Yiazmatia kaatamassa

Tätä kirjoittaessa suurin osa Final Fantasyn faneista on pelaamassa sarjan upouutta viidettätoista osaa, mutta tämänkertaisessa blogissani kuljetan teidät ajassa kymmenen vuotta taaksepäin Youtube-sarjani toiseksi viimeisen FFXII videon myötä. Kyseessä on video, jossa asetun pelin pahamaineista superbossia, Yiazmatia, vastaan.

Tarkastellaanpa hirviötä lähemmin. Yiazmat on FFXII:n metsästäjien killan 45:s ja viimeinen toimeksianto, jonka saa avattua ainoastaan päihittämällä kaikki seiskatason huntit Shadowseeria lukuunottamatta ja lyömällä Sochen Cave Palaceen piilotetun Hell Wyrm superbossin. On sanomattakin selvää, että jo Yiazmatin avaaminen on kovan työn takana, mutta mikään ei valmista itse lopulliseen välienselvittelyyn Ridorana Cataractin pyöreällä taisteluareenalla.

Yiazmatilla on enemmän kestopisteitä, kuin millään muulla sarjan pääosan superbossilla, nimittäin hulppeat 50,112,254 kappaletta. Hyväksi kakkoseksi pääsevät FFXIII:n Vercingetorix 15,840,000:lla ja FFX:n Penance 12,000,000:lla HP:llä mutta kummankin energiavarannot kalpenevat huomattavasti FFXII:n ultimaattisen huntin edessä. Yiazmatin 50 miljoonaa hiparia on jaettu pelihubin ylälaidassa näkyviin 50:een palloseen, joista jokainen aukeaa yksitellen omaksi helapalkikseen, jota pelaajan joukkue sitten pikkuhiljaa alkaa hivuttaa alaspäin.

Yiazmat aloittaa tasolla 73, imee itseensä Holy-elementin vahinkoa ja päinvastoin ottaa Dark-tyypin hyökkäyksistä 150% lämää. Kaikkien muiden elementtien vahinko puolittuu. Lisäksi se vähät välittää pelihahmojen Evade-arvosta, joten kilvet ja korkean väistöominaisuuden aseet ovat tältä osalta hyödyttömiä. Otus on myös immuuni kaikille status ailmenteille, joskin sen defencea voi laskea muutamaan otteeseen Expose Technickillä.

Sitten ne hyökkäykset. Yiazmatin normaali hyökkäys on jo itsessään ilkeä, mutta se voi combota parhaimmillaan 12 kertaa ja sillä on 5% mahdollisuus tappaa pelihahmo kerrasta. Sen lisäksi hirmu iskee n. 1,5 kertaisesti normi-iskua tehokkaammalla Rake-hyökkäyksellä ja Ice damagea + mahdollisesti Stop status ailmenttia aiheuttavalla area of effect hyökkäyksellä nimeltä White Breath. Tämän rinnalla harvemmin nähdään myös kivettymistä aiheuttava Stone Breath. Karmaisevimmat hyökkäykset ovat kuitenkin Death Strike, joka tappaa hahmon 100% todennäköisyydellä (tämän todennäköisyyden voi puolittaa Shell-loitsulla) ja jumittaa muut loitsuanimaatiot, sekä Cyclone, joka aiheuttaa massiivista Wind-elementin vahinkoa ja mahdollisesti aiheuttaa Sap statuksen. Death Strike nähdään yleensä vasta Yiazmatin menetettyä puolet kestopisteistään, mutta Cyclone tulee monsterin joka 40:llä vuorolla.

Taistelu on verrattain helppo jo mainittuun Yiazmatin helapisteiden puolenvälin krouviin saakka. Sen jälkeen Yzze heittää tiskiin Resist Damagen, eli pelin normaali vahinkokatto, 9999, kutistuu 6999:een. Tämän ominaisuuden seuraksi ilmestyy Attack CT0, eli bossi ei tarvitse iskuilleen lainkaan valmisteluaikaa. Tässä vaiheessa jos pelaaja uskoo olevansa itse taistelun puolivälissä, hän erehtyy katkerasti. Vahinkokaton laskeminen pidentää mittelöä huomattavasti ja koska Yiazmatin hyökkäykset tulevat entistä nopeammin, joutuu tiimin hahmoja parantamaan myös tiuhempaan, joka taas on kaikki pois lämän jakamisesta.

