Y-kromosomi

Toimittaja Niko Nirvillä on moottorisaha, jota hän osaa myös käyttää. Kun demonit ja epäkuolleet tulevat, Niko on valmis. Oletko sinä?

* * * * *

Naiset itkevät, kun pelit antavat heistä stereotyyppisen kuvan. Teräsrintsikat pakkasessa ovat pientä verrattuna miehistä annettuun steroidityyppiseen kuvaan. Kun miehistä on hormoneilla tehty lihassankareita, ei ihme, ettei peleillä ole palleja.

Ennen miehet olivat metsällä ja naiset leipoivat kakkua. Välillä susi söi lapsen, mutta lopuille kahdeksalle riitti sitten enemmän puuroa, ja taas jaksoi aamuneljältä kyntää peltoa.

Nyt elämme yhteiskunnassa, jossa lumisota kielletään ala-asteen järjestyssäännöissä. Perheenisät eivät saa taulua seinään kun joko vasarassa ei ole käyttöohjeita tai porakoneesta on akku loppu, eikä ole varaa ostaa uutta. Olen nähnyt kolumnin, jossa tuore isä itkee, kun ei voi imettää. Kaikkea ja jokaista pitää ymmärtää, tunteista pitää puhua, ja pallit pitää jättää oven ulkopuolelle, kun tullaan kotiin.

Kun lapsilla ei enää ole arkielämässä miehen mallia, se haetaan mediasta. Vastavaikutuksena miesten ja poikien pehmentämiseen kiven alta ryömi spontaani äijäilmiö, esimerkiksi kaksi uutta miehille suunnattua tv-kanavaa. Minne käännänkin pään, aina jonkun nään, joka höperehtii äijäpelistä tai vikisee innosta äijäelokuvan edessä. Kunnon kännit saa hetkessä, kun menee Gears of War -viestiketjuun ja ottaa hömpsyn viskiä aina kun tekstissä vilahtaa "äijä". Pilsnerikin riittää, jos on nopea lukija.

Äijää ikävä

Äijä tarkoittaa karkeasti ottaen keski-ikäistä tai vanhempaa sankaria, joka käyttäytyy klassisen miehekkäästi. Kun Rhett Butler sanoo: "Quite frankly my dear, I don't give a damn" ja jättää Scarlett O'Haran rannalle ruikuttamaan, tossunpohjan alta kuuluu hurrausta.

Elokuvissa äijäilmiö syntyy itsestään. Karismaattiset miesnäyttelijät vanhenevat, jolloin DEX ja STA tippuu mutta CHR kasvaa, kuten Clint Eastwood ja Sean Connery todistavat. Uusia ei tule tilalle, ja sinänsä taitavat näyttelijät Johnny Depp tai Leonardo Di Caprio eivät äijiksi kelpaa. Master & Commanderin perusteella Russell Crowella on senssit.

Myös peleissä on itävä äijätrendi näkyvissä, sillä elokuvien tapaan sankarit vanhenevat. Charmantin harmahtavat vanhat herrat Sam Fisher ja jopa piikkitukkaisten bambisilmäteinien luvatusta maasta tuleva Metal Gear Solid ovat harmaantuvia keski-ikäisiä. Rajansa geriatriallakin: UFO: Afterlightin previkkaversiossa tiimiä johtaa isoäitiluokan harmaahapsi. Muistetaanko se ämmäilmiön alkusoittona?

Äijähtäminen on vain positiivinen ilmiö, joka periaatteessa tarkoittaa, että pelit aikuistuvat pelaajien mukana. Ikävä kyllä äijä-adjektiivia käytetään raaemmin väärin kuin öljyrikasta kehitysmaata, kuten Norjaa. Gears of War, Call of Duty ja vastaavat ovat satuäijäpelejä, korvikepelejä miehenkorvikkeille, herkän pelaajan egonsilittäjiä.

