Zen Bound (iPhone) – Köysileikki

Zen Bound on kerännyt mainesanoja ja ylistystä ympäri maailmaa ja se on nimetty muun muassa iPhonen parhaaksi peliksi. Eikä syyttä. Zen Bound kuuluu niihin harvoihin iPhone-peleihin, jotka on suunniteltu nimenomaan iPhonen ehdoilla.

Zen Boundin idea on yksinkertainen: tehtävänä on kietoa erilaisia puuveistoksia köydellä. Köysi levittää ympärilleen maalipinnan, ja tarkoitus on saada maalattua veistos mahdollisimman kattavasti. Kun vähintään 70 prosenttia pinnasta on maalin peitossa, köyden voi kietoa veistoksessa olevaan lopetusnaulaan.

Zen Bound hyödyntää kosketusnäyttöä ja kiihtyvyysmittaria kauniisti. Laitetta kallistelemalla säädetään alati kireänä pysyvän köyden asentoa, ja sormella pyöritellään veistosta. Oppimiskynnys on olematon.

Reilu seitsemänkymmentä maalattavaa veistosta on jaettu kolmeen temaattiseen ryhmään: haasteellisuuteen, nostalgiaan ja pohdiskeluun. Haastavien veistosten joukosta löytyy erilaisia geometrisiä muotoja ja kimurantteja leikkauksia. Nostalgiapuussa pääsee käärimään muun muassa leluja, kun taas pohdiskelupuussa tarjolla on eläinhahmoja.

Pohdiskelu on Zen Boundin keskeisiä piirteitä. Tehtävissä ei ole aikarajoja, vaan köyttä saa solmia vapaasti omaan tahtiin. Taustalla soiva ambient-musiikki ja köyden narina imevät mukaansa. Kaunis ja selkeä grafiikka kruunaa kokonaisuuden. *****Peli-idean toimivuutta voi kokeilla Boundin PC:lle tehdyllä demoversiolla, Zen Bondagella.

Zen Bound on suorittajapelaajien kauhu: se antaa pelaajalle vapaat kädet toteuttaa itseään, ja haasteet kumpuavat pääasiassa pelaajan itsensä sisältä. Ainoana rajoituksena köyttä on vain tietty määrä per veistos, muuten maalipinnan kanssa saa leikkiä niin paljon kuin haluaa.

Kun Zen Boundin pariin syventyy, muu maailma unohtuu pelottavasti. Avoimeksi jää, onko Zen Bound oikeasti peli vaiko vain pelimäinen lelu? Sen kysymyksen jätän filosofeille ja jatkan nautiskelua.

* * * * *

Secret Exit – Kiireettä kuuluisuuteen

Zen Boundin kehittänyt Secret Exit on kahden suomalaisen, Jani Kahraman ja Jetro Lauhan, vuoden 2007 alussa perustama indie-pelitalo. Aiemmin demo- ja freewarepeliscenessä (suositut Dismount-pelit) plus esimerkiksi mobiilipelifirma Fathammerilla vaikuttanut kaksikko kyllästyi isojen talojen tapoihin ja halusi päästä toteuttamaan omia ideoitaan. ”Uskomme vahvasti, että pieni taitava tiimi pystyy tekemään järkevää bisnestä nykyisillä latausmarkkinoilla ilman riippuvuutta julkaisijoista”, kertoo toinen perustajista, Jani Kahrama.

Secret Exit koostuu tällä hetkellä kuudesta tekijästä. ”Meitä on pari taiteellisempaa ja muutama tekninen, mutta pidämme kaikki aika monia hattuja. On kätevää että tarpeen vaatiessa graafikko voi tehdä äänisuunnittelua tai projektin vetäjä mallintaa 3D-grafiikkaa”, selittää Kahrama.

Zen Bound -projekti käynnistyi muun muassa Crytekin Crysis-pelin tekoälyohjelmoijana työskennelleen Mikko Monosen ideasta, josta syntyi jo vuonna 2005 PC-freeware Zen Bondage. Mononen on myös Boundin pääohjelmoija. ”Kaikki lähti liikkeelle ajatuksesta, että jotkin asiat ovat miellyttäviä vain silloin, kun niitä tekee rauhallisesti ja hätiköimättä. Jotenkin se muuntui ajatukseksi pelistä, jossa kääritään esineitä”, Kahrama kertoo.

”Pelinkehitys oli samanhenkistä, eli alun perin kolmen kuukauden mittaiseksi suunniteltu projekti kestikin vuoden, mutta peliä tehtiin pienellä liekillä ja jokaiseen yksityiskohtaan paneutuen”, Kahrama kuvaa. ”Kehittäjäporukan jäsenet ovat perfektionisteja, ja kehitystyöhön liittyi siksi paljon voimakkaita mielipiteitä ja kiivaitakin keskusteluja. Olemme lopputulokseen kuitenkin erittäin tyytyväisiä.”

Zen Boundin saavuttama huima suosio onnistui kaikesta huolimatta yllättämään Secret Exitin. ”Peliä kohtaan oli jo ennen julkaisua kovasti kiinnostusta, mutta emme sen pohjalta osanneet lainkaan ennakoida positiivisia arvosteluja ja myyntimenestystä”, Kahrama kuvailee. ”Arkemme ei ole merkittävästi muuttunut, mutta on huojentavaa, että aivan huomisesta ei enää tarvitse olla huolissaan.”

Secret Exit ei jää menestyksen jälkeenkään lepäämään laakereilleen. ”Olimme porukalla GDC-messuilla San Franciscossa, ja siellä saimme paljon uusia tuttavuuksia”, kertoo Kahrama. ”Tällä hetkellä meillä on työn alla iPhone-peli yhteistyössä julkaisija Ngmocon kanssa, ja myös uusi kosketusnäyttöä varten suunniteltu Stair Dismount -peli lähestyy hitaasti julkaisukuntoa.”

90