WRC 4 (PC, PS3) – Haaskattu potentiaali

Urastani viime vuonna valitin, uuden uran sain. Niin hyvässä kuin pahassa.

Saksan MM-ralli, elokuinen aamu. FIA päästi minut vihdoin takaisin sarjaan, tosin vain Junior WRC -luokan autolla. Avautumiseni rallisarjan nykytilasta palkintogaalan juhlahumussa oli selkeästi paha virhe. Kiesus nämä R2-Fiestat ovat mopoja, siviili-Celicassanikin on lähes sata heppaa enemmän! Kartturini Sebastian Kopra neuvoo pitämään mölyt mahassa. Team Nieminen tarjoaa hienon näytönpaikan kahteen kisaan.

Kaikkien yllätykseksi hoidan rallin näytöstyyliin. Laitoin Ruotsin rallilupaukselle Pontus Tidemandille jauhot suuhun, sillä jätkä oli uhoa täynnä vielä ensimmäisenä ajopäivänä. Ei taida miehestä tulla Erikssonin ja Blomqvistin veroista rattimiestä. Kataloniankaan tiet eivät tuota vaikeuksia, vien koko rallin lopulta yli puolen minuutin erolla paikalliseen Suareziin nähden. Muutaman kerran tosin oli ulosajo lähellä, sillä Sebillä oli lieviä vaikeuksia sopeuttaa nuotit kaluston hitauteen. Äänikin hukkui ajokin muun mölyn alle.

Minä, Mitsu ja Monte Carlo.

Isoihin saappaisiin

Huippusuoritukseni keräsi usean tallin huomion. Sopimustarjouksia satelee eri luokista kasaksi asti! Valitsen tietenkin kunnianhimoisena miehenä WRC 2 -luokan, sillä haluan päästä haastamaan suuresti ihailemani Robert Kubican. Tsekkiläisen Semerad-tiimin EVO IX osoittautuu kilpailukykyiseksi ensi kisasta lähtien. Mitsu taittuu hienosti Monte Carlon liukkailla teillä, käyn tiukkaa sekuntitaistelua Kubicaa ja qatarilaiskuski Al-Kuwaria vastaan. Vien voiton niukalla marginaalilla entisen F1-kuskin nenän edestä.

Jatkamme Sebin kanssa vakuuttavia otteita Ruotsissa ja Italiassa. Nelivetoisen Mitsubishin käskeminen tuntuu luontevammalta kuin viime vuonna. Tiepintojen liukkaus on aiheuttaa yllätyksiä, onneksi kartturi on hereillä. Jarrut ovat vissiin nykyään heikompaa tehoa, sillä polkimelle joutuu menemään hieman aikaisemmin. Käsijarrullekin on tehty jotain, sillä kerrankin se toimii niin kuin pitää.

Vaikeudet alkavat, kun karavaani saapuu Suomeen. Syy Keski-Euroopan teille pakenemiseen nuorena muistuu mieleen: ne perkeleen puut teiden vierillä! Tiimillä on täysi työ saada auto kuntoon joka huoltotauolla. Etenkin ajanottokyltin repiminen syyläristä toistamiseen aiheuttaa vihaisia katseita suuntaani. Ihme kyllä, en huomannut kertaakaan mitään vikaa ohjattavuudesta, vaikka auto otti pahastikin kipeää.

Olen selkeästi ollut liian kauan pois kotimaan rallipiireistä, sillä EK:t vaikuttavat oudoilta. Pätkät näyttävät itäsuomalaisilta metsäautoteiltä, joita reunustaa oudon näköiset kalliomuodostelmat. Ojia ei ole nimeksikään, ja kaikki tienvarsien kivetkin on joku käynyt keräämässä pois. Rallia myös vaivaa koko sarjaa otteessaan pitävä lama. Erikoiskokeita on vain kuusi lyhyttä pätkää, kaksi per päivä. Lisäksi samoja teitä kierrätetään surutta. On tämä surkeaksi mennyt. Kaiken kukkuraksi kilpaveljet ovat käyneet kolmen pennin PR-oppitunneilla, sen verran puuduttavaa lässytystä heidän kommenttinsa ovat.

