Ratchet & Clank - Size Matters (PS2) – Koolla on väliä

PSP:llä hyvät kritiikit kerännyt Ratchet & Clank: Size Matters kääntyi yllättäen PlayStation 2:lle. Vaan onko isompi automaattisesti parempi?

Aikaisemmat Ratchet & Clankit ovat Pleikkarin tasoloikka-aatelia, joten Size Mattersin rima on valmiiksi korkealla. Seipääseen tarttuu High Impact Games. Se koostuu entisistä Insomniacin koodareista, joilla on vankka Ratchet & Clank -kokemus.

Pitkäkorvainen Ratchet ja hänen reppuselässä roikkuva robottiystävänsä Clank tekevät saumatonta yhteistyötä. Suurin osa ajasta ohjataan Ratchetia, joka moukaroi viholliset pulteiksi parilla jakoavaimen huitaisulla. Kättä pidempää arsenaalia edustaa liekkipalloja sylkevä moukutin tai vihreää mönjää ruiskiva happohanska.

Uusia aseita saa ostaa pulteilla. Hulvattomat nimet kätkevät taakseen melko tavanomaisen aseistuksen, esimerkiksi haulikko on tärinäättöri, kiikarikivääri on tarkkuusmiina ja liekitin – no, arvaatte varmaan. Hieman eksoottisempia aseita ovat kohteeseen hakeutuvat tuomion agentit ja ampiaishanska, joilla vihollista voi pehmittää sillä aikaa kun itse käy nurkan takana. Kun jollain vempeleellä ruimii riittävästi, se kehittyy hieman tehokkaammaksi. Lisäsuojaa saa sieltä täältä löytyvistä haarniskan osista, mikä on tuttua kauraa aiemmista osista.

Lisää pituutta heti!

Tuttua kauraa aiemmista osista, kas siinäpä Sizen mantra. R&C-veteraanina harkitsin lopettamista seikkailun ensimmäiseen kenttään, sillä Size Matters tuntuu jo sataan kertaan kalutulta. Pelastava enkeli on pelin juoni, jonka hauskat käänteet pakottivat kahlaamaan pähkähullun tarinan loppuun. Draamaa syntyy, kun parivaljakon leppoisa loma keskeytyy ja kaksikko singahtelee planeetalta toiselle söpön Luna-tyttösen perässä. Kaiken taustalla hääräävät salaperäiset teknomiitit, joiden olemassaoloon ei oikein kukaan usko.

Kaivattua vaihtelua tuovat Clankin osuudet, jossa pikku pelti-ihme ratkoo pulmia käskyttämällä toisia pikkurobotteja. Toisinaan Clank muuntuu jättiläisavaruusalukseksi ja kurmottaa vihollisia pujotellen samalla erilaisen avaruusromun ja muun tauhkan välissä. Myös Ratchetilla on omat minipelinsä, esimerkiksi lukossa olevat ovet avataan kutistussäteellä. Lukko aukeaa, jos avaimenreiästä sisään pujahtava mini-Ratchet onnistuu liukumaan mutkittelevilla tangoilla maaliin. Tällainen ei ole pelaamisen juhlaa, ja vieläkin tylsempää pakkopullaa ovat silloin tällöin eteen tulevat leijulautakisat, joiden surkeat kontrollit saavat verenpaineen nousemaan.

Tylsää kokemusta ei pelasta edes Size Mattersin oma innovaatio, versomaatti. Kyseisellä härpäkkeellä istutetaan lähistöltä löytyvä kasvi multaan ja katsotaan mitä siitä kasvaa. Joskus tuloksena ovat tikapuut, trampoliinikukka tai peräti räjähtävä ammus, jonka käyttämiseen ei kekseliäisyyttä tarvitse.

Size Mattersissa on suomenkielinen tekstitys, ja hinta on normaalia halvempi. Varmaan siksi moninpeli on jätetty kokonaan pois. Size Matters on laiska PSP-porttaus, mikä näkyy ja tuntuu. Grafiikka on pelkistettyä, kontrollit kankeita mutta pahimpana puutteena sarjalle tyypillinen vauhti ja tekemisen meininki puuttuu täysin. Hyvän sarjan notkahdus harmittaa aidosti.

* * * * *

Tähän mennessä ilmestyneet Ratchet & Clank -pelit:

2002 – Ratchet & Clank (PS2) Pelit 11/2002, 92 pistettä

2003 – Ratchet & Clank 2: Locked and Loaded (PS2) Pelit 11/2003, 94 pistettä

2004 – Ratchet & Clank III (PS2) Pelit 11/2004, 90 pistettä

2006 – Ratchet: Gladiator (PS2) Pelit 12/2005, 87 pistettä

2007 – Ratchet & Clank: Size Matters (PSP) ei arvosteltu Pelit-lehdessä

2007 – Ratchet & Clank: Tools of Destruction (PS3) Pelit 11/2007, 90 pistettä

Tulossa

2008 – Secret Agent Clank (PSP)

68