Steam Dev Days – Poikas’ Valvell’ on

Konsoleiden tulevaisuus on jo kaupoissa, joten vilkaistaanpa pc:n tulevaisuutta.

Journalistit suljettiin Seattlen messukeskuksen porttien ulkopuolelle, kun Valve ylipappinsa Gabelin johdolla kertoi, mitä pc-pelaaminen on seuraavien vuosien aikana. Onnekkaana pääsin pelinkehittäjäksi naamioituneena portista sisään.

Näin valon Oculus-silmikon lävitse: pc on tulevaisuuden kotikonsoli.

Muutakin kuin pelkkää ilmaa

Microsoft yrittää Valven apajille Windows 8:n digitaalisella pelikaupalla, joten Valve ryhtyi vastahyökkäykseen konsolijättien markkinoille Steamboxillaan. Höyrylaatikon ajatus ei ole myydä konsolia, vaan jakaa Steam-käyttöjärjestelmä laitevalmistajille, jotka esiasentavat järjestelmän koneisiinsa ja tietokone muuttuu Steambox-konsoliksi. Lähin vastine idealle on mobiilimaailman Android.

Odotin, että Valve olisi yksinkertaistanut pc-shoppailun konsolitasolle, mutta näin ei ole käymässä. Yhden kiinteän laitekokoonpanon sijasta Steamboxista tehdään noin neljätoista erilaista mallia. Hinnat sinkoilevat sadan ja kuudentuhannen dollarin välillä, mikä näkyy myös laitteiden tehoeroissa. Eri kokoonpanojen arvioiminen jää pelaajayhteisön vastuulle. Omasta laitekokoonpanostaan voi antaa arvosanan sille kuinka hyvin pelit koneella toimivat. Käyttäjien arvosanoja voi vertailla kokoonpanojen ja pelien suhteen, minkä olisi tarkoitus auttaa ostopäätöksissä. Kuulostaako hieman monimutkaiselta?

Valve aikoo nopeilla konetehon iteraatioilla pysyä kehityksen mukana sekä suorituskyvyssä että valinnanvarassa. Vaikka Steamboxista tulee tehokkaampi kuin uuden sukupolven konsoleista, herää kysymys, miksi ostaisin Steambox-pc:n kotikoneen rinnalle. Kovan peli-pc:n omistajille Valve tarjoaa olohuoneisiin halpoja Steamboxeja, joille vain striimataan kuvaa pelikoneelta. Idea tuskin tekee Steamboxista houkuttelevaa, mutta kannattaa muistaa, että ei ensimmäinen versio Steamistakaan aikanaan sytyttänyt, mutta nykyisin en uskoisi voivani elää ilman sitä. Nähtäväksi jää, kehittyykö Steambox samalla tavalla.

Jos konsolisodat ratkeavat pelien määrällä, Valve voitti jo ennen ensimmäistä taistelua. Siinä missä uuden sukupolven konsolit eivät tue vanhoja pelejä, Steamboxille minulla on jo päälle kolmensadan ostamani pelin kokoelma, aina ensimmäisestä Counter-Strikesta alkaen. Lisäksi kokeilua odottaa vielä noin kolmetuhatta Steamissa myynnissä olevaa peliä.

Itse Steambox-laitteiden julkaisuajankohta on vielä auki, mutta innokkaimmat voivat kokeilla käyttöjärjestelmän sydäntä Big Picturea Windowsissa. Jos teknistä taitoa ja kiinnostusta riittää, SteamOS-käyttöjärjestelmän saa ladattua aikanaan Steamista.

Gaben ilotikku

Koska Steamboxit ovat kaikkea mahdollista nyrkin kokoisista herhiläisistä olohuoneen huomiopisteeksi nouseviin minijääkaappeihin, laitteen symboliksi nousi erikoinen ohjain. Kahdella reaktiivisella kosketuspinnalla ja joukolla ohjelmoitavia nappuloita varustettu pädi kykenee joko klassisen peliohjaimen emulointiin tai täysin uudenlaisiin ohjaustapoihin, mikäli pelinkehittäjät niin haluavat. Valven visiona on korvata hiiri ja näppäimistö padillaan,  jolloin Starcraftin peluu hoituisi mukavasti kotisohvalla paavottaen.

