WWE: Day of Reckoning (GameCube) – Kovien karjujen sirkus

Kuka tahansa komeasti tatuoitu muskelimassa ei pääse showpainikiertueen parrasvaloihin. Homma vaatii pitkäjänteistä työtä, taitoa ja ripauksen onnea.

World Wrestling Entertainmentin vapaapaini on värikästä sirkusta, mahtipontista saippuaoopperaa ja kovaa bisnestä. WWE: Day of Reckoningin lupsakka juonimoodi kuvaa kattavasti showpainin koko kirjon.

Laajaan painijarosteriin kuuluvat melkein kaikki WWE:n merkittävät aktiivitähdet. Batista, Triple H, Rob Van Dam ja John Cena murjovat aloittelevan uraohjuksen mieluusti kanveesiin. Merkittävin puute on kuluvana vuonna dramaattisen persoonamuutoksen läpikäynyt koominen SmackDown-mestari JBL. Aukkoa paikataan useilla WWE-legendoilla: historian hämäristä kehään astuvat muun muassa Andre the Giant, Brutus Beefcake ja Greg Valentine.

Oman kamppailijan ulkonäköä ja liikevalikoimaa saa rukata vapaasti. Pärstävärkin, kropan ja asukokonaisuuksien säätämisessä palaa helposti tuplasti enemmän aikaa kuin pimun bilevalmisteluissa. Lopputulos on kiinni vain omasta mielikuvituksesta, sillä vaatekomeron sisältöä voi rukata erilaisilla pinnoilla ja väreillä.

Cheat, lie and steal

Kamppailijoiden liikearsenaali koostuu helpoista tilanteen ja tatin asennon mukaan muuttuvista heitoista, lukoista ja iskuista. Vastustajan rummutusta yritetään hillitä vastaniiteillä ja -heitoilla. Pystyasennosta lähtevät heitot ja iskut torjutaan eri näppäimillä, joten vastaliikkeiden toimivuus riippuu arpaonnesta. Ajoitusta autetaan energiapalkkien päälle ilmestyvillä näppäinsymboleilla.

Showpainiperinteen mukaisesti osumista seuraa tokkuraista hoipertelua ja tuskaista kiemurtelua. Painija ravistellaan hereille rämpyttämällä, joten suuri osa matseista on aivotonta namiskan takomista. Hurjaa padin ja peukalon pahoinpitelyä kaivataan myös hyökkäyksissä. Rämpytyksellä punnerretaan selkeästi painavampi heppu ilmojen teille ja ratkotaan samaan aikaan napattujen painiotteiden hallitseva osapuoli.

Voimasuhteita voi muuttaa viime tingassa kierolla momentum shift -liikkeellä. Esimerkiksi Triple H:n telkkarista tuttu tinttaus nivusiin vaihtaa kamppailijoiden energiapalkit päittäin, jos iskun ajoitus osuu kohdalleen. Tilannetta voi tasoittaa myös aseilla. Jos vastustaja on liian kova luu, torpataan tuomari lattiaan ja kaivetaan kehän alta leka.

Käsirysyt rullaavat sujuvasti, mutta liikkuminen on luvattoman jäykkää. Kävely on verkkaista poseerausta ja yhden suunnan tönköistä juoksuspurteista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kaavamainen juoksu helpottaa klassista köysien välissä ravaamista, mutta parempaan asemaan siirtyminen vaikeutuu kohtuuttomasti. Liikkuminen olisi mukavampaa, jos kamppailijat loikkisivat suosiolla tatin osoittamaan suuntaan.

Kamut kanveesiin

Viihdyttävästä tarinamoodista huolimatta WWE: Day of Reckoningin todellinen hupi piilee neljän ottelijan kimppapelissä. Kaverin kurmottamisesta irtoaa aina reilusti enemmän kiksejä kuin tarkasti painivan koneen rökittämisestä. Kolmas pyörä voi sotkea iskuilla sylikkäin touhuavan parivaljakon kuvioita, joten häiriköinti toimii poikkeuksellisen hyvin.

Kimppamatsit kattavat kaikki olennaiset showpainin otteluvaihtoehdot. Tikapuu- ja teräshäkki-otteluista irtoaa eniten hupia, sillä voitto ratkeaa vasta kun kaikki vastustajat lepäävät kanveesissa. Armottoman rämpytyksen siivittämä häkin reunan yli kiepsahtaminen on hupaisasti yhtä älyttömän hidasta könyämistä kuin WWE-telkkarilähetyksissä. Kiipeilymatsit vaativat tekniikan tuntemuksen lisäksi mukavasti taktiikkapäätä. Voittaja ei välttämättä ole paras, vaan ovelin painija.

WWE: Day of Reckoningin puutteet eivät ole killerivikoja ja aihepiirin faneja ne tuskin häiritsevät. Kankeaa liikkumista lukuun ottamatta Tilinteon päivä on huippuluokan showpainia.

84