Tämähän on sitä samaa äijyyttä, jota ainakin MTV3:n Max-kanava näyttää pitävän miehen mittana. Pehmopornoa, vormulaa, metsästystä ja autoja, voi pojat. Kansainvälinen normiäijä on miesporukka, joka kiskoo sohvalla bisseä, katsoo futista tai formulaa sopivasti mölisten ja maaleissa/kurveissa halaten. Kun joku sanoo "tissit", kaikkien pitää teeskennellä innostusta tai saa nakkikruunusta vain kuoret. Penkkiurheilun vastustajana tuomitsen tällaisen pelleilyn spörttien touhuksi. Urheilun passiivinen seuraaminen ei ole miesten hommaa.

Todellisen äijyyden kannoilla

No mikä sitten on oikea äijä? Juoppo viiskymppinen vaimonhakkaaja, joka ampuu karhuja ja venäläisiä rajavartijoita?

Opiskelumateriaaliksi esitän kahta televisiosarjaa. Ensimmäisenä ikiklassikko Auf Wiedersehen, Pet (Näkemiin vaan, Muru), jonka ensimmäinen kausi juuri julkaistiin suomidevarina. Englantilaiset työmiehet keikalla Saksassa 80-luvulla ei ehkä kuulosta kovin vetävältä aiheelta, mutta karhean äijäystävyyden hieno kuvaus ei jätä ketään tylsäksi. Varsinkin Vorenuksen ja Pullon ystävyyttä nyyhkineet voivat hinata perheensä kauppaan tahi vuokraamoon.

Toinen erinomainen esitys miehisyyden peruskysymyksistä on Nelosella pyörivä loistava tv-sarja Asema 62 (Rescue Me), joka kertoo New Yorkin palomiehistä. Se on äijien Sinkkuelämää, jossa kaiken puhtaan kusipäisyyden, juopottelun, ennakkoluulojen ja seksistä jauhamisen seassa kaveria ei jätetä ja hommat hoidetaan.

Pelejä Miehille

Entäpä millaisia ovat äijäpelit? No eivät ne todellakaan ole mitään scifisatuja, jossa freudilais-epäilyttävän ison aseen kanssa heilutaan sittimönkiäisiä mukalahtaamassa ja puhutaan matalalla örinä-äänellä karskeja mutta kauheita latteuksia.

Etsiessäni äijyyden rajoja pelimaailmasta, hyvästä yrityksestä huolimatta ajauduin aina samaan suuntaan: simulaattoreihin ja simulaatioihin. Räiskintäpeleistä ei äijänmallia löydy, ei edes puolirealistista miehenmallia. Steroidi-Simojen vaihtoehdoksi tarjotaan MasterChiefiä, joka on muovikuoreen sullottu friikki, varsinainen taistelumakkara. Pelien tunnustettu jokamies Gordon Freeman ei muistuta tosimiestä muuten kun siinä, ettei hän puhu eikä pussaa. Seikkailupeleissä on joko teinejä, luusereita tai avuttomia whinettäjiä. Paitsi Indiana Jones. Ja Ben.

Äijämäisestä karheasta ystävyydestä kertoo vaikka IL-2 Sturmovikin pelaajakunta. Seuraa ensin bulkkiräiskinnän moninpeliyhteisön "LOL n00b U suck" -lässytystä, pienten ihmisten surkeaa oman edun (tai pisteiden) tavoittelua ja tiimityöskentelyn potkimista kasseille. Vertaa sitä IL-veljeskuntaan, joka yleensä puhaltaa yhteen pelikokemushiileen. Samaa voi tietysti sanoa eri autosimulaattoreiden veljeskunnista, vaikka tuntikausia rinkulaa veivaavista NASCAR-kuskeista.

Moottorisaharynkyt voi pistää kaappiin, fallistisesti jykevää äijätaistelua haetaan sitten Steel Beast Prosta. Jo peli on kuin Pohjolan uros, ei mitään turhaa krumeluuria tai animaation tynkää, pelkkää peräänantamatonta asiaa kompromissittomalla toteutuksella. Aiheena nykyajan vastikkeet ritareille, taistelupanssarit, täynnä tuhovoimaa suorituskykyisellä peitsellä.

