Avaruusinsinöörit lumitöissä: Dead Space 3: CO-OP

Youtubessa näkyvyyden saaminen sisällöntuottajana ei suinkaan ole aina yksinkertainen juttu. Let's Play-urani kivikkoisella alkutaipaleella vuonna 2014 yritin mainostaa tekeleitäni jos jonkinlaisissa yhteyksissä, mm. eri pelilehtien foorumeilla ja kuuluisampien tubettajien videoiden kommenteissa, joihin ne suurimmaksi osaksi hukkuivat ilman sen suurempia fanfaareja. Yksi mainos on kuitenkin osunut kohteeseensa, sillä tarjosin NES-Retkun Captain Planet-episodin kommenteissa kiinnostuneille läpäisyvideota ko. pelistä ja tästä postauksesta seurasi yllättävän kauaskantoisia seurauksia.

Muuan pitkän linjan tubettaja, Jefre Akemire, käväisi vilkaisemassa kanavani sisältöä viestin tiimoilta ja myöhemmin omien sanojensa mukaan päätti näkemänsä perusteella ojentaa auttavan käden alkuvaikeuksien kanssa kamppailevalle Let's Play-noobille. 

Jefren biografiaa:
Juuh elikkäs, 22-vuotias Lapista kotosin hieman… olemattomalla huumorintajulla maustettu loppuvuodesta 2010 videoiden tekemisen aloittanut multimedianörtti, jonka pelikanava koostuu vähän erikoisemmista pelivideoista sekä pelailusarjoista. Hyvinä esimerkkeinä Cinemassacren James Rolfen tähdittämään “The Angry Video Game Nerd”-sarjaan pohjautuvat tasoloikat AVGN Adventures sekä ASSimilation, Nintendokansan vähälle huomiolle jäänyt villaisen Yoshin seikkailu askartelusaarella sekä vuoropohjaisia JRPG-pelejä parodisoiva South Park: The Stick of Truth.

Mies tehtaili yllättäen ja pyytämättä otsikkobannerin kanavani etusivulle jonka otin vastaan suurella kiitollisuudella. Samaa käsialaa on myös kanavan nykyinen banneri. Sattumien sarjojen kautta tiemme kohtasivat jälleen kesällä 2015 Oulussa ensimmäistä kertaa järjestetyn Pelimaraton-striimitapahtuman tiimoilta. Sama toistui kuluvana vuonna Pelimaraton 2016:ssa ja hauskaa riitti. (Suurin osa molempien maratonien pelailuista tapahtuman Youtube-kanavalla ja lisää tulee pikkuhijaa: https://www.youtube.com/channel/UCSS57BEarmg61CUANcJitXA )

Miten tämä kaikki liittyy Dead Space 3:een? Kokemusten perusteella Jefrellä ja allekirjoittaneella alkoi pikkuhiljaa kypsyä ajatus yhteisestä pelailutuotannosta ja lopulta pitkän miettimisen jälkeen päädyimme nauhoittamaan videoita avaruuskauhusarjan kolmannesta osasta.

Dead Space-sarja on multimediailmiö, joka sai alkunsa vuonna 2008 ilmestyneestä ensimmäisestä pelistä, joka erottui kilpailijoista edukseen muun muassa hyödyntämällä avaruusalusten klaustrofobiaa, tyhjiön painottomuutta ja tunnelmallista äänimaailmaa. Pääosassa ovat kuitenkin aina olleet nekromorfit, mystisen muukalaismonoliitin synnyttämät ihmisepäsikiöt, jotka hyppivät ilmastointikanavista, rynnistävät armotta joukkoylivoimalla päälle, eivätkä pysähdy, ennen kuin niiden raajat on leikattu irti. Juuri tästä silpomismekaniikasta tuli kaikessa groteskiudessaan sarjan tavaramerkki. Toinen yhdistävä tekijä on ihon alle pyrkivä kauhu, joka on sekä psyykkistä, että visuaalista. 

Ensimmäisen osan menestymisen jälkeen sarjaan ilmestyi kaksi jatko-osaa, spin-offeja, lyhytelokuvia, kirjoja ja soundtrack-levyjä. Dead Spacen taru tuli kuitenkin joidenkin lähteiden mukaan tiensä päähän vuonna 2013, kun juurikin sarjan kolmas osa ei lunastanut sille emoyhtiö Electronic Artsin asettamia miljoonamyyntiodotuksia. Tätä kirjoittaessa sarjan jatkosta ei ole minkäänlaisia uutisia. Kehittäjäyhtiö Visceral Games työskentelee yhä videopelien parissa, mutta tehtailee tätä nykyä Battlefield- ja Star Wars-pelejä.

Dead Space 3:en suurin ero edeltäjiinsä on se, että avaruuden kauhuja ei tarvitse kohdata ypöyksin. Peli on suunniteltu selvästi alusta lähtien co-op ammuskeluksi, jossa aikaisempien osien päähenkilö, avaruusinsinööri Isaac Clarke ja Maapallon Puolustusvoimien kovaksikeitetty sotilas, kersantti John Carver, yhdistävät voimansa tarkoituksenaan erinäisten tapahtumien kautta matkustaa nekromorfeja luovan muukalaismonoliitin kotiplaneetalle ja kukistaa nämä hirviöt lopullisesti. Mukaan mahtuu sarjalle tyypillistä klaustrofobista avaruusalusten tutkimista ja psykologista kauhua, mutta vaikutteita on otettu myös kolmannen persoonan suojaräiskinnöistä, kuten Gears of Warista. Muita suuria muutoksia ovat vapaaehtoiset sivutehtävät, suuremat ja avoimemmat kentät, sekä aseiden nikkarointi.