Yhdestä asiasta Yiazmatia vastaan taistelleet pelaajat ovat samaa mieltä. Nimittäin siitä, että se oikea taistelu alkaa vasta superbossin HP:n tipahdettua alle kymmenen miljoonan. Tässä vaiheessa Yiazmat käyttää Growing Threat ominaisuutta, joka nostaa hirviön tason hengästyttävään 146:een. Onneksi sen jakama vahinko ei kuitenkaan kaksinkertaistu, mutta ero on merkittävä. Tässä vaiheessa lähes koko ajan joku pelihahmoista on kanveesissa, tai lähellä kuolemaa. Viimmeisen kettuilun Yzze paljastaa 5 miljoonan kohdalla, kun se heittää pelaajan joukkueen päälle Reflectga-loitsun, joka heijastaa parannusloitsut bossiin. Erityisen murheellista tämä on silloin, jos pelaajan pääsääntöinen parannuskeino on ollut Renew-loitsu. Heijastuessaan Yiazmatin päälle, se palauttaa monsterin 50 miljoonaa hiparia yhdessä sekunnissa.

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä täytyy mainita, että Yiazmatin taisteluareena on täynnä vain Libran avulla näkyviä ansoja, jotka saattavat huonoon väliin lauetessaan pilata koko taistelun. Oikeastaan ainoa positiivinen asia on seikka, että taistelusta voi paeta, käydä tallentamassa ja jatkaa siihen mihin jäi. Pelon aihe on kuitenkin Yiazmatin Regen-kyky, jolla se alkaa palauttaa helavarantojaan pelaajan harhautuessa liian kauas taistelusta. Jos hirmu ehtii heittää Regenin ennen pelaajan areenalta poistumista, voi olla hyvinkin mahdollista, että seuraavalla vierailukerralla vastassa on taas täysissä voimissa oleva superbossi.

Yiazmatin keskimääräinen päihitysaika on jossakin viiden tunnin paikkeilla. 2-3 tuntia mielletään nopeaksi ja maailmanennätys lienee muutaman minuutin alle tunnin. Tämä uskomaton saavutus saatiin kahdella kolmen 99-tasoisen hahmon joukkueella, jotka vuorottelivat kentällä. Kolmen joukkiosta kaksi oli aina Berserkissä Hastella, minimihelalla ja Masamunella varustettuna, joten sekä lämä, että comboprosentti pysyivät huipussaan. Joukkion kolmas hahmo olikin sitten jatkuvasti Reverse/Decoy tilassa, jolloin Yiazmat hyökkäsi vain tämän hahmon kimppuun ja aiheutti damagen sijasta parannusta.

Omassa pelailussani tilanne ei ollut lähellekään vastaavanlainen. Olin ennen tätä suoritusta päihittänyt Yiazmatin ainoastaan kerran aikaisemmin vuonna 2007 ja se vei käytännössä koko päivän, yhteensä seitsemän tuntia. Muistaakseni siinä vaiheessa kaikki pelihahmot olivat lähempänä 90-tasoisia. Siksi oli sanomattakin selvää, että Youtube-sarjani tuleva mittely huoletti, kun 76 tasolla oleva pääryhmä ja 11-17 tasolla oleva reservitiimi lähestyi Yiazmatin taisteuareenaa.