Eikä ote petä moninpelissäkään. Steel Beastin nettisoturit eivät ole sankareita, jotka kiukuttelevat äidille, kun kalsarit ovat jääneet silittämättä. Valtava osa heistä on oikeita tankkimiehiä, joiden arkeen kuuluu marinoitua kuumassa tankissa oman kehon tuotoksissa, joiden sijoittelu kypärään tai kolapulloon ei sinänsä paljoa auta.

Entäpä äijämäinen rakkaus korkeatekniikkaan? Mikään peli ei voita Dangerous Watersia, laivastosimulaattoria, joka ei ole mitään muuta kuin tarkkaan mallinnettujen miljoonien dollareiden sensori- ja asejärjestelmien räpläystä ja säätöä. Kirkkain silmin väitän, että jos pitää löytää peli, jota yksikään nainen ei missään olosuhteissa halua pelata, se on tässä.

Miespelien uudet lait

Simulaattoreista ei ikävä kyllä ole roolimalleiksi. Minun pojallani on ensiluokkainen miehenmalli, mutta kaikki eivät ole yhtä onnekkaita. Vaadin valheellisten äijäpelien panemista kuriin seuraavilla säädöksillä.

Kaveria ei jätetä, naista ja lasta ei lyödä, eikä maassa makaavaa potkita.

Loppu yliluonnollisen kokoisille aseille. Aseiden pitää olla realistisen kokoisia, mutta silti tehokkaita. Kun nuori ensin tapittaa nettipornoa, sitten samaa sanomaa hakataan päähän suosikkiräiskinnässäkin, ei ihme, jos ego ei kestä.

Lihakset on palautettava luonnolliseen mittakaavaan ja luonnollisille paikoille. Keski-ikäisillä sankareilla lihasmassa siirtyy keskiruumiiseen, ja ainakin osalla sankareista pitää olla silmälasit.

Matalan ärinän yhdistäminen äijyyteen on lopetettava, samoin lapselliset, kliseiset vuorosanat. Näin koulujen välisen softball-ottelun, jossa huudettiin esimerkiksi "Kuolema Kruunuhaan lukion vihollisille!" ja " Kunniaa Rehtorin nimeen!" Räiskintäpelien dialogikirjoittajien pitää tenttiä Tuntematon Sotilas.

Negatiivinen kaikesta valittaminen ja ruikuttavat sankarit poistetaan kokonaan. Ruikuttavaa tiimitoveria saadaan käyttää esimerkkinä tappamalla hänet ensimmäisenä. Jokaisen pelin pitää päättyä kohtaukseen, jossa sankari käy hidastetusti varmaan kuolemaan komean musiikin saattelemana, opettaen näin uhrautumista heikompia suojellakseen.

Ja kun paladiinit vielä poistetaan World of Warcraftista, meidän pojistamme kasvaa pelien mukana miehiä.

Lisää aiheesta

  • Palkintojen aika

    Vuoden lopulla pidetyssä Niko2008-gaalassa arvovaltainen raati valitsi kuluneen vuoden merkittävimpiä pelikulttuuritapahtumia. Äänestys sujui täydellisen yhteisymmärryksen merkeissä.

    Vuoden peli: The Witcher Enhanced Edition

    Jopa Ron Perlman äännestäisi Enhanced Editionia koko…
  • Arcademäen sankarit

    www.animal-crossing.com/cityfolk

    Animal Crossing on enemmän harrastus kuin peli, sillä säännöllisellä ja pitkäjänteisellä paneutumisella Eläinristeyksestä saa eniten irti.

    Elämäsimulaattori Animal Crossing on Nintendon omalaatuinen virtuaalinukkekodin, kalenterin, tamagotchin ja…
  • Pelifornication

    Toimittaja Nirvi on Gamestoliiton parisuhdeneuvoja, joka opettaa pelaajia ymmärtämään erilaisia pelejään ja pelialustojaan. "Jengi hei, älkää jähmätkö!" on hänen sanomansa maailmalle. Vapaa-ajallaan toimittaja Nirvi pelaa vain venäläisiä strategiapelejä, vain mustalla PC:llä,…