World of Tanks 0.8.2 (PC) – Gott in Himmelsdorf!

Zoomimodi helpottaa yleistilanteen hahmottamista miltei epäilyttävän paljon. Testaaja joutui uhrautumaan suorastaan poikkeuksellisesti, että vahinkopaneeliin saatiin omaa tankkia koskevia lukemia (vasen alareuna).

Vierivä tankki ei sammaloidu, ja siksi World of Tanks kehittyy jatkuvasti. Aina välillä otetaan sellainen isompi harppaus.

”Miehet ja pojat pitävät tankeista”, se on yksi Wargamingin toimitusjohtaja

Viktor Kislovin

 suosikkiteemoista. Tällä idealla keksittiin vuoden 2008 viimeisinä päivinä peli-idea tankkipelistä, joka sopii jokaiselle. Vuonna 2010 irtipäästetystä World of Tanksista tuli nopeasti ilmiömäisen suosittu (kymmenien) miljoonien pelaajien taistelukenttä ja eeppinen rahasampo.

Wargaming.netin kehittämää konseptia ei voi kuin ihailla. World of Tanks on kombinaatio taktista, hidastempoista sotapeliä, järjettömän koukuttavaa vielä yksi peli niin saan uuden tankin -hahmonkehitystä ja nerokasta liiketoimintamallia, joka hyödyntää pelin vetovoiman täydellisesti. Vauva-lehden pelottavilla foorumeilla on itkuisia kertomuksia parisuhteen murskaantumisesta ”sen tyhmän tankkipelin” telaketjuihin, mutta kuka kertoisi siitä, että tankkipelin kentillä isät ja pojat löytävät yhteisen sävelen?

Yksi konseptin tärkeimmistä tekijöistä on jatkuva kehitys, joka pitää pelaajien mielenkiinnon yllä ja kukkaronnyörit auki. Pysähtyneisyyden aika on totta tosiaan ohi, sillä World of Tanks on nykyään täysin eri eläin kuin vielä vuosi sitten.

Hiiren vikinää ja telaketjun kitinää

Pelin historian tähän saakka suurin uudistus tuli versiossa 0.8, kun peliin lisättiin raskaan sarjan panssarisodan arvolle sopiva fysiikkamoottori. Rymistelyssä on viimeinkin todellista massan tuntua raskaampien vaunujen töniessä iholle tunkevat pikkuvipeltäjät tylysti lähimpään jorpakkoon. Muutenkin päivitys toi metallisydämen aiemmin hieman muovisen tuntuiseen peliin. Toisaalta yliketterät tankit pääsevät nyt möyrimään entistäkin älyttömämpiin paikkoihin ja mahdollistavat ihan uuden tason törttöilylle. Ja siihen ei Tanksin pelaajakuntaa ole koskaan tarvinnut kahta kertaa käskeä.

Myös grafiikkamoottori on uudistunut. Sen tuki moderneille graafisille jipoille oli riittävä tekosyy kuorruttaa peli kaikilla mahdollisilla heijastuksilla, hehkuilla ja varjostuksilla. Kun kentät on muutenkin modernisoitu uuden fysiikkamoottorin tarpeita ajatellen, on lopputulos kieltämättä aiempaa komeampi, mutta ei pelin visuaalista ilmettä vieläkään voi väittää taiteeksi. Näköetäisyyttä ei ole muutettu ja ehkäpä parempi niin, sillä rajoittunut näkyvyys on muodostunut oleelliseksi osaksi pelimekaniikkaa.

Tunnelman kannalta tärkeämpi muutos on tehty äänimaailmaan. Varsinkin tykkien äänet ovat nykyään niin järeitä, että välillä tekee melkein mieli tunkea nokkaa ISUn tai 704-objektin tulilinjalle ihan vain kuullakseen BL-10:n jumalaisen paukun. Kokonaisuutena Tanks ei kaikkien parannusten jälkeenkään ole maailman upein peli, mutta näyttää, tuntuu ja kuulostaa viimein siltä, että pelin takana on miljoonien pelaajien rahoittama AAA-kokoluokan kehitystiimi.

Vakoojien henkensä kaupalla salakuljettama kuva POPin huippusalaisesta alkuryhmityksestä uudistetussa Lakevillessä näyttää laajakuvazoomausmodin ansiosta kerralla koko joukkueen asemat ja XVM (vasen yläkulma) paljastaa, että aika kova porukka on kyseessä.

Teetä, sammakoita ja kirahveja

Jatkuvan uudistumisen tarve on pelisuunnittelullisesti iso haaste. Peliin on lisättävä koko ajan uutta, kiinnostavaa tavaraa, että kokeneimmillakin pelaajilla riittää saavutettavaa ja mielekkäitä tavoitteita. Power creep -ilmiönä tunnettu, yhä parempiin ja tehokkaampiin aseisiin ja ominaisuuksiin johtava kehityskulku tarkoittaa World of Tanksin tapauksessa ammusten koko ajan kasvavaa läpäisykykyä, joka vaikuttaa suoraan pelitasapainoon tekemällä paksusta panssarista kuollutta rangaistuspainoa. Sori vain, saksalaiset.