Ohjauksen vallankumoukseen on vielä matkaa, sillä nykyiset testimallit ovat 3D-printterillä tehtyjä protoja ja Steam Dev Days -tapahtumassa jaettuja ensimmäisen kierroksen huonolaatuisia kauhistuksia, joita Valve betakäyttäjillään kierrättää. Lopullisen padin rakennetta tai julkaisupäivää ei edes valmistaja osaa kertoa. Lisäksi kokonaan uusi ohjausmekanismi, jonka pitäisi korvata yli kolme vuosikymmentä pc-pelaajilla vallinneet konventiot, asettaa tavoitteet vähintäänkin haasteellisiksi.

Useampikin pelaaja tuijotti hölmistyneenä kädessään olevaa pädiä, kun demotut pelit neuvoivat painamaan Esc-näppäintä. Pelinkehittäjille uusi ohjain tuottaa samanlaisia suunnitteluongelmia kuin kosketusnäytöt mobiilipeleissä vuosia sitten. Valve ratkaisee tätäkin ongelmaa ulkoistamalla, sillä 75 miljoonan pelaajan yhteisö voi jakaa ohjauskombinaationsa muille käyttäjille. Pelaaja saa valita mieleisensä ohjainasetukset joko käyttäjien keskuudessa suosituimmista tai pelinkehittäjän tarjoamista vaihtoehdoista.

Valve julkaisee uusia ohjainversioita usein ja jakaa tietoa kehitystyöstään avoimesti. Uusimmassa versiossa on opittu Wii U:n virheistä. Padissa on jätetty ensiprotojen turha kosketusnäyttö pois. Vapautunut tila käytettiin neljällä ohjelmoitavalla lisänapilla, mutta ohjain myös keveni ja tuotantokustannukset putosivat puoleen. Silmää miellyttävät symmetriset toimintonapit korvattiin konsolipadeista tutulla salmiakkiasetelmalla, joka on silmälle rujompi, mutta käyttömukavuudeltaan parempi ratkaisu.

Digitaaliset olkanäppäimet korvataan Valven mukaan seuraavassa versiossa analogisilla. Ratkaisu on yllättävä, sillä PS4:n aikakaudella Sony luopui padin analogisista napeista, koska idealle ei ollut juuri käyttöä. Dev Daysin yleisö taas ehdotti toisen kosketuspinnan tilalle perinteistä tattia. Ohjaimesta tulee vielä useita versioita ennen valmistumista, joten sen muodosta on vielä mahdotonta antaa lopullista tuomiota. Huikea 16 yhtäaikaisen ohjaimen tuki lupaa kuitenkin eeppisen kokoisia kotibileitä saman pelikoneen äärellä.

Suurin kysymys on, ottavatko pelaajat ohjaimen omakseen vai jääkö Steam-ohjain keskinkertaisen pädin ja heikennetyn hiiri-näppiksen kombokompromissiksi, joka ei miellytä ketään. Houkutus pelata Civilizationia pädi kädessä sohvalla istuen kuulostaa sen verran hyvältä, että olen antamassa Valve-pädille mahdollisuuden, vaikka ensitreffit eivät ihan putkeen menneetkään.

Punainen pilleri

Steamboxin ohella Dev Daysissä esillä oli virtuaalitodellisuus. Virtuaalitodellisuutta odotetaan kuin lentävää skeittilautaa ja toimivaa fuusiovoimalaa, mutta älypuhelimien myötä kehittynyt teknologia on tuonut sen käsien ulottuville kuin varkain. Valve uskoo virtuaalitodellisuuden olevan seuraava pelialan mullistus sitten mobiilipelien vallankumouksen: pelaaja ei enää seuraa peliä ulkopuolelta, vaan on itse sisällä maailmassa.

