Total War: Shogun 2

Feodaaliajan Japaniin sijoittuva Total War: Shogun 2 yllättää, sillä ideat lainataan modernista sodasta.

Total War: Shogun 2 noudattaa klassista Total War -kaavaa. Strategiakartalla hoidetaan valtakunnan laajuisia asioita diplomatiasta maakuntien infrastruktuuriin ja kiistat ratkaistaan tosiaikaisissa taisteluissa, joissa jalkaväki, jousimiehet ja ratsuväki taistelevat keskiaikaisen kivi–paperi–sakset-mekaniikan mukaisesti.

Tavoitteena on nousta paria lääniä johtavasta daimiosta koko maata johtavaksi shoguniksi 1500-luvun Japanissa. Kaikki on tuttua aikaisemmista osista, mutta moninpelikampanja on jotain muuta. Shogun 2:n nettipeli on Total War -sarjan suurin uudistus noin koskaan.

Maista pala Japania

Moninpelin ideat lainataan Modern Warfaren ja muiden nettiräiskintöjen kaavasta, sillä yksittäiset taistelut sidotaan toisiinsa kokemuspisteiden keräämisellä. Kokemus avaa käyttöön uusia ominaisuuksia ja yksiköitä muskettijoukoista soturimunkkeihin.

Total War: Shogun 2:n nettipelikampanjaa pelataan Japanin kartalla. Kussakin läänissä ja merialueessa löytyy omat bonuksensa tai sotilasyksikkönsä. Ne saa käyttöönsä voittamalla taistelun maakunnassa.

Tosin kyse on metapelistä eikä systeemi toimi kuten perinteinen Total Warin kampanjakartta. Kun maakunnassa kerran voittaa, se pysyy aina vallattuna, eikä sitä yksiköineen voi menettää muille. Japanin kartta toimii reittinä eri yksiköiden luokse. Kartalla saa edetä vain viereiseen provinssiin. Meritaistelut toimivat oikopolkuina, sillä parilla merivoitolla pääsee hyökkäämään Pohjois-Japaniin, mikä maateitse vaatisi kymmeniä taisteluita.

Daimio poikineen

Periaatteessa taisteluissa pyritään saamaan samantasoiset verkkokenraalit vastakkain, mutta aina se ei onnistu. Creativeläiset ovat testanneet moninpeliään runsaasti. Aloittelijan ja kokeneen armeijan kohdatessa lopputulos ei ole selvä. Armeijaansa hioneella komentajalla on etu parempien bonusten ja yksiköiden muodossa, mutta altavastaaja saa kentälle lukumääräisesti enemmän väkeä, koska hänen joukkonsa ovat halvempia. Pelkkä sade saattaa tehdä kalliista tykistöyksiköistä tai muskettijoukoista arvottomia.

Jotta pelkistä voitoista ei palkittaisi, myös kenraali kerää taisteluissa kokemusta. Taistelukokemuksesta saa suorien bonuksien lisäksi peliin vaikuttavia arvonimiä tekemistensä mukaan. Esimerkiksi lopettamisesta kesken rangaistaan pelkuri-pilkkanimellä, mikä näyttää nololta pelihaussa ja heikentää joukkojen moraalia. Liikanimestä pääsee eroon vain sotimalla epätoivoisetkin taistelut katkeraan loppuun, jolloin arvonimi muuttuu mairittelevammaksi.

Ensisilmäyksellä systeemi vaikutti turhan monimutkaiselta, sillä avautuvia taitoja löytyi kaikkialta valikoista armeijaostoruudusta aina hahmonmuokkausruutuun. Creativeläiset tosin myönsivät itsekin käyttöliittymäongelmansa ja sanovat valikoiden tulevan aina vähän pelisuunnittelun perässä.

Tiimi uskoo tavistenkin innostuvan moninpelitaisteluista, mutta kovalle ydinryhmälle rakennetaan kampanjakarttaan perustuva klaanisotasysteemi. Toiminnallisuus vastaa muuten yksittäisen moninpelaajan kampanjaa, mutta bonukset vaikuttavat kaikkien klaanilaisten armeijoihin. Lisäksi aina yhtä viihdyttävää klaanidraamaa lisätään klaanijohtajan jakamilla arvonimillä ja bonuksilla, jotka parantavat yksittäisten klaanilaisten armeijoita entisestään.