Peliin on tungettu myös röykkiöittäin uusia tankkeja ja lisää tulee jatkuvasti. Ranskalaiset revolverisankarit aiheuttivat aikanaan melkoisen polemiikin varsinkin klaanisotakartalla, mutta lopulta nekin joutuivat tasapainotuksen uhriksi. Yksittäisiä uusia tankkeja suurempi muutos on se, että nyt muutkin kuin hevimetallistit pääsevät tasoissa kymppiin saakka. Ylimmän luokan keskiraskaat ja panssarintuhoajavaunut ovat mukava piristys klaanisotaan, satunnaistaisteluissa niiden ajattaminen on inhottavan kallista raskaampien vastineidensa tapaan.

0.8.1-päivityksen myötä englantilaiset pääsivät viimein mukaan sotaan muutenkin kuin Lend Lease -sopimuksen kautta. Tervetuloa teen kittaajille, vaihtelu virkistää aina. Toinen toistaan harvinaisempien prototyyppi- ja suunnittelijan villein fantasia -vaunujen vyöry alkaa kuitenkin jo hieman tökkiä, kaikkien rakastamat toisen maailmansodan sotaratsut ovat nykyään käytännössä statistin roolissa.

Wargamingin suurin rikos ihmiskuntaa kohtaan on kirahvikamoskandaali. Kaikki ostivat hienoja ja taistelumieltä nostattavia keltaruskeita camoja saksalaistankkeihin ihan oikealla rahalla ja olivat tietenkin tosi tyytyväisiä. Kyseinen sotamaali kannusti myös Panssariosasto Pelitin huikeisiin urotekoihin, kunnes joku stanan ilmiantaja kanteli Wargamingille parhaaseen Itä-Saksa-tyyliin, että saksalaiset eivät oikeasti yrittäneet naamioida tankkejaan kirahveiksi. Wargaming muutti keneltäkään kysymättä uljaat kirahvikamot violettivihreäksi zombinoksennukseksi. Kiitos kirahvit 2011, NEVER FORGET.

Mies ja kultainen kuula

Ajoittaista asiakaspalvelumentaliteetin notkahtelua lukuun ottamatta Wargaming.netin rahantekokone on raksuttanut ihailtavaa tahtia. Viimeisin manööveri on silti ennätys silkassa nerokkuudessaan. Mikromaksuihin perustuvien pelien suunnittelussa on tärkeää välttää Pay2Win eli ilmainen pelata – voittaakseen maksettava -tunteen leviämistä pelaajakunnassa samalla, kun mahdollisimman välttämättömien maksullisten lisäapujen avulla nyhdetään pelaajilta ylimääräiset zlotyt pois. World of Tanksissa vaaratekijänä olivat paremmin panssaria läpäisevät, erityisesti ylimmillä tasoilla tehokkaat erikoisammukset, joihin pääsi käsiksi ainoastaan oikeaa rahaa maksamalla.

Aiheesta käytiin usein kiivasta keskustelua pelaajien arvaillessa, miten paljon kultakuugeleita oikeasti oli liikkeellä. Syystä tai toisesta Wargaming.net ei asiaa valottanut ja mielenkiintoista kyllä, asian todellista laitaa oli vaikeaa tai mahdotonta päätellä pelissä – mitä nyt jokainen kaksintaistelussa hävinnyt oli varma saaneensa osakseen jotain normaalipaukkua väkevämpää. Ei hätää, nykyään kaikki ammukset on ostettavissa pelirahalla! Ne ovat tosin niin kalliita, että hyvänkin pelaajan on pakko maksaa premium-tilistä ja hankkia kallis, omalla setelipainollaan varustettu erikoistankki pystyäkseen kattamaan räjähdysmäisesti kasvaneet ammuskulunsa. Tai ylipäänsä pärjätäkseen, sillä nyt kultakuulia on liikkeellä varmasti aiempaa enemmän. Elämä on.

Jatkuvaa muutosta elävä massiivimoninpeliräiskintöjen kruunaamaton kuningas elää ja voi hyvin potentiaalisesti pelitasapainoa järkyttävistä uudistuksista huolimatta. Vielä. WoTin huima menestys ei ole jäänyt huomaamatta ja kilpailijat varustavat kiivaasti omia armeijoitaan. Toistaiseksi tankit kuitenkin jyräävät, sillä mikään muu peli ei toistaiseksi pysty tarjoamaan yhtä pitkäikäistä, koukuttavaa ja samaan aikaan sekä hidastempoista että niin kovin hektistä pelielämystä. Mukaan kannattaa edelleen hypätä ainakin, jos ajatus kenties pelimaailman tehokkaimman rahaimurin ulottuville ajautumisesta ei ahdista.