Pelimediassa eniten itkua ovat aiheuttaneet toiminnallisuuden lisääminen, sivutehtävien samankaltaisuus ja vertailu Lost Planetiin (molemmissa seikkaillaan lumiplaneetalla). Myös, uskallanko sanoa, pelin liian pitkä kesto on aiheuttanut omat harmituksensa. Kaikki sarjan pääpelit ja yhden spin-offin pelanneena voin allekirjoittaa useimmat näistä negatiivisista kommenteista jollain tasolla. Dead Space 3 kuitenkin myös onnistuu monella osa-alueella, jos sitä ei vertaa liikaa edeltäjiinsä. Jos odottaa pelkästään lisää karmaisevia hetkiä ahdistavissa käytävissä, pettyy pahasti. Omissa kirjoissani kuitenkin vapaat avaruuskävelyt, eri etenemisvaihtoehdot, vuorikiipeilyt ja yliampuvat bossitaistelut tuovat kaikki omat tuoreet mausteensa sarjan kaavaan, joka olisi ollut ilman niitä vain lisää sitä samaa. Ja koska kyseessä on laaja peli, sen puitteissa voidaan kertoa tyydyttävä tarinan kaari, joka ei epäröi pitää pientä taukoa syventääkseen hahmojaan sivutehtävissä.

Jefre kertoo omasta kokemuksestaan:

“Tää on niin Lost Planet ku olla voi. Tää luminen planeetta tuo mieleen ekan Lost Planetin. Lost Planet, Lost Planet, Lost Planet, Lost Planet…” Tätä tuli toistettua päässä moneen otteeseen pelin aikana kun talsimme pitkin Tau Volantiksen arktisia rinteitä tuhoten nekromorfeja sekä kyykyttämällä Danikin unitologistimiehistöä. Vaikka peli oli pidemmän päälle pelkkää puuduttavaa räiskintää, se oli fluojn:nän kanssa huomattavasti mielenkiintoisempaa sillä aika lensi kuin siivillä (tämä huomattiin mm. nauhoitussessioiden mitassa, keskimäärin 3-4 tuntia). 
Peli alkoi käydä mielenkiintoiseksi vasta siinä kun pääsimme Tau Volantikseen Isaacin ja Carverin voimin. Planeetalla sattui ja tapahtui, mutta kyllä helpottavin ja naurua herättävin osuus oli kuin tiimimme komentaja Norton sai surmansa kenenkäs muunkaan kädestä kuin meidän sankareidemme, Isaacin ja Carverin.
Sivutehtäviä yritimme välttää pelin aikana tekemästä, sillä niissä ei ollut oikeastaan mitään muuta päämäärää kuin pieni palkinto asepäivitysten muodossa hirveän nekromorfihorden takana. Muutaman kerran fluojn:nän ja välillä kyllä minunkin johdolla päädyttiin sivutehtävien keskelle, mutta sekin johtui ihan siitä että peli meidät sinne jujutti. Olihan se hauskaa kuunnella kuulokkeista kun toinen pelkää henkensä edestä lahjapaketteja sunmuuta ruumista kun itselläni ei näkynyt yhtään mitään.
Varsinaisia tunnelatauksia peli tarjosi vasta ihan lopussa, sillä viimeisen taistelun loppu jätti meille molemmille (tai ainakin allekirjoittaneelle) takki tyhjä -fiiliksen. Noh, onneksi pelailtiin sitten tämän pelin lisäkampanja, Awakened. Se tarjosi kaikkea sitä, mitä pääpelin olisi pitänyt tarjota alusta saakka: survival horroria, jumpscareja, yksinselviytymistä sekä hyvän lopetuksen kolmosen tarinalle, jättäen hyvän aukon mahdolliselle seuraavalle osalle. Pelin parasta antia on mielestäni kaikenmaailman mutantinmuussaaja kolmetonnisten rakentelu. Voit tehdä hyvin balansoidun piupaupyssyn tai sitten pelkoa, inhoa ja kuolemaa kylvävän kovanluokan raajanrikkojan jolla nekromorfit saa rukoilemaan ettei koskaan olisi halunnut edetä evoluutiossa sille irvokkaalle tasolle ja päätyä meidän avaruusinsinöörien tykinruuaksi. 

Co-op nauhoittaminen eroaa yksinäisestä Let's Playsta huomattavasti, koska ei itse tarvitse olla koko ajan äänessä. Lisäksi kaverin kommentit ruokkivat mukavasti jutun juurta, joten saattaa tulla puhuttua asioista jotka muuten eivät tulisi mieleenkään. Dead Space 3:ssa yhteispelikokemus myös rikastuttaa kokonaisuutta, sillä kaikkia tehtäviä ei pääse yksin edes suorittamaan ja näkymät voivat erota pelaajakohtaisesti paljonkin. (Tästä hyvänä esimerkkinä se, että Carver näkee menneisyyden haamuja lelusotilaiden muodossa, kun taas Isaacia vainoavat muukalaismonoliittien kuiskaukset.)

Kaiken kaikkiaan co-op kokemus oli sen verran antoisa, että näitä tulee varmasti tehtyä lisää tulevaisuudessa oman kanavan pelailuiden lisäksi. Tätä kirjoittaessa Dead Space 3-pelailua on julkaistu 10 osaa ja lisää on tulossa! (Kuten blogissakin on monta kertaa mainittu, peli on varsin pitkä)