Kotimainen tornitouhu tarvitsee tukeasi

Ketju osiossa 'Uutiskeskustelu', aloittaja Tuksa, 18.06.2015.

Pelit-brändi toivottaa teille neutraalia vuosineljännestä!

  1. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    Kotimainen tornitouhu tarvitsee tukeasi

    https://youtu.be/CbGBKZL8SVM

    Suomalaisen Kraftix Gamesin esikoispeli Attack of the Alien Robot Monsters eli ARM pyrkii Steamiin Greenlight–projektin kautta.

    ARM on klassinen tornipuolustuspeli, jossa hyökkäysrobottiaallot yrittävät murskata planeetalle muuttaneita siirtokuntia, joita avaruusmariinit puolustavat bunkkereistaan. Mukana on paljon menoa piristäviä juttuja: avaruusjääkärit voi lähettää lähitaisteluun tykkitornien ulkopuolelle, jolloin joukot pysäyttävät robottiletkan marssin. Tiukassa paikassa voi pyytää tulitukea ohjusjoukoilta. Kiertoratapommitus tulee hauskasti viiveellä ja aavistuksen epätarkasti, joten viimeiseksi oljenkorreksi säästetty tuli-isku saattaa mennä kokonaan huti.

    Kuten aina puolustusvoimien suurin ongelma on budjetti, joten puolustus pitää suunnitella vihollisen ja omien varojen mukaan. Esimerkiksi railgun-torni tappaa laakista melkein robotin kuin robotin, mutta tulinopeus on liian pieni pysäyttämään valtavaa robottimatojen laumaa. Massat pilkkoo tehokkaimmin halvoilla käsikranaateilla tai kranaatinheitinbunkkereilla. Erilaisia päivityksiä ja uusia torneja piisaa. Tekijät kehuvat, että uusia jippoja nähdään aina tasolle 30 asti.

    Perusidea on simppelin toimiva. Grafiikka hakee innoituksesta 16-bittiseltä ajalta, mikä luo pelille retrohenkisen tyylin ja värimaailman. Retroscifihenkeä tukee myös orkestraalinen musiikkiraita, joka muistuttaa vanhaa Hollywood-tyyliä.

    [​IMG]

    Yksi kaikkien puolesta

    ”Peli on rakennettu Unity-moottorilla, mutta muuten olen tehnyt itse kaiken muun paitsi grafiikat. Suunnittelu, musiikit, äänet, koodaus, leveldesign, tasapainotus ja projektinohjaus kuuluvat minun vastuulleni”, pelintekijä Markku Rankala sanoo ja nauraa.

    Grafiikat tilattiin Aie Interactivelta, jossa sitä väänsivät Oskari Raunio ja Juha Impivaara.

    ”Vaikka ARM on tehty pöytäkoneversio edellä, niin olemme tehneet myös täysipainoiset mobiiliversiot. Peli on iPadille suunniteltu, mutta toimii pienimmilläkin laitteilla. Esimerkiksi omalla Galaxy S5:llä pelaaminen sujuu yllättävänkin hyvin. Androidilla on sen seitsemän ja puoli tuhatta laitetta, joten kaikkia ei valitettavasti ole resursseja testata.”

    PC-versio toimii kertaostostyyliin, mutta mobiiliversiossa mikromaksut ovat mukana.

    ”Virtuaalivaluuttaa ei ole, koska en pidä siitä, miten se vaikuttaa kaikkeen pelisuunnittelusta lähtien. Nyt mobiiliversiossa on muutama tornipaketti myynnissä. Myytävistä torneista näkee demoja kentissä aiemmin, joten sokkona niitä ei tarvitse ostaa. Ansaintalogiikkana on tavallaan myydä peli mobiilikäyttäjälle paloissa.”

    Ostotornitkaan eivät riko peliä, koska kallis tykkitorni pitää edelleen rakentaa myös pelikentällä ja useissa tilanteissa halvemmat perustornit voivat olla tehokkaampi ratkaisu. Kenttien läpäisy palkitaan tähtiarvosanoilla, joilla voi ostaa päivityksiä. Tähtiä voi kerätä pelaamalla tai ostaa suoraan rahalla. Päivityksillä voi muokata omaa pelityyliään esimerkiksi parantamalla lempitornien tai -yksiköiden tehoa.

    ”En ole lainkaan excel-designer. Suunnittelen etukäteen lähinnä puitteet, esimerkiksi mietin millainen tekniikkapuusta tulee ja mitä robotteja mukana on. Tarkoituksena on saada ensin pelikelpoinen versio, josta alan ad hoc -tyyliin muokata tasapainoa. Kun yksin tekee peliä, niin iteraation kautta tekeminen on toimiva systeemi. Pystyn koko ajan miettimään, että peli tuntuu, näyttää ja kuulostaa siltä mihin pyrin.”

    Alkuperäisessä suunnitelmassa esimerkiksi railgun-tornien upgrade-versio teleporttasi vihollisia taaksepäin. Aika pian paljastui, että ratkaisu ei pelatessa enää tuntunutkaan kiinnostavalta, joten lopullisessa versiossa päivitys lisääkin tornien tulinopeutta. Paperilla vaisulta tuntunut vaihtoehto toimikin paremmin käytännössä.

    ”Mielestäni olemme tehneet hyvän pelin ja toivomme, että se kantaa. Varsinkin musiikkeihin olen todella, todella tyytyväinen, sillä laitoin niihin paljon aikaa ja intohimoa. Markkinointi on suurin haaste, sillä tiimillämme ei ole laittaa Supercellin rahoja peliin. Steamiin on pakko päästä, sillä sieltä raha todennäköisimmin tulee”, Rankala sanoo.

    ARM:ille tukensa voi käydä antamassa Steamin Greenlightissa tykkäämällä.

    Markku Rankalan sävellykistä saa kuvan osoitteessa: www.musicofmarkku.com

    [​IMG]
    Alkuperäiseen kirjoitukseen.
     
  2. Postman

    Teemu Markkula Postman

    Idea ja toteus on jo melko nähty eikä grafiikkakaan ole mitään kovin kummoista. Valitettavasti tässä tapauksessa en antaisi lisäpisteitä edes kotimaisuudesta.
     
    Ihmemies tykkää tästä.
  3. teppo

    Guest teppo

    Öö. Ei kai kaikkea nyt tarvitse lähteä tukemaan? Peli näyttää kehnolta ja evoluutio saa luvan kulottaa sen pois aikaa viemästä. Seuraava!
     
  4. gso

    Sami Törö gso

    Varmaan fiksumpaa olis mennä tukemaan jo Pelitissäkin ennakkona esiintynyttä Mythos - The Awakeningia, joka vaikuttaa ihan lupaavalta. Aloittivat indiegogo proggiksen muutama päivä sitten.

    https://www.indiegogo.com/projects/mythos-the-awakening/x/1353036#/story