Kohtaa syntisi: Final Fantasy X

 

Ilmestyessään vuonna 2001 Final Fantasy X nosti Squaresoftin maineikkaan lippulaivasarjan uusiin sfääreihin monessakin mielessä. PlayStation 2:n tehokas rauta ja DVD-levyjen suuri kapasiteetti mahdollisti ennenäkemättömän määrän huikaisevia välivideoita, sulavaa animaatiota ja vaihtelevan tasoista ääninäyttelyä. Vaikka peli sai pääsääntöisesti positiivisen vastaanoton, se jakoi FF-fanikuntaa poikkeuksellisen voimakkaasti. Osa oli sitä mieltä, että sarja sai FFX:n myötä huipentumansa, toiset taas surivat vanhojen hyvien aikojen lopullista kuoppaamista. Oli FFX:stä sitten mitä mieltä tahansa, se harvoin jättää kokijaansa täysin kylmäksi. Eikä vähiten sen yleismaailmallisten teemojen takia.

Tässä vaiheessa blogia täytyy varoittaa juonipaljastuksista, jotka tulevat pilaamaan seikkailun parhaat yllätykset. Jos et siis ole pelannut Final Fantasy X:ä, lopeta lukeminen tähän.

Final Fantasy X:n maailma näyttää ensisilmäyksellä kauniilta ja huolettomalta. Aurinko paistaa, kansalaiset puuhailevat omiaan pienissä rantakaupungeissa ja kaikki intoilevat kummallisesta Blitzball-vesiurheilusta. Kaikkea varjostaa kuitenkin kerrostalon kokoinen hirviö nimeltä Sin, joka saattaa milloin hyvänsä ilmestyä mereltä ja murskata ihmisten vuosikausia rakentamat elämät. Siniä voi harhauttaa, sitä vastaan voi taistella, mutta lopulta kaikki päättyy kuitenkin kyyneliin voittamattomalta vaikuttavan hirviön edessä.

Vuosien varrella uhan torjumiseksi on kuitenkin kehitetty yksi keino. Tarpeeksi voimakas kutsuloitsujen taitaja voi tehdä pyhiinvaellusmatkan muinaiseen Zanarkandin rauniokaupunkiin ja saada sieltä ohjattavakseen valtavan voimakkaan kutsuhirviön, joka pärjää jopa itse Sinille. Tässäkin ratkaisussa on omat varjopuolensa, sillä kutsunnassa menehtyvät sekä kutsuja, että yksi tämän tovereista. Lisäksi rauha on väliaikainen, koska Sin palaa tietyn ajan kuluttua kuitenkin aina takaisin terrorisoimaan maailmaa.

Final Fantasy X:n maailmanuskonto Yevon opettaa, että Sin on muinaisen maailman hedonistisen ja koneisiin tukeutuvan elämän rangaistus ja että siitä päästään eroon vain, jos kaikki maailman ihmiset katuvat menneen ajan syntejä ja elävät pyhityselämää. Pelin sankarijoukko saa kuitenkin Zanarkandin raunioissa selville, että totuus on jotain aivan muuta.

Tuhat vuotta ennen pelin tapahtumia kaksi suurta kansakuntaa, Zanarkand ja Bevelle kävi veristä sotaa keskenään. Bevelle oli ylivoimaisilla sotakoneillaan jo voitolla Zanarkandin kutsuloitsijoita vastaan, kunnes eräs kutsuja, Yu Yevon nimeltään, kanavoi kaupungin kaikkien asukkaiden elinvoiman massiiviseksi hirviöksi, joka lopulta löi Bevellen vastarinnan. Prosessissa Yu Yevon kuitenkin menetti järkensä ja yhdistyessään kutsumansa olennon kanssa se loi teollisia kaupunkeja kohteekseen ottavan maailmanlopun hirviön, Sinin. Ensi työkseen Sin tuhosi Zanarkandin ja lähti sen jälkeen vainoamaan jäljellä olevia siviilisaatioita.

Vuosien varrella Yu Yevonin tytär Yunalesca kehitti systeemin Zanarkandin raunioista saatavalle lopulliselle kutsuloitsulle luodakseen FFX:n maailman kansalle toivoa ja edes pienen hengähdystauon ainaiselta Sinin pelolta. Sankarijoukon nuori kutsujalupaus Yuna kuitenkin kieltäytyy uhraamasta tovereitaan ja päättää tuhota ongelman alkulähteen, Sinin sisällä yhä elävän Yu Yevonin.

Verratessaan Final Fantasy X:n tarinaa oikeaan maailmaan, osa pelaajista on ollut jopa sitä mieltä, että se on ennen kaikkea tarina uskonnonvastaisuudesta. Kuinka monta kertaa jokin kultti on saanut seuraajansa pelon ja kontrollin kautta tekemään tahtonsa ja pitämään heidät otteessaan? Yevonia palvovat ja menneisyyden syntejä katuvat FFX:n maailman asukkaat odottavat tulevaa vapautusta autuaan tietämättömiä kulissien takaisista tapahtumista.

Omasta mielestäni Final Fantasy X ei ole varsinaisesti uskonnonvastainen, vaan se kehottaa etsimään vastauksia ja ajattelemaan omilla aivoillaan. Totuuden löytäneet sankarit eivät suinkaan muserru toivottomuuden syövereihin, vaikka Zanarkandin raunioissa ei ollutkaan lopullista vastausta. Tärkeintä on jättää kauan vaalittu valhe ja hyväksyä olosuhteet sellaisina, kuin ne ovat. Lopulta totuus vapauttaa ja Synti saadaan kitkettyä lopullisesti FFX:n maailmasta.

Näihin kuviin ja tunnelmiin alkaa myös Let's Play kanavallani pelailu Final Fantasy X:stä, jonka voi odottaa jatkuvan parhaimmillaan jopa tulevaan vuoteen 2016, sen verran järkälemäisestä japsiropelluksesta on kyse!