Sotimista soolona

Shogun 2 -yksinpelikampanja vaikuttaa toisinnolta vuoden 2000 ykkösosasta. Kaiken tosin luvataan olevan kauniimpaa, hiotumpaa ja toimivampaa, esimerkiksi ykkösen pysäyttämättömät geishat kahlitaan nyt salaisella poliisilla, joka on erikoistunut paljastamaan naissalamurhaajat.

Moninpelin taitopuut siirtyvät myös yksinpelikampanjaan, sillä kenraaliensa lisäksi pelaaja pystyy vaikuttamaan agenttinappuloiden hahmonkehitykseen. Ninjastaan voi muokata salamurhaajan, armeijoiden rampauttajan tai rakennusten tuhoajan erikoistumalla tasonnousuissa tiettyyn taitopuuhun.

Perinteinen yksinpelikampanja suunnitellaan aikaisempaa lähestyttävämmäksi. Kampanja avautuu hitaasti, jolloin alussa näkyvillä on vain oma maakunta ja pari rakennusta. Maailma laajenee ja tehtävät monimutkaistuvat vasta pelin edetessä, kunnes lopulta avautuu koko Japanin kartta maan kattavine diplomatioineen.

Kampanjan kulussa on myös selkeä kaava, sillä alkupelissä rohmutaan läänejä, keskipelissä koitetaan muodostaa vahva liitto, kunnes loppupeli käynnistetään valtaamalla Kioto keisarihoveineen ja julistautumalla shoguniksi. Se kääntää jäljellä olevat klaanit pelaajaa vastaan päättäen kampanjan maanlaajuiseen valtataisteluun.

Vaihtelua tuovat satunnaistapahtumat, joiden tapahtumavuosi vaihtelee kampanjasta toiseen tai ne saattavat jäädä näkemättä kokonaan. Merkittävin on eurooppalaisten saapuminen, sillä kristinuskoon kääntymistä vastaan lääninherra saa vahvemman ulkomaankaupan, muskettijoukot ja alkeellista tykistöä. Kieltäytymisestä taas palkitaan kansan tuella ja muutamilla erikoisyksiköillä.

Kampanjan voi pelata myös läpi kaverin kanssa, jolloin molemmat ohjaavat omaa samuraisukuaan. Idea oli käytössä jo Napoleonissa, mutta Shogun tukee myös kimppapeliä. Jos pelaajat ovat liitossa keskenään, osan joukoistaan voi antaa taistelussa kaverille komennettaviksi, jotta toisen ei tarvitse odotella turhia.

Linnoitustaistelut ovat kehittyneet edellisosan katastrofeista, mutta eivät ne vieläkään ole sitä mitä voisivat. Shogun 2:ssa ratsuväkeä lukuun ottamatta kaikki sotilaat kiipeävät täydessä taisteluvarustuksessa muurien yli vauhdilla, joka ärsyttäisi Taru sormusten herrasta -elokuvan haamuarmeijaakin. Linnataisteluissa jousimiehet vetäytyvät kehämuurilta sisemmälle muurille jalkaväen pitäessä kurissa ulkomuurin yli kapuavia joukkoja, jotka yrittävät avata linnan portteja ratsuvälle.

Aktiivinen rynnäköinti ei tosin ole historiallisesti väärin, sillä systeemi on puolipakollinen viritys faktojen ja pelattavuuden välillä. Japanilaiset eivät pahemmin perustaneet sotakoneista vaan lääninherrat tyytyivät joko näännyttämään linnat piirityksellä tai tekivät verisen rynnäkön muureille.

