Pike and Shot: Campaigns - Piikillä silmään

Kun ratsujamme Nevan vuossa uitettihin
kuin häihin se ui yli Veikselinkin;
Ja kalpamme kostavan Reinille toi
ja Tonavasta Keisarin maljan se joi!

(Hakkapeliittain marssi)

Total Warien Medieval ja Empiren väliin jää sodankäynnin historiassa piikin ja tuliaseen ajanjakso, jolloin käytiin lähes jatkuvasti oikeaa totaalista sotaa ympäri Eurooppaa. Samaan rakoon osuu ensisijaisesti taisteluihin keskittyneen Total War -pelisarjan alamäen alku. Sun Tzu naurettiin ulos taistelukentältä ja keskityttiin nykypäivän henkeen varastamaan aivokuolleelta tekoälyltä tikkarit, tehostettuna historiaa entistä vapaamielisemmin tulkitsevalla silmäkarkin ilotulituksella. 
Kuka palauttaisi uskon pelaajaa aliarvioimattomiin, historiasta ammentaviin, itse taisteluihin keskittyviin strategiapeleihin?

De la Gardien kavionjäljissä

Field of Glory: Renaissance -lautapelistä ammentava Pike and Shot tarttuu haasteeseen, sekä peleissä harvemmin käsiteltyyn aikakauteen tuoreella otteella. Se kattaa Euroopan sotaisimman ajan italialaissodista suureen Turkin sotaan. Tuolloin, ennen kuin Bayonnen kylän musketöörit keksivät työntää metsästysveitsiä muskettiensa piippuihin, jalkaväki käytti jopa kuusimetrisiä keihäitä, piikkejä, joilla ratsuväki pidettiin loitolla, kun arkebuuseilla harvennettiin tiukkoihin muodostelmiin pakattua lihamuuria. 
Monituhatpäisten, tulta syöksevien ihmispiikkisikojen usuttaminen toistensa kimppuun synnytti ennennäkemättömän ruumiskasan sivutuotteena suurvallan nimeltä Ruotsi, sekä legendan taikavoimilla varustetuista suomalaisista ryttäreistä, joiden rynnäkköhuuto oli syynä Euroopan toistaiseksi suurimpaan sukkahousujen pyykkivuoreen. Puitteet pelille ovat siis mitä mainioimmat.
Punaisena lankana seurataan sotataidon kehittymistä espanjalaisen neliön, tercion, keksimisestä aina Kustaa II Aadolfin tunnetuksi tekemään linjataktiikkaan ja moderniin aselajien väliseen yhteistyöhön. Aikalaistaiteesta ammentavilla, miniatyyrimäisillä joukkojen muodostelmilla soditaan vuoropohjaisesti jujun ollessa koheesion ja moraalin ylläpidossa graafisen näyttävyyden sijaan. Lähestymistapa sopii aikakauden taisteluiden kuvaamiseen kuin siivet husaarille.

Joka päivä nopeat turkkilaiset on häädetty Wienin porteilta ja Puolan Jan Itsari kohtaa janitsaarit Moldovan maaseudulla.

Lunttu kuumana

Kentällä häärää parhaimmillaan kymmeniätuhansia miehiä per puoli. Yleensä taistelu alkaa jalkaväen rintamalinjojen laukaustenvaihdolla, josta siirrytään piikillä työntämiseen ja hilparihippaan. Ratsuväki kalistaa kalpaa sivustoilla ja pyrkii murtautumaan selustaan. Tappioiden kasvaessa tai rynnäkön osuessa epäjärjestyksessä olevaan joukkoon, syntyy pahimmassa tapauksessa naapureihinkin tarttuva pakokauhu. Taistelumuodostelmien ja maaston kanssa pitääkin olla tarkkana, ettei jätä avoimia sivustoja vihollisen hyödynnettäväksi tai sumputa joukkoja estämään omia manööverejä.
Liikkumiseen käytettävät toimintapisteet kuluvat jo rintamasuunnan kääntämisessä, joten kömpelöiden muodostelmien liikuttelu vaatii pelisilmää. Hyvänä kikkana pelaajan vuoron jälkeen molempien osapuolten kaikki ampumiskykyiset joukot tulittavat automaattisesti. Lähitaisteluiden tulokset lasketaan ja niissä otetaan huomioon läpimurtoon päässeiden hyökkääjien osuminen taaempiin joukkoihin. Näin läpimurto voi johtaa taistelun ratkaisevaan dominoefektiin.
Perusversionakin lupaava Pike and Shot ja sen ensimmäinen lisäri, Tercio to Salvo, sisälsivät vain toisistaan riippumattomia historiallisia taisteluita ja skirmish-pelimuodon. Ilman jatkumoa ja taisteluiden lopputuloksen vaikutusta mihinkään itse peli jäi ohkaiseksi. Onneksi peliä ei hylätty, ja Campaigns marssittaa rintamalle alkuperäisen sisällön lisäksi myös kaivatun kampanja-pelimuodon. 
Siispä röyhelökaulus kireälle ja kalukukkaro suorana suur-Ruotsia rakentamaan!

Lützenin laitamilla alkaa pian takaa-ajo parintuhannen hevosvoiman  siivittämänä.

