useampi peli betatestautetaan niillä harvoilla, jotka pelinsä vielä rehellisesti ostavat. Euroopassa ongelma ei ole ihan yhtä paha kuin jenkeissä, kiitos julkaisuviiveen.

Päivityksen pitäisi korjata joitain pieniä, harvinaisia kovo-ongelmia, tai sitten se voi lisätä uusia ominaisuuksia tai ideoita, joita ohjelmoija on sittemmin saanut tai joita hänelle on ehdotettu. Mutta ei niillä saisi paikata beta-asteella julkaistuja tuotteita.

Miksi peli sitten julkaistaan keskentekoisena?

Pelikeskoset

Jokainen piraatti tietää, että pelifirmoilla on niin paljon rahaa, ettei pikku waretus ketään haittaa. Jenkki-PC Gamerin Dan Bennett väitti taannoin kolumnissaan, että suuri osa pelifirmoista elää jatkuvasti konkurssin partaalla. Uskon sen, koska se tarjoaa selityksen koko kuvioon, ja varsinkin siihen, miksi jonkun firman pelit vaativat melkein aina patsin kun toisen eivät koskaan.

Jokainen hetki, jonka peli on kehitteillä, maksaa pelifirmalle rahaa. Palkat juoksevat, vuokra juoksee, mainokset maksavat, seuraavan pelin kehitys maksaa rahaa ja pelkästään pelin myyntiin saaminen vaatii sen, että jälleenmyyjä saa rahaa. Jos firmalla on taloudellisia vaikeuksia, ennemmin tai myöhemmin peli on julkaistava, jos se on edes jossain julkaistavassa kunnossa. Kun peli julkaistaan, sitä ostetaan ainakin hetki, vaikka se olisi Battlecruiser 3000:n kaltainen bugikasa. Rahaa tulee, mahdollisesti mutta harvoin jopa niin paljon, että peli on kannattava.

Kulujen peittämiseksi joutuu julkaisemaan silkkaa sontaakin. Kun Hypercruiserin mainostamiseen ja kehittämiseen on uhrattu tarpeeksi rahaa, peli on pakko julkaista vaikka kaikille olisikin selvää, että se on hirveä loukkaus kaikkia maailman pelaajia kohtaan.

Ei omia töppejä saa maksattaa muilla. Jos ei rahkeet riitä, karsitaan ensin vaikka pois ne täysin tyhjäpäiväiset pelit, joista sokea idioottikin näkee viidessä minuutissa ettei niitä kukaan osta. Seuraavaksi raivataan markkinoinnista ja kirjanpidosta pois ne kyvyttömät hölmöt, jotka painostavat julkaisemaan pelin NYT, valmis tai ei, sekä ne, jotka eivät pelaa, mutta "tietävät" että Command & Conquer -kloonit myyvät.

Yleensä tässä vaiheessa minua alkaa naurattaa niin, että herään.

Omatunto puhtaana

Internet tekee asian niin helpoksi: kun julkaisee pelin keskeneräisenä, voi lohduttaa itseään, jotta kyllähän ihmiset osaavat ilmaisen patsin netistä hakea.

He ovat tietysti täysin väärässä. Suuri osa pelaajista ei edes tiedä mitä päivittäminen tarkoittaa, mistä päivityksiä saa ja mitä niillä tehdään. Lopuistakin puolet päivittää vain äärimmäisen pakon edessä, mutta olettavat patsin olevan vastaus jokaiseen ongelmaan.

Vaikka minä saarnaisin päivittämisestä joka kuukausi niin että kurkusta tulee verta, ei tilanne paljon paremmaksi muutu.

Aseet sitä vastaan

Eikä kaikilla edes ole internetiä. Pitäisi olla: se on ihan oikea työkalu, ei pelkkä koko perheen nasta surffimesta, jossa voi tsattii ja äänestää Väinön "viikon muzavideoo". Niinpä sanon jälleen kerran, niin painokkaasti kuin osaan: hankkikaa se Internet-liittymä. Ulkoisia modeemeja saa muutamalla saturaisella, nettiyhteydet saa hintaan 49--99 markkaa rajoittamattomalla kuukausikäytöllä. Se on vain kahdesta viiteen tuoppia. Kivikautisista krediitinostoistakin on jo päästy eroon.