Joudun maalissa nöyrtymään puolalaiselle, mutta sota ei ole vielä ohi. Voitto Saksassa ja kakkossijat Australiassa ja Espanjassa riittävät mestaruuteen niukasti. Suoritukseni vakuutti Fordin Matthew Wilsonin yksivuotisen WRC-sopimuksen arvoisesti. Siitäs saitte, pukumiehet! Suomipoika ei noin pienestä lannistu.

Ruotsin poika nöyrtyy.

Ja takaisin studioon

WRC-sarjan saamaa palautetta on kuunneltu. Uramoodissa on jätetty turha pelleily pois ja keskitytty olennaiseen. Mainepisteitä kerätään pieksemällä kisaan määritetty vastustaja ja saavuttamalla vähintään tavoitesijoitus. Mitä ylempänä lopputuloksissa, sitä isompi potti ja sitä parempia soppareita. Pelimuodossa on valitettavasti toiston makua, mutta kyllä sen kertaalleen runttaa läpi.

Ulkoasun turhaa pintakromia on vähennetty hitusen ja äänimaailmaa jalostettu, mutta muuten paketti on tuttu. Efektit toimivat edelleen, mutta tökerösti venytetyt tekstuurit ja pahviset puut polttavat verkkokalvojani. Kiitos konsolisukupolvi 2005–2013. Kolikon kääntöpuolena PS3-versio toimii todella jouhevasti, toisin kuin parjaamani F1 2013. Pienet kauneusvirheet tökkivät, esmes silmäkarkiksi tarkoitetut, valikoiden taustalla pyörivät rallipätkät, repeilevät päänsäryn arvoisesti.

Padiohjaus pääsee yllättämään positiivisesti. Kyseessä on luultavasti yksi parhaista ohjaustuntumista, mitä konsoliohjaimille on tehty. Valitettavasti tärkein eli rattimallinnus toimii aikaisempaa huonommin. Viime vuoden koodiin verrattuna tärinäpalaute on ponneton. Ratin säätäminen edes lähelle haluttua tuottaa tuskaa, sillä katvealueen ja kääntösäteen kanssa on jatkuvasti ongelmia. Konsensus netissä tuntuu olevan, mitä kalliimpi ohjain, sitä suuremmat ongelmat.

Moninpelin suhteen ehdin jo kiljaista riemusta, Gamespy on heivattu mäkeen! Valitettavasti RakNet-moottori tuntuu olevan yhtä nirso tunnusten kanssa kuin Gamespy. Kerran pääsin sisään, sitten ovet sulkeutuivat minulta. Eikä tietenkään sillä ainoalla kerralla ollut eteisessä ketään. Kuudentoista hengen moninpelin lisäksi tarjolla on vain vuorottelumuoto, sillä jaettu ruutu on tehnyt katoamistempun.

Jälleen kerran Milestonen näkemys MM-rallista jättää ristiriitaisen fiiliksen. Peli yrittää kovasti parantaa, mutta tuntuu siltä, ettei italialaisilla riitä yksinkertaisesti paukut tekemään viimeisteltyä ja täydellistä pakettia. Haluaisin myös tietää, kuinka humalassa pitää olla tehdäkseen Suomen MM-rallin näin päin helvettiä? Viime vuoden visio ei ehkä ollut täydellinen, mutta tämä on jo naurettava rimanalitus.

WRC 4 on pieninä annoksina nautittavaa semirealistista kaahaamista, mutta imua ei ole tarpeeksi. Ehkä olisi aika antaa muiden yrittää.

Keskus, yhdistättekö Bugbearille?

Marko Mäkinen

No okei, ei siitä ilman pikku kolhuja selvitty.

WRC 3 Advanced Physics Engine

Espanjalainen simulaattorilafka, EC Sim Hardware, on tehnyt kulttuuriteon ja laittanut fysiikkamodinsa ilmaisjakeluun. Tämän lähemmäksi oikeaa rälläystä ei olla päästy sitten Richard Burns Rallyn RSRBR-modin.

Harmittavasti WRC3 on rakennettu vaikeasti modattavaksi, joten muokkaukset jäävät käytännössä pelkkään ajomallinnukseen. Sekin tosin riittää. Kaikessa vaikeudessaan ajaminen on pirun hauskaa.

 

76

Lisää aiheesta