Nintendo, tubettajan pahin vihollinen?

Tätä kirjoittaessa noin kuukausi sitten pelifoorumeilla ja muissa sosiaalisissa medioissa kohistiin pelijätti Nintendon suhtautumisesta Youtuben sisällöntuottajien videoihin, jotka sisältävät yhtiön tekijänoikeudella suojattua sisältöä, toisin sanoen pelikuvaa ja/tai musiikkia. Kohun aiheutti tubettaja Joe "Angry Joe" Vargasin Mario Party 10 video, joka sai Nintendolta tekijänoikeusilmoituksen. Videonsa merkkaamisesta tuohtuneena mies poisti koko tuotoksen ja latasi eetteriin sen sijaan vihaisen vuodatuksen, kuinka hän ei enää konsanaan tule käsittelemään Nintendon pelejä kanavallaan.

Mutta miksi tekijänoikeusilmoitukset ovat tubettajalle niin suuri juttu? Ehkäpä siksi, että osa tubettajista ihan oikeasti elättää itsensä tuottamalla palveluun sisältöä. Arviot Youtube-rahan määrästä vaihtelevat, mutta kaupallistetuista videoista saanee muutamia euroja mainostuloja tuhatta katsomiskertaa kohden. Tosin summa vaihtelee myös sen mukaan, kuinka suuri osa mainoksesta on katsottu ja niin edelleen. Aina, kun tubettaja käyttää videossaan jonkin tahon tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia, saattaa hän saada siitä ilmoituksen. Tästä taas voi seurata videon poistaminen, yhtiön mainoksia pätkän alkuun, tai esimerkiksi tiettyjen osioiden mykistämistä. Tällaisissa tapauksissa voivat mahdolliset mainostulot mennä suoraan sisällön omistavalle yhtiölle ja tubettaja jää nuolemaan näppejään.

Nintendon suhtautuminen omistamiensa hahmojen ja pelien käyttämiseen Youtubessa on ollut yleisesti ottaen nihkeää. Vuodesta 2015 yhtiö on kuitenkin käynnistänyt erityisen Creators Programin, jolla se haalii leiriinsä sisällöntuottajia saadakseen näkyvyyttä sosiaalisissa medioissa. Diilissä tubettaja esittelee, arvostelee tai vain pelaa Nintendon pelejä ja kaupallistetuista videoista mainostulot siirtyvät suoraan ison N:n tilille, josta yhtiö sitten jakaa osan sisällöntuottajalle. Kukaan ei taida tarkasti tietää kuinka suuresta siivusta on kyse.

Näiden tietojen valossa Angry Joe siis jäi ilman mainostuloja niistä katsomiskerroista, jotka Mario Party-video sai ennen poistamistaan. Enemmän miestä jäi myöhemmin julkaisemansa vuodatusvideon perusteella kismittämään se tosiasia, että Nintendo sai ilmaista mainosta ja näkyvyyttä hänen kustannuksellaan. Juuri tässä asiassa suuri osa Joen kannattajista on samaa mieltä. Monet pelit, kuten vaikkapa Minecraft ja Flappy Bird, ovat päässeet maailmanmaineeseen ja miljoonamyynteihin lähes pelkästään sosiaalisten medioiden kautta. Miksi siis Nintendon politiikka sisältönsä käyttämistä kohtaan on niin kontrolloiva?

Kinastelun toisella puolella ovat tekijänoikeuksien kannattajat, joiden mielestä on ihan oikein, että yhtiö saa tuloja pelinsä esittelemisestä, sillä ilman kyseessä olevaa peliä ei olisi myöskään pelailuvideota, joka sitten saa katsomiskertoja ja mainostuloja. Asiassa on kuitenkin kääntöpuolensa. Jo aikaisemmin Youtube-kuningas PewDiePie tokaisi maailmassa olevan niin paljon pelejä joista tehdä videoita, että Nintendon pois jättäminen aataminaikusine verkkopolitiikkoineen ei ole kauhean vaikea päätös. Suurin osa videopeliyhtiöistä kun on vain mielissään saamastaan näkyvyydestä.

Mitä mieltä sitten itse olen tästä kaikesta? Koskettaahan keskustelun aihe myös allekirjoittanutta, olenhan jo hyvän aikaa tuottanut Let's Play videoita, kaiken lisäksi useita Nintendo-peleistä! Voin kertoa, että olen saanut juurikin näistä pelailuista kaikista eniten tekijänoikeusilmoituksia ja tuloksena on ollut jokaisella kerralla skipattavissa oleva mainospätkä videon alkuun. Videoitani ei tosin toistaiseksi ole kaupallistettu, joten en tapauksessa menetä yhtään mitään. Lisäksi tilaaja-, sekä katsojamääräni eivät ole läheskään sillä tasolla, että niistä edes mainittavia tuloja olisi saatavilla. Palaan siis asiaan siinä vaiheessa, jos tuottamani sisältö kiinnostaa tarpeeksi monia :D

Juttua ryydittämään valitsin huolellisesti kolme Nintendon tekijänoikeusilmoituksella varustettua videota: