Trophy-hunttaus, rikkaus vai taakka?

Se alkoi vuonna 2005 Microsoftin pelaajapisteillä. Pian Valve ja lopulta myös Sony tarjosivat pelaajille aikaleimattuja merkkipaaluja peleissä suoritetuista saavutuksista. Nykyään erityisesti konsolipelaamista ei voisi edes kuvitella ilman trophyja ja achievementseja.

Itselleni saavutusten haaliminen alkoi tätä kirjoittaessa viitisen vuotta sitten, kun PS3 tuli talouteen. Pelatessani ensimmäisiä uuden konsolin pelejä, Dante's Infernoa ja Assassin's Creed II:ta, ruudun laidassa vähän väliä kilahtelevat tekstiruudut lähinnä huvittivat. Kuitenkin selattuani saavutuslistoja ja viimeistään ensimmäisen platinatrophyn napattuani se oli menoa. Minusta oli tullut trophy huntteri. Uusia pelejä pelatessani en enää miettinyt, alanko tavoitella kaikkien muiden palkintojen jälkeen avautuvaa platinaa, vaan sen haaliminen oli itsestäänselvyys. Välillä se kävi helposti, toisinaan vaadittiin pitkällistä omistautumista ja osa projekteista on yhä kesken vielä vuosienkin jälkeen.

Suhtautumiseni trophyihin on pelaajamaailmassa yleistä. Sen todistavat esimerkiksi monet elinvoimaiset verkkosivustot, jotka listaavat saavutuksia ja kirjoittavat ohjeita niiden hankkimiseksi. Pelejä asetetaan myös vaikeusjärjestykseen trophyjen hankaluuden perusteella ja luodaan klubeja tietyistä peleistä kaiken saavuttaneille. On siis sanomattakin selvää, että trophyjen kerääminen on suosittua, mutta missä vaiheessa mennään liiallisuuksiin?

Joissakin medioissa saavutuksia on verrattu jopa lievään huumeeseen. Alati kasvava gamerscore tai laajeneva trophykokoelma voi olla monelle nykypäivän pelaajalle lähes pakkomielle. Tuleeko jossakin vaiheessa vastaan tilanne, että pelejä pelataan ainoastaan saavutusten kartuttamisen toivossa? Jääkö hyväkin peli hyllyyn pölyttymään platinatrophyn kilahdettua käyttäjätilille?

Itse olen pääsyt eroon pahimmasta saavutuspakkomielteestä. Nykyään jätän ladattavan lisäsisällön mukana tulevat trophyt suosiolla huomiotta ja olen hyväksynyt tosiasian, että taidot eivät vain kertakaikkiaan riitä Guitar Hero: Metallican platinaan. Pyrin kuitenkin aina lähtökohtaisesti kohti kirkkainta pokaalia ja voin tunnustaa, että välillä se aiheuttaa sellaisten aktiviteettien harrastamista, jotka eivät välttämättä muuten huvittaisi. Trophyt ovat kuitenkin ohjanneet välillä myös sellaisen mielekkään sisällön äärelle, jota en olisi edes kokeillut ilman palkintoa.

Lopuksi listaan kymmenen trophya, jotka ovat aiheuttaneet itselleni kaikista eniten päänvaivaa:

10. Blitzkrieg - Guitar Hero: Metallica

Voita bändi vs. bändi online-matsi kahdeksalla pelaajalla. Jouduin järjestämään ns. boostaus-illan, jotta hiljaisessa onlinessa saatiin kaksi bändiä pystyyn.

9. Top Ace - Dark Void: Survivor Missions DLC

Päihitä Abyss Canyon 4,5 miljoonalla pisteellä. Tämän saavutuksen vaikeudesta ei ole aavistustakaan, ennen kuin sitä itse kokeilee. Saavutus vaati litrakaupalla verta, hikeä ja kyyneleitä.

8. Treasure Hunter - Final Fantasy XIII

Omistanut jokaisen aseen ja accessoryn. Kaikkien tavaroiden keräämiseen meni lähes 100 tuntia grindaamista sekä rahan, että harvinaisten materiaalien toivossa.

7. Abstergo Eployee of the Month - Assassin's Creed Brotherhood

Saavuta jokainen bonus ainakin kerran. Seinäksi nousi lopulta bonus nimeltä Extreme Variety, joka vaatii 15:n eri bonuksen suorittamisen yhdessä online matsissa. Jälleen kerran vasta boostaus pelasti.

6. Who Needs a Gun? - Silent Hill 2 HD

Löydä Green Hyper Spray. Saavutus vaatii vähintään 6 pelin läpäisyä eri loppuratkaisuilla. Yksi niistä on oltava kymmenen kultaisen tähden hard-läpäisy.

5. Hard to the Core - Dead Space 2

Päihitä peli Hardcore vaikeusasteella. Trophyn saavuttaminen ei olisi muuten niin hankalaa, mutta kun käytettävissä on koko pelin aikana vain kaksi tallennusta!

4. Aren't You Thankful? - Dead Space 3

Päihitä peli Hardcore vaikeusasteella. Tällä kertaa tallentaa saa koska vain, mutta siitä on vähän lohtua, sillä et saa kuolla KERTAAKAAN!

3. Meticulous Collector – Shadow of the Colossus HD

Kerää kaikki tavarat hard time attackissa. HD julkaisun modifioiduilla kontrolleilla vaikeamman tason kelloa vastaan käydyt kolossitaistelut aiheuttivat lähes muutaman turhautuneisuuden man-tearin.

2. Stormbringer - Metal Gear Rising: Revengeance

Läpäise tarina revengeance-vaikeustasolla pelkillä S-rankingeilla varustettuna. Vaati muun muassa pelin läpäisemisen käytännössä ottamatta osumaa kertaakaan ja se on näin hektisessä pelissä paljon vaadittu!

1. I GOT BLISTERS ON MY FINGERS! - The Beatles: Rock Band

Soita 100% Helter Skelter Expert-rummuilla. Monta päivää harjoittelua ennen täydellistä suoritusta.

Trophy-kokoelmassani on tällä hetkellä 54 platina-trophya. Kokoelmaa voi käydä katselemassa PSN-profiilista fluojn. Postatkaa kommentteihin omat vaikeimmat saavutuksenne!