007 Racing (PSone) – Nopeita autoja ja älyttömiä aseita

007 Racingin intro nostaa odotukset kattoon. Useista Bond-leffoista koostetussa pätkässä herkutellaan vauhdikkailla takaa-ajoilla. Pääosassa ei tällä kertaa olekaan tuplanollaseiska, vaan hänen kuuluisat autonsa. Mukaan on kelpuutettu klassikot Aston Martin DB5 (1964), Lotus Esprit (1977), BMW Z3 Roadster (1995), BMW 750i (1997) ja BMW Z8 (2000).

Autot on tungettu täyteen huipputekniikkaa eli tappavia aseita ja erilaisia puolustusmekanismeja. Auton valintaan ei voi itse vaikuttaa, vaan Bondille annetaan avaimet käteen ja sanotaan, mitä pitäisi tehdä. Tehtävät vaihtelevat laidasta laitaan helikopterin alas ampumisesta silmittömään kaahailuun. Hieno peli-idea on tössitty puolivillaisella toteutuksella.

Grafiikka on todella rumaa ja tuo mieleen PSonen alkuaikojen pelit. Vaihtelusta huolimatta tehtävät ovat varsin suoraviivaisia rymistelyjä, joissa pärjää kun roiskii ohjuksilla vähän sinne päin. Bond-leffojen tunnelmaan ei ylletä. Ärsyttävää on myös tehtävässä tarvittavien tavaroiden viskominen tielle pomittavaksi sen sijaan, että kaikki tarpeellinen olisi valmiina autossa. Megakiusallista on, että juuri poimittu esine tulee aina aktiiviseksi. Ellei asetta muista vaihtaa takaisin, savuverhopakkauksen yliajamisen jälkeen auto tupruttaa mustaa paksua savua, vaikka tarkoitus oli laukaista ohjus.

Kaksin verroin kamalaa

Kontrollit eivät herätä varauksetonta ihailua. Bondin ajokki näyttää matelevan viittäkymppiä, vaikka agentti survoisi tallaa lattiasta läpi. Ohjaus nykii, eikä rattia tee edes mieli kokeilla. Olosuhteilla ei tunnu olevan pitoon mitään vaikutusta, vaan auto kulkee yhtä hyvin lumessa kuin asfaltillakin. Onneksi autoissa on sentään tehokas käsijarru, jolla kaaran saa kätevästi heitettyä ympäri vähän tiukemmassa paikassa.

Uskaliaimmat voivat kokeilla kaksinpeliä, jossa tarjotaan kaksi erilaista pelimoodia. Challengessa kumpikin valitsee autonsa ja aseistuksen. Sitten painutaan jollekin kuudesta kentästä ja koetetaan tuhota toisen kosla atomeiksi. Jaetulla ruudulla ruma grafiikka vain korostuu ja vastapuolen kulkuneuvon tunnistaminen alueella lojuvasta romusta on todella hankalaa.

Pass the Bombissa koetetaan päästä eroon dynamiittipötköstä, jonka tulilanka on asetettu 20-120 sekuntiin. Osumalla toiseen pommi vaihtaa omistajaa, jonka jälkeen kontaktia pitää yrittää välttää. Pommihippa ei hyvästä ideasta huolimatta toimi, vaan lopputulos on aikamoista sähellystä.

007 Racingin pahimmaksi ongelmaksi nousee haasteen puute, ellei haasteeksi lueta kökköjä kontrolleja. Bond-ralli olisi voinut hyvinkin olla vuoden yllättäjiä, mutta nyt se painuu nopeasti unohduksen suohon mistä kuuluisa heittoistuinkaan ei pelasta.

56