Super Methane Bros – Kaasua, komissaariot Huppa ja Puppa

Söpö, värikäs, väkivallaton ja pelattava, siinä Apachen tuoreen Bubble Bobblen jalanjälkiä tepastelevan pelin resepti. Nimikin viittaa sopivasti tasohyppelylaitumille.

Puff ja Blow ovat Super Methane Brossin (SMB) sankarit. Nimivalinnat eivät kuulosta järin onnistuneilta, mutta kukapa niitä pelatessa muistaa. Maaginen ja mystinen yli sadasta kuvaruudun kokoisesta huoneesta koostuva Aikatorni on pahan Avaimenhaltijan ikeessä. Hedelmiä, bonuksia ja salaisia kenttiä on jaossa söpöilystä innostuneille.

Jokainen ruutu on tyhjennettävä siellä huuhailevista pörrääjistä, roboteista sun muista. Viholliset eliminoidaan lamaannuttamalle ne ensin metaanikaasupyssyllä (maakaasuako?). Sitten ne imaistaan pyssyn sisään ja ruiskautetaan ulos kohti pystysuoraa seinämää. Kiusankappaleen muistoksi ruudulle pölähtää hedelmäsade ja toisinaan mukava bonusesine.

Muutaman kymmenen kentän välein Avaimenhaltija yrittää ryydyttää etenemistä kiusaamalla pelaajaparkaa neljässä eri valepuvussa. Kukistuttuaan kyseiset hirviöt jättävät taistelutantereelle kukin osan Tuomion Kultaisesta Avaimesta. Viides siru saadaan kellotornissa käytävän lopullisen voimainkoetuksen jälkeen.

SMB on tarkoituksella yksinkertainen peli. Apache on pyrkinyt hiomaan pelattavuuden mahdollisimman hyväksi ja muutaman äkkikuoleman jälkeen eteneminen alkaa sujua mallikkaasti. Silti se ei yksin pelattuna innosta. Ensimmäiset kolmekymmentä ruutua soljuvat ohi ilman yllätyksiä, kerättävät kyvyt eivät vakuuta, bonussysteemi on yksinkertainen ja pelin tempo liian hidas. Salaiset huoneetkin ovat pettymyksiä.

Kolikkopeli TumblePop on idealtaan lähes identtinen. Siinä eliminoitava vihollinen kuitenkin poukkoilee ruudulla ja aiheuttaa samalla miellyttävän ketjureaktion muiden tielle osuneiden tallustelijoiden muuttuessa namusateeksi. SMB:ssa ruudulla löntystelevien Avaimenhaltijan kätyreiden kurittaminen yksi kerrallaan käy työstä.

Kaksinpelinä SMB piristyy. Ruudut saa suihkittua sujuvammin läpi ja kaverin kanssa huutaminen ja melskaaminen tuo vanhat hyvät ajat mieleen. Jo pelin bubblebobblemainen taustajolkutus hymyilyttää.

Hyvän, yksinkertaisen, ja hauskan pelin tekeminen on vaikeaa. Apachen yritys on kelpo, muttei onnistunut. Hyvän kolikkopelin löysä kopionti ei riitä.

75