Antti Ilomäki

Pimppaa mun tankkia

Valtavan suosittu World of Tanks on herättänyt luonnollisesti myös modaajien mielenkiinnon. Modien hyödyllisyys ei jäänyt Wargming.netiltä huomaamatta, sillä peli tukee nykyään modien asennusta näppärän hakemistorakenteen avulla. Monet parannukset ovat päätyneet kuukausien varrella pelin omaan käyttöliittymään, joten nykyään ilman modejakin pärjää mainiosti. Tankitteluun tosissaan hurahtaneille on silti vielä pari näppärää apuvälinettä, joiden avulla elintärkeät statsit saa nousemaan ihan uusiin sfääreihin.

Koska World of Tanks kehittyy koko ajan ja modien tekeminen on epäkiitollista vapaaehtoistyötä, on niiden löytäminen käytännössä vaikeampaa kuin asentaminen. Avoimen lähdekoodin periaatteella kehitetty XVM on oikeastaan ainut vakaa projekti, joka on pysynyt jo pitkään nikottelematta pelin kehityksessä mukana. Esimerkiksi mainio aloittelijoille suunnattu modikokoelma WOT StartPack oli kirjoitushetkellä pois pelistä, koska sitä ei ollut päivitetty yhteensopivaksi 0.8.1-version kanssa. Siksi on tärkeämpää oivaltaa minkä tyyppistä modia haluaa etsiä kuin tietää tiettyjen modien tarkat nimet.

XVM – eXtended Visualization Mod herättää ihastusta ja vihastusta. Alkujaan XVM:n lanseeraamat vihollisten ja omien yllä havainnollisesti numeroarvoina näytettävät osumat ja muut vahinkotiedot ovat nykyään pelin oman käyttöliittymän vakio-ominaisuus. XVM:n näkemys on edelleen aavistuksen selkeämpi, sillä se erottelee paremmin erilliset osumat, törmäykset ja tulipalot, mutta modin todellinen pihvi on pelaajien tilastotiedot selkeästi esittelevä XVM Stat.

Kokeneelle pelaajalle nopea vilkaisu matsiin osallistujien voittoprosentteihin, matsien määriin ja tehokkuuslukuihin on hyvä tapa päätellä, miten ottelussa todennäköisesti käy ja miten taistelu tulee luultavimmin etenemään. On varsin hyödyllistä tietää myös, milloin edessä olevat vastustajat on mahdollista uunottaa tekemään jotain tyhmää ja milloin on parempi kaivautua asemiin. Koska varsinkin ylemmillä tasoilla vastaan tulee tyypillisesti porukkaa, jolla on takana tuhansia matseja, pystyy tilastojen perusteella päättelemään aika paljon pelikumppaneiden taidoista ja pelityyleistä.

XVM:ää on käytetty myös väärin virtuaalikiusaamisen välineenä, mutta tällaisissa tapauksissa kyse on aina ihmisten tekemisistä, ei tekniikasta. Toisaalta pahimmat avautujat olivat ainakin aiemmin usein hyytävän surkeita pelaajia, eikä heillä enää XVM:n aikakaudella ole hirveästi varaa ryhtyä kommentoimaan toisten suorituksia. XVM ei selvästikään sovi heikkohermoisille, mutta mikäpä moisille sopisikaan?

World of Tanksille on kehitetty liuta tähtäinmodeja, J1mbo’s Crosshair Mod on yksi suosituimmista. Suoraan sekunteina näkyvä latausaika on hyödyllinen erityisesti tykkimiehille, samoin kuin joissain modeissa näkyvä ammuksen lentoaika, joka on kuitenkin käytännössä joka tapauksessa pakko opetella arvioimaan perstuntumalla. Serveritähtäin on nykyään vaihtoehtona vakiokäyttöliittymässäkin ja sen käyttö on suositeltavaa, sillä kun peli ja serveri ovat eri mieltä siitä, missä tähtäinpiste on ja minkä kokoisena, on serveri aina oikeassa.

XVM ja pelin oma käyttöliittymä näyttävät kätevästi vihollisten kärsimän vahingon, mutta omaan tankkiin tulleet vauriot saa näkyviin jollain lukuisista Damage Panel -modeista. Niiden avulla on hyvä päätellä kuka ampui ja mistä, mikä vaikuttaa luonnollisesti päätökseen siitä, kannattaako lähteä haastamaan vai ottaa hatkat. Erilaiset zoomausmodit ovat suorastaan huijausta lähentelevän hyödyllisiä, jälleen erityisesti tykistölle.

Wargamingin kanta modaamiseen ei ole yksiselitteisen selvä siitä huolimatta, että peliin on tehty jopa erikseen tuki modien helpolle asentamiselle. On kuitenkin epätodennäköistä, että yksittäisiä pelaajia rangaistaisiin ilman varoitusta minkään tietyn modin käyttämisestä. Tervettä järkeä saa silti käyttää ja pelikavereita kunnioittaa, jos vastaan tulee ihan selviä huijausohjelmia.