Lähdin toteuttamaan modifioitua maailmanennätystaktiikkaa, eli pyrin pitämään koko ajan yhden hahmoista Reverse/Decoy tilassa ja Masamunen haltija sai olla mahdollisimman usein Berserkissä. Näiden ohella kaksi muuta hahmoa höykyttivät Yiazmatia pelin kahdella vahvimmalla aseella, Zodiac Spearilla ja Tournesolilla. Joukkuetta yritin levittää sen verran laajalle alueelle, että Yiazmatin area of effect-hyökkäykset eivät osuisi kuin Reverse/Decoy hahmoon ja samoin DPS-kaksikon parannusloitsut eivät päässeet vahingoittamaan tankkia. Yritin pitää myös mahdollisimman pitkään yllä Protectia, Hastea ja Braverya. Cyclonen massiiviseen damageen vastasin laittamalla hahmoille aina hyökkäyksen tullessa (jos ehdin) Windbreaker-haarniskat, jotka puolittavat Wind-elementin vahingon.

Taistelun edetessä ja Yiazmatin Resist Damagen aktivoitua vaihdoin Zodiac Spearin käyttäjän aseen Kagenui-ninjamiekkaan, joka hyödyntää bossin haavoittuvuutta Dark elementille. Lisäksi ninjamiekat comboavat huomattavasti Zodiac Spearia useammin, joten DPS-luku pysyi jotakuinkin samana. Tässä vaiheessa sain ilokseni myös Death Striken, jonka osumisprosenttia yritin tiputtaa pukemalla hyökkäyksen kohteeksi joutuvalle hahmolle Shell Shieldin, joka antaa automaattisesti Shell-loitsun vaikutuksen.

Kun Yiazmat veti viimeiseksi ässäkseen Growing Threatin, aloin pikkuhiljaa karsimaan omia buffejani, sillä joukkueeni oli suurimman osan ajasta loitsimassa henkiinherätystä bossin käydessä päälle höyryjyrän tavoin. Lopuksi yritin saada hahmoille edes Hasten, mutta tämäkään ei pääosin onnistunut. Tässä vaiheessa mittelö oli muuttunut jo kestävyystaisteluksi, sillä monsterin hiparit tippuivat kiduttavan hitaasti.

Lopulta kolmen tunnin, kahden minuutin ja kahdenkymmenen sekunnin taistelun jälkeen Yiazmat antautui ja kivi vierähti sydämeltäni. Videolta helpottuneisuuden voi suorastaan aistia. Vaikka suoritus ei ollut millään tavalla optimaalinen, päihitin hirmun verrattain matalilla tasoilla ja paransin omaa personal bestiäni neljällä tunnilla, joten olen ihan tyytyväinen. Tarina kertoo, että Yiazmat kehitettiin "kunnianosoitukseksi" Final Fantasy XII:n ohjaaja Yazumi Matsunolle, joka lähti yhtiön palveluksesta kesken projektin. Bossin on ilmeisesti tarkoitus viestittää, miten lujalle mies alaisensa laittoi ja taistelun pariin kertaan kokeneena taytyy sanoa, että en haluaisi miestä pomokseni jos tuloksena olisi samanlaiset fiilikset kuin mittelön aikana!

Final Fantasy-sarjan mittapuulla Yiazmat on yhä allekirjoittaneelle se kaikista haastavin superbossi, ihan jo typerryttävän kestonsa osalta. Ajalla on valtava psykologinen vaikutus, jota esimerkiksi FFIX:n Ozma tai uusimman FFXV:n Adamantoise eivät pysty luomaan (viimeksi mainittu oli muutenkin superbossina aikamoinen pettymys. Läpi ekalla yrityksellä!). Siksi en odota kauhean suurella innolla, kun todennäköisesti asetun Yzzeä vastaan seuraavan kerran uuden sukupolven FFXII Xodiac Age remasteroinnissa trophyn perässä. Toisaalta haaste ei välttämättä ole suinkaan yhtä kammottava, sillä alkuperäisessä Zodiac Job Systemissä vahinkokatto on nostettu viisinumeroiseksi.

Kertokaa kommenteissa omat kokemuksenne Yiazmatista ja Final Fantasy-superbosseista yleensä. Ja katsokaa kaikin mokomin myös Youtube-videoni, vaikka se onkin puuduttavaa katseltavaa. Taistelu alkaa 12:40 kohdalla.