Suurimmat odotukset kohdistuvat virtuaalisilmikko Oculus Riftiin. Oculuksen perustaja, vasta 21-vuotias Palmer Luckey, on kerännyt taakseen vaikuttavan taustajoukon. Projektin tukena ovat muun muassa Doomista tuttu John Carmack sekä yli 75 miljoonaa dollaria sijoitusrahaa. Arvaukset Oculuksen kuluttajaversion julkaisupäivästä osuvat kuluvan vuoden ja ensi vuoden alkupuolen väliin.

Valven Michael Abrash puhui luennollaan “läsnäolosta”, jonka saavuttaminen on virtuaalitodellisuuspelien kulmakivi. Ruudunpäivityksen on peleissä hyvä olla minimissään 60 kuvaa sekunnissa ja latenssi katseen seuraamisessa maksimissaan millisekunteja. Pelaajan pitää kyetä samaistumaan pelihahmoon sekä maailmaan, eikä hän saa tuntea olevansa pelkkä katselija koneessa. Todennäköisesti pelisuunnittelu joutuu uusille sfääreille, kun perinteisen pelinkehityksen rinnalle tulevat psykologiset temput ja biologian tuntemus.

Perinteiselle näytölle suunnitellut pelit eivät sellaisenaan toimi virtuaalitodellisuudessa, mutta mielenkiintoista kyllä, virtuaalitodellisuudelle suunnitellut pelit toimivat yhä vanhan mallisilla näytöillä. Formulan nopeudella kiitävät sinkohipat eivät ole virtuaalitodellisuuden leipälaji, kun taas rauhallisesti etenevät tarinat, jotka kuvataan pelaajan silmistä toimivat. Koska laitteisto ei vielä huomioi käyttäjän kävelyä kuin villeimmissä prototyypeissä, on immersio yhä parhaimmillaan, kun pelihahmo istuu paikallaan. Rallit, vuoristoradat ja avaruuslentelyt (kuten Oculuksen julkaisupeli EVE: Valkyrie) ovat todennäköisesti ensimmäiset kovan luokan virtuaalikokemukset.

Virtuaalitodellisuuden visioinnille oli syynsä, sillä Valven oma VR-laitteisto oli Steam Dev Days -tapahtuman leukaa loksauttavin osuus. Toisin kuin Oculuksen massatuotettu versio, Valven laite oli käytännössä videokamera, kaksi Samsung Galaxy -matkapuhelinta teipattuna yhteen sekä linssit, joiden läpi pelimaisemaa ihailtiin QR-koodein tapetoidussa testihuoneessa. Rujo rakennelma pyyhkäisit jalat alta kaikilta yleisössä olleilta, ja Valve nosti rimaa myös Oculuksen julkaisulle.

Teknologiademo löi silmilleni lähes täydellisen virtuaalikopion reaalimaailmasta. Pystyin katselemaan virtuaalisten pöytien alle ja liikkumaan muutaman neliömetrin testihuoneessa mieleni mukaan. Kokemus teki monesta virtuaaliskeptikosta uskovaisen viimeistään silloin, kun demon Portal-hahmot tulivat lähes kosketusetäisyydelle.

Steam Devsin perusteella jäi odottavalle kannalle sekä Steamboxin että virtuaalitodellisuuden suhteen. Steamboxista odotan näkeväni, mitä siitä tulee, virtuaalitodellisuuden tuloa taas en malta odottaa.

 

Lisää aiheesta

  • Vuoden pelit 2013

    Pelit-lehden Vuoden peli -lukijaäänestyksellä on jo yli 20-vuotiset perinteet. Tällä kertaa äänestys osoittautui poikkeuksellisen tiukaksi, sillä voittaja ratkesi vain yhdeksän äänen erolla.
  • Maailma pelaa, osa 2: Videopelien arabikevät

    Euroopan harmaantuessa ja pelaajien keski-ikääntyessä pelifirmat kääntävät katseensa toiveikkaasti kohti itää.
  • Star Trek Continues



    Star Trek Continues menee täydestä kuin väärä raha.
    Gene Roddenberryn alkuperäinen Star Trek kynäiltiin alun perin viisivuotiseksi, mutta tuotantoyhtiö vihelsi pilliin jo kolmannen tuotantokauden jälkeen. Loppu olisi tullut jo aiemmin, mutta fanien massiivinen kirjekampanja piti Star…