Virtuaalitodellisuus taskussasi

Virtuaalitodellisuus on niin lähellä, että toimivan laitteiston voi askarrella pahvistakin

Päänliike ei saa tökkiä, tai muuten tulee matkapahoinvointia. Päänliikkeen päivitys on sidottu pelin ruudunpäivitysnopeuteen, ja siksi virtuaalitodellisuus vaatii julmetusti tehoja. Vaihtoehtoisesti tosiaikaisena rendatun maailman grafiikan pitää olla minimissä, jotta saavutetaan 75 ruudunpäivitystä sekunnissa (Oculuksen DK2) tai peräti 120 (Sonyn Morpheus).

Myös Valve esitteli omaa SteamVR:nsä vuoden 2014 demossaan 120 ruudunpäivityksen tahtiin. Harvalta löytyy pc-kone joka tällaiseen pystyy, joten siksi voikin kuulostaa oudolta, että todennäköisesti omistat jo virtuaalitodellisuuteen sopivan laitteen.

Visuaalinen virtuaalitodellisuus on tullut kuluttajamarkkinoille nopeasti siksi, että sillä on taustavoimanaan mobiiliteknologian ottamat huimat harppaukset. Oculus on raa’asti sanottuna älypuhelin muovilaatikossa, jonka väliin on survottu hieman linssejä ja koodirivejä. Ilman nopeita, halpoja ja kevyitä nestekidenäyttöjä virtuaalitodellisuus olisi yhä 90-luvun tasolla.

Ensimmäinen kaupallisesti saatavilla oleva VT-laite on jo nyt monesta naapurivaltiosta löytyvä Samsungin julkistama GearVR, jonka rautaisena sydämenä toimii samaisen firman Note4-puhelin. GearVR on erinomainen videoita ja muita katselukokemuksia varten, jotka eivät vaadi juurikaan tehoja.

Vaikka ruudussa näkyy pikseliverkkoa ja ohimo-ohjain on haastavahko, jää laitteen suurimmaksi ongelmaksi silti sen hinta, joka Note4-puhelimen kanssa hipoo 1000 euroa.

Tee-Se-Itse holokansi

Googlen Cardboard voi kuulostaa vitsiltä, mutta se on hämmentävän hyvä ensikosketus virtuaalitodellisuuteen. Mikäli omistat Android-puhelimen (esimerkiksi Samsung Galaxy S5 tai Note3/4) voit tilata parilla taalalla linsseillä varustetun pahvilaatikon, johon kännykkä survotaan. Androidin kauppapaikalta löytyy Cardboard-applikaatio, jolla pääset kurkistamaan pahvilaatikon linssien läpi virtuaalitodellisuuteen.

Puhelimessa oleva gyro ei ole niin nopea kuin Oculuksessa, ja kokemus tulee pienellä viiveellä, mutta se toimii riittävän hyvin avatakseen silmät ja saadakseen sinutkin uskomaan, että virtuaalitodellisuus on täällä.