Onnensoturi

Historia aiheuttaa ongelmansa myös meritaisteluihin, sillä saarivaltio Japani keskittyi eristäytymispolitiikkaansa eikä merenkulkutekniikka pahemmin kehittynyt. Meritaisteluissa kohtaavat japanilaisten airoilla liikkuvat kelluvat linnoitukset, joiden tarkoituksena on törmätä ja vallata vihollisalus. Ennakkoversion perusteella taktiset mahdollisuudet ovat yhtä rajalliset kuin Empiressä ja Napoleonissa, sillä harvoja onnenkantamoisia lukuun ottamatta suurimmalla kipolla taisteluun purjehtinut voittaa.

Kampanjan rinnalla on historiallisista taisteluista koostuva kampanja, jossa toistetaan tosielämän tapahtumia Japanista. Historiallisten taisteluiden voimasuhteet ja tapahtumat vaihtelevat, sillä mukana on solien puolustamista, ratsuväen torjumista pelkillä musketeilla ja muuta rutiinin rikkomista. Lisäksi tekoäly on kirjoitettu niihin valmiiksi, joten kone pelaa kampanjaa paremmin.

Vaikka tärkeimmät uudistukset keskittyvät nettitaisteluihin, Creative Assemblyllä vakuutetaan, että mukana on myös täysiverinen yksinpeli. Asian varmistamiseksi kehitysvastuu monin- ja yksinpelistä on jaettu talonsisäisesti kahdelle eri tiimille.

The Sims uudistuu heittäytymällä keskiaikaiseksi.

Kun mikään arkipäiväinen ei ole The Simsille enää vierasta, Electronic Arts on päättänyt siirtää kotileikkinsä nykypäivän materialismin keskeltä yksinkertaisten ilojen keskiaikaan. Aikakaudelta on turha odottaa puutteen ja tautien näännyttämän maaorjan elämää, sillä The Simsin keskiaikaan kuuluvat uroteot, magia ja hassut hurjat hirviöt. Pelin nimi johtaa siis harhaan, sillä kyse on historiallisen keskiajan sijaan tuiki tavallisesta keskiaikaisesta fantasiasta.

Keskiaikaisen elämän keskipiste on kotilinna ja sitä ympäröivä kylä. Linnaa voi kalustaa aikakaudelle ominaisilla kalusteilla ja maagisilla vempaimilla. Seinälle ei voi sentään ripustaa magialla käyvää plasmatelkkaria.

The Sims Medieval hämmentää tuttua pelikonseptia muutenkin kuin linnanherran kamasetillä. Keskiajan sims-hahmot ovat oman elämänsä sankareita, jotka suorittavat taustakertomusta edistäviä tehtäviä ja keräävät kokemustasoja. Alussa valittu ammatti määrittää tehtävien laadun – ritari puolustaa kuningaskuntaansa, taikuri taikoo, henkiparantaja parantaa, pappi huolehtii seurakunnastaan, bardi musisoi ja seppä nikkaroi pajassaan. Sepän ammattia voi pitää erityisen tärkeänä, sillä pelin ratkaisutaisteluihin ei ole asiaa ilman pajassa nikkaroituja huippuvarusteita. Jos ei ole seppä syntyessään, niin ammattimiehestä on taivuteltava ainakin paras kaveri.

Vaikka The Sims Medieval voi vaikuttaa pintapuolisesti suorastaan roolipeliltä, sen varsinaiset pelilliset aktiviteetit ovat ehtaa Simsiä. Sarjakuvamaisen pölypilven alle peittyviä taisteluita voi vain seurata sivusta ja toivoa parasta. Vastaavasti kristallipalloaan tutkiva taikuri ei tee muuta kuin odottaa suoritusta kuvastavan palkin täyttymistä. Urotekojen suorittamista hidastavat päivittäiset hanttihommat, kuten kylän keskelle kuoppaan vangitun hirviön ruokkiminen. Toisinaan hirviötä ruokitaan kuolemaan tuomituilla rikollisilla – mikä ikävä tapa lähteä!

Jos jotain The Sims Medieval vaikuttaa ainakin virkistävän erilaiselta. Tiedä sitten, kestääkö peli pidempiaikaista pelaamista, jos samat kyläläinen hädässä -tyyppiset juonenkäänteet toistuvat jokaisella pelikerralla.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…