Kustaan housut jalassa

Kampanjoita on neljä: tuttu Englannin sisällissota keropäiden ja kavaljeerien välillä, hartaasti toivomani kuningas Kustaa II Aadolfin johtaman Ruotsin sotaretki Saksanmaalla, sekä uutena tuttavuutena suuri Turkin sota pyhän liigan ja osmanien välillä. Neljännessä kampanjassa pelaaja valitsee kaksi vapaavalinnaista osapuolta taisteluun satunnaisgeneroidun kartan hallinnasta. Kampanjoiden rajoittuminen yksinpeliin ei ole ongelma, koska Pike and Shotin tekoäly on sulkahatun noston arvoinen vastus. Jos älynystyrät eivät rytky, saa Stålhandskesta silmäkulmaan ja peli vielä solvaa päälle ehdottamalla vaikeustason tiputtamista ”kapteeni” -tasolle. Hävytöntä!
Itse kampanjat ovat äärimmäisen simppeleitä: pelaaja rekrytoi joukkoja verotuloilla, liikuttelee armeijoitaan toimintapisteiden puitteissa maakuntiin jaetulla kartalla ja piirittää vihollisesta putsattuja maakuntia. Mitään turhia agentteja tai diplomaattisia suhteita ei harrasteta, tämä on totaalista sotaa! 
Ajan henki on otettu hyvin huomioon. Armeijat ryhtyvät taisteluun vain itselle otollisissa olosuhteissa, talveksi ne vetäytyvät omalle maaperälle tauteja ja nälkää pakoon. Jopa päällä olevat piirityksetkin jätetään sikseen. Näin ollen armeijat liikkuvat paljon edestakaisin.Yksi pelaajan tärkeimmistä tehtävistä onkin joukkojen moraalin ylläpito, sillä jatkuva marssiminen plus nälkä tai epäonnistumiset taisteluissa, johtavat sotureiden joukkopakoon siviilimarkkinoille. Muun toiminnan ohessa maaseutua ryöstetään ja raiskataan aina tilaisuuden tullen, jolloin rekrytointiin vaikuttava väestömäärä ja samalla alueen verotulot ja kyky ruokkia vatsallaan marssivia armeijoita tippuvat kuin tanskalaisten aseet Lutterissa.
Kun armeijat lopulta saadaan kohtaamaan, yhteenotot luodaan pelin erinomaisella satunnaisgeneraattorilla. Enää ei sodita aina saman kukkulan kuninkuudesta alkuperäisen Shogunin tapaan. Joskus puolustava osapuoli saa käyttöönsä puolustuslaitteita tai osa sotajoukoista liittyy taisteluun lisävoimina. Pienemmät kahakat voi ratkoa automaattisesti, jolloin, nyt hereillä Creative Assembly, pelaajan kampanjan aikana taistelukentällä osoittamat kyvyt vaikuttaa tulosten laskentaan!
Yksinkertaisuudessaankin kampanjat tuovat sopivasti pelilihaa taisteluiden ympärille. Vaikka pelaaja saisikin nipistettyä Pyrrhoksen voiton toisensa perään, parhaiden joukkojen kuluminen johtaa helposti alakynteen jäämiseen. Vaikkapa Kustaan kotimaisen eliittijalkaväen ja hakkapeliittojen menetys on lopullinen takaisku, kun Saksassa voi rekrytoida vain heikompitasoisia paikallisia palkkasotureita taistelussa määrällisesti ylivoimaisia keisarillisia armeijoita vastaan.

Kevyt ratsuväki koukkaa sivustassa, tarkoituksena päästä voittamattomien tercioiden selustaan huseeraamaan.

Hakkaa päälle!

Jo viikko julkaisun jälkeen pelikelloni Steamissa kertoi Pike and Shotin tökkineen Attilan neulatyynyksi, sekä karakoloineen itsensä pelaamieni historiallisten strategiapelien piikkipaikoille. 
Silti sen kyrassi kaipaa runsaasti lisää kromia. Samoja ääniä ja kuvia kierrätetään monessa paikassa, ja valikot tehtävänantoineen, joukkoluetteloineen ja -infoineen ovat todella, todella pelkistettyjä. Peli ei myöskään tarjoile tunnelmaa kohottavia videopätkiä tai edes kunnon statistiikkaa kampanjan lopuksi. Onneksi taistelukentällä huomaa, että taustatyö on tehty varsin hyvin.
Muuten hyvässä balanssissa olevista taisteluista puuttuvat aikakauden taisteluissa tärkeät johtajat, joiden esimerkkki lujitti taisteluintoa. Mukana on myös selkeitä lapsuksia, kuten kevyen jalkaväen liioiteltu kyky juosta ratsuväkeä karkuun. Niin, ja miksi neliön muotoisen tercion lähitaistelusta irti olevat laidat eivät voi ampua? Meno on kuin kuningaskunnan työmaalla, tuhat arcabuceroa nojailee ampumasauvaan kun eturivin piqueterot heiluttavat työvälinettä. Pelin ehkä ärsyttävin moka on se, että vaikka olen puolustava kenraali, en voi vaikuttaa puolustuslaitteiden sijoitteluun. Hilpeimmänkin kasakan nauru hiipuu, jos tykkien tuliasemat on muurattu koko pitäjän ainoaan kuoppaan…
Vaikkei Pike and Shot Total Warien tapaan ulkokullalla koreilekaan, tarjoaa se pelaajalle juuri sen mitä lupaa. Nyt, kampanjoilla terästettynä, se uppoaa aikakauden sotataidosta ja -historiasta kiinnostuneeseen kuin hakkapeliittojen rynnäkkö Breitenfeldissä.

 

Pike and Shot: Campaigns

Arvosteltu: PC
Byzantine Games, The Lordz Game Studio / Slitherine Ltd. 
Versio: 1.1.0
Arvosteltu: AMD Phenom II 2,80 GHz/16 Gt RAM, GeForce GTX 960
Moninpeli: 2
Ikäraja: Ei tiedossa.

84