Yhteyttä pitää sitten osata myös käyttää. Mistä löytää uusimmat ajurit 3D-korttiin? Valmistajan kotisivulta! Mistä löytää M1 Tank Platoon 2:n päivityksen? Valmistajan (pelifirman) kotisivulta! Mistä niitä ei kannata kysyä? E-mailina minulta!

Tilaajat voivat tietysti käyttää Pelit Onlinea, josta löytyvät niin yleisimpien näyttökorttien uusimmat ajurit kuin kaikki pelien päivityksetkin. Pari vihjettä: jos siellä ei ole Grand Theft Autoon päivitystä, sellaista ei ole. Ja kaikki arkistoitu aakkosjärjestyksen mukaan.

Entäs muuta?

Jos ostaa kaksi peliä vuodessa, voi internet olla vähän ylimitoitettu ratkaisu. Olisi kiva, kun pelien myyntiin erikoistuneet kaupat tarjoaisivat päivityspalvelun, vaikka virowaren vastapainoksi. Tosin bulkki- ja erikoisliikkeiden kisailussa taitaisi käydä niin, että peli ostetaan kymppiä halvemmalla MasaMaxiMarketista, mutta päivitystä käytäisiin sitten vinkumasta MikroPasista.

Jenkkilässä, rankasta kilpailusta johtuen, monet liikkeet ottavat pelin takaisin ja syyksi riittää se, ettei pelistä pidä. Tämä tosin onnistuu vain maissa, joissa rehellisyydellä on vielä jotain arvoa, niin kuin jenkeissä siis ilmeisesti on. Suomessa polttavat romputtimet ovat niin yleisiä, ettei hullukaan tuollaiseen ryhdy. Sitäpaitsi, ilman suomalaisporojen tukea joutuisivat naapurimaamme rompunpolttajat tyytymään käytettyihin Mersuihin.

Ei auta ei

Vaikkei olisikaan päivitysrajoitteinen, keskeneräiset pelit ovat silti ongelma. Päivitys, varsinkaan silloin jos bugit ovat merkittäviä, harvoin tulee heti. Niinpä peli istuu hyllyssä odottamassa ja kiusaamassa.

MicroProsen M1 Tank Platoon 2:n patsi tuli nopeasti, noin kuukaudessa (ja nyt M1 TP2 on hiukka hyvä). Entäpä jos se olisi kestänyt puoli vuotta? Tai huonon myynnin vuoksi jäänyt tulematta kokonaan?

Näin kävi muun muassa Interplayn mainiolle M.A.X:ille, joka olisi kipeästi kaivannut vielä yhtä tekoälypäivitystä, mutta myyntilukujen ansioista tiimi joutuikin tuottavampaan työhön.

Jos olisi oikein fiksu ja hallitsisi itsensä, voisi pelit ostaa puolen vuoden viiveellä. Näin ne ainakin teoriassa olisivat ostohetkellä valmiiksi asti tehtyjä. Ehkä.

Lisää aiheesta

  • Palkintojen aika

    Vuoden lopulla pidetyssä Niko2008-gaalassa arvovaltainen raati valitsi kuluneen vuoden merkittävimpiä pelikulttuuritapahtumia. Äänestys sujui täydellisen yhteisymmärryksen merkeissä.

    Vuoden peli: The Witcher Enhanced Edition

    Jopa Ron Perlman äännestäisi Enhanced Editionia koko…
  • Arcademäen sankarit

    www.animal-crossing.com/cityfolk

    Animal Crossing on enemmän harrastus kuin peli, sillä säännöllisellä ja pitkäjänteisellä paneutumisella Eläinristeyksestä saa eniten irti.

    Elämäsimulaattori Animal Crossing on Nintendon omalaatuinen virtuaalinukkekodin, kalenterin, tamagotchin ja…
  • Pelifornication

    Toimittaja Nirvi on Gamestoliiton parisuhdeneuvoja, joka opettaa pelaajia ymmärtämään erilaisia pelejään ja pelialustojaan. "Jengi hei, älkää jähmätkö!" on hänen sanomansa maailmalle. Vapaa-ajallaan toimittaja Nirvi pelaa vain venäläisiä strategiapelejä, vain mustalla PC:llä,…