Shiftlings - Stan & OIlie: The Next Generation

Arvosteltu: PC

Saatavilla: Xbox One, PS4 Rock Pocket Games/Sierra/Activision

Testattu: Intel Core i7 3550K, 8 Gt RAM, GeForce GTX660 1,5 Gt RAM, Windows 8

Minimi: Kaksiytiminen prosessori, 1 GB muistia, Geforce GTS 250 tai Radeon HD 3870

Versio: Myynti

Moninpeli: 2 samalla koneella tai verkossa

Ikäraja: 7

Väkivalta ei ole vastaus jättirobottia vastaan. Tilanteesta selviää oveluudella.

Avaruudessa kukaan ei mittaa vyötäröäsi.

Tasoloikkapelien evoluutiossa ei ole tapahtunut juuri kehitystä sen jälkeen, kun kolmas ulottuvuus esiteltiin. 2010-luvulla evoluutio laukkaa toiseen suuntaan, kun loikkamaestrot toistensa jälkeen ovat hylänneet 3D-kokeilut ja muuttaneet takaisin kahteen tasoon.

Nyt loikka-areenoille astelee itsensä Sierran tallista hypipompiseikkailu, jossa käskytetään kahta sankaria kerrallaan. Co-opin ehdoilla rakennettu Shiftlings tuo loikintaan Portalin teesit, mutta porttiteoria korvataan painonvartijoilla.

Shift happens

Kun kaksi toistaitoista avaruussankaria erehtyy astronauttimaan uutta kolajuomaa, menee maha sekaisin ja avaruuspuku täyttyy suolikaasuista. Koska kaksikko on yhteydessä toisiinsa happiletkulla, voi ylipainon heittää napinpainalluksella aisaparin riesaksi. Niinpä toinen on aina pieni ja ketterä, toinen pullistunut ja pomppiva.

Painojakauman hallinta on koko peli-idean keskiössä. Ahtaasta lävestä mahtuu laiha sankari, mutta letkun toisessa päässä oleva kakkosmies ei. Napinpainalluksella kaljamahan saa heitettyä toisen sankarin uhottavaksi, jotta toinenkin mörri saa ruhonsa hinattua reiän tuolle puolen.

Koon lisäksi painokin siirtyy. Koska kaksikko on napanuoralla toisissaan kiinni, toimii painonvaihtelu myös punnuksena. Kun laiha loikkaa tasanteelle ja lihottaa itsensä, alas hypätessään pullero muuttuu vinssiksi. Pullero toimii myös trampoliinina, jolta riisitautinen voi pompata korkeuksiin.

Lyhyt napanuora on otettava huomioon loikkiessa. Nyörin avulla pidetään huolta, ettei kaveri vajoa surman suuhun, mutta jos naru jää esimerkiksi hissin väliin, tietää se hengenlähtöä. Muutamissa kohdissa aivot uhkaavat nyrjähtää, kun letku pitää saada tasanteen oikealle puolelle, jotta mittaa on riittävästi etenemistä varten.

I shift you not

Pelissä on viisi maailmaa, jokaisessa oma selkeä teemansa. Vaikka pelin peruskonsepti ei matkalla muutu, kaavaa varioidaan kiitettävästi. Kiinteät hissit muuttuvat energiavirroiksi, tappavat esteet alkavat liikkua ja kenttien varrelle ilmestyy vihollisia, kun järjestysnumero kasvaa.

Välillä peli ajaa alkukantaisen raivon partaalle, kun kinkkinen pulma ei vain ratkea. Aivotyöskentelyn ja oikean ajoituksen epäpyhä liitto on paikoin niin syvässä kriisissä, että ohjain uhkaa lentää seinään.

Haistattelukentät ovat onneksi vähemmistössä, yleisesti ottaen kenttäkattaus on kunnossa. Pulmien varaan rakennettu loikinta kuormittaa ajattelukeskusta refleksitumakkeen sijaan, mistä itse pidän. Yrityksiä on käytössä rajattomasti, joten törttöilystä ei rangaista kuin palauttamalla lähimmälle tarkistuspisteelle. Onneksi näin. Jos pelissä olisi tasan kolme elämää, mielenhallinnan pitäisi olla Spock-tasolla.

Shieeeeft

Laurel & Hardy -hengessä kyhätty loikkapeli on selkeästi co-opin ehdoille rakennettu. Seikkailuun voi syöksyä myös yksinään, mutta omat aivoni eivät riittäneet pelin vaatimaan moniajoon. Koska sankareita on kaksi, Urpoa ja Turpoa pitää hallita samalla ohjaimella.

Simultaaniloikkiminen sujuu tasan siihen saakka, kunnes peli esittelee ajoitusta vaativat pulmansa. Fyysinen apukamu on tämän jälkeen välttämättömyys, jos kodin irtaimiston haluaa säilyttää ehjänä.

Kamun kanssa Shiftling on mainio kimppapomppu, joka koettelee sekä kommunikointitaitoja että yhteistyökykyä. Kun tietoliikenneyhteyden päästä yrittää saada kaveria hyppäämään oikeaan paikkaan, simppeli temppu tuntuu toisinaan täysin mahdottomalta.

Kun hautaan ajettu Sierra kaivettiin naftaliinista, henkiin ei palannutkaan parseria puhuva seikkailupelibrändi vaaan indienhajuinen pikkupelijulkaisija. Olen ymmälläni, miksi Sierralle tehtiin originit. Ken ja Roberta Williamsin seikkailupelikolossi rakensi maineensa tyystin toisenlaisten pelien varaan eikä Shiftlingsin köpöinen tosi-tv-juonikuvio todellakaan ole mitään Gabriel Knightia. Tosin Sierralta on tulossa myös uusi King´s Quest.

Kaverin kanssa nautittuna uuden sukupolven Space Quest on menevää loikkahupia, joka toisinaan kiristää pinnaa niin maan perkuleesti. Ajattelevan miehen tasoloikkapelinä Shiftlings on pääosin menevää hupia, mutta ei tämä mikään Portalin loikkamuunnos ole.

Loogista ajattelua ja paineensietokykyä testaava pulmaloikinta on menevää hupia kaverin kanssa. Yksin tätä eivät pelaa kuin jakomielitautiset.

79