Gabriel Knight: Sins of the Fathers 20th Anniversary Edition

Ennakko

Gabriel Knight: Sins of the Fathers 20th Anniversary Edition

http://www.gabrielknight20th.com/

Arvosteltu: PC

Knihti, mun ystäväni

Tätä olen toivonut! Ensin sain Apinasaaret, nyt comebackin tekee itse Gabriel Knight.

Jos minun pitäisi tehdä listaa kaikkien aikojen suosikkipeleistäni, ensimmäinen Gabriel Knight nousisi varsin korkealle. Ensimmäiseksi aikuisten peliksi tituleerattu seikkailupeli ammensi samasta ideapankista kuin Dan Brown, sillä peli yhdisteli kekseliäällä tavalla faktaa ja fiktiota. Tosin Gabrielissa dialogikin toimii ja hahmot ovat samaistuttavia, eivät yksiulotteisia superihmisiä.

Jane Jensenin taidonnäyte kahdenkymmenen vuoden takaa tarjosi paitsi koukuttavan käsiksen, myös hyvin kirjoitettuja ja loogisesti käyttäytyviä hahmoja. New Orleansin voodoomurhien ympärillä pyörivä juonikuvio alkaa oudoista painajaisista, mutta jalostuu pelin edetessä paljon alkuasetelmaa suuremmaksi sopaksi.

Trilogian päättänyt kolmas Gabriel Knight oli viimeisiä Suuria Seikkailupelejä ennen vuosia kestänyttä genrelamaa. Sitten tulivat digijakelu ja uusretro. Nyt varjojääkäri ratsastaa jälleen.

“Aloin keskustella yhteistyöstä Activisionin kanssa vuonna 2012. Ajatus Gabriel Knightin 20-vuotispäivityksestä alkoi tuntua todella hyvältä idealta. Talossa oli sattumoisin hyvillä paikoilla väkeä, jotka halusivat, että Sierran tuotteille tehdään vielä jotain. Tämä lopulta johti uusversion lisäksi myös itse Sierra-brändin uudelleenlanseeraukseen. Olen heille todella kiitollinen”, Jane Jensen kertoo.

“Kipinä pelin päivitykselle syttyi, kun monet muut takavuosien brändit, kuten Monkey Island, Sam'n'Max sekä Broken Sword saivat uudet elämät. Myös alustojen evoluutio vaikutti asiaan. Täppärit ovat hyviä päätelaitteita seikkailupeleille”, Jensen selvittää.

Ritarillista!

Seikkailupelien uudella kultakaudella yrittäjiä riittää kuin tahnaa tuubissa. Gabriel Knightin remasterointia vetää itse Jensen Pinkerton Road -pelistudionsa kanssa. Julkaisuvastuu on puolestaan sälytetty epävirallisesta King's Quest -jatkosta sekä Jensenin peleille kumartelevasta Cognitionista tutulle Phoenix Onlinelle.

Samainen pumppu julkaisi tänä vuonna Jensenin kynäilemän Moebiuksen (Pelit 6/2014, 72 pistettä), joka jäi käsikirjoittajalegendan aikaisempien pelien jalkoihin. Moebiuksen jälkimainingeissa huolestuin aika tavalla Gabrielin kohtalosta, mutta onneksi turhaan. Konepellin alla hyrrää vanha tuttu, vaikka koko kori on uusittu.

“Halusin säilyttää alkuperäisen pelin tunnelman, mutta tarkemmalla grafiikalla. Halusin myös tehdä pelistä aikaisempaa pelottavamman. Peruskonsepti sen sijaan toimii edelleen, joten en halunnut sotkea pakkaa kovin paljoa”, Jensen avaa motiiveja 20-vuotispäivityksen takana.

Uus-Gabrielissa grafiikka on tehty kokonaan uusiksi. Kaunis pikselitaide on korvattu staattisissa taustoissa hiihtävillä polygonihahmoilla. Samalla tummatukkainen Gabriel on vaihdettu kolmannesta pelistä napattuun viikinkiversioon. Samanlainen muutos tehtiin toisen Monkey Islandin remasterointiin, kun Guybrush blondattiin.

Jensen puolustautuu sanomalla, että Gabriel on aina ollut vaalea hahmo, joskin ysärin pikselitaiteessa hiukset piti värittää ruskeiksi. ”Toki nyt lopputulos on lähempänä kolmannen pelin hahmomallia. Halusin Gabrielista nuoremman näköisen alkuperäisversioon verrattuna, koska kyseessä on sarjan ensimmäinen peli.”

Musiikkiraita tallaa alkuperäisiä latuja, joten korville on luvassa pääasiassa sulosointuja. Suurin osa biiseistä on siirtynyt uudelle vuosituhannelle hienosti, mutta esimerkiksi poliisiasemalla on kuunneltava midirenkutusta muistuttavaa tiluttelua. Ääninäyttely ei mene ihan yhtä komeasti putkeen.

Ääninäyttely löi itsensä ysärillä läpi. Gabrielin romppuversiossa Tim Curry ja itse Mark Hamill tavasivat vuorosanoja. Tähdet hoitivat tuolloin leiviskänsä paikoin laiskotellen, mutta riittävällä ammattitaidolla. Nyt rooleissa äännähtelevät samat syväkurkut kuin Telltalen peleissä. Todella syvää etelänmurretta solkkaavan Gabrielin puheenparteen pitää hetki totutella, mutta alkujärkytyksen jälkeen dubbaus toimii mainiosti.

“Säilytimme lähes kaiken alkuperäisen dialogin, mutta kun aloin pelata, minusta tuntui, että puhetta on liikaa nykypelaajille. Tämän vuoksi dialogijärjestelmään päätettiin lisätä avainsanojen korostus, jolloin pelaaja tietää, mihin suuntaan dialogia kannattaa kuljettaa”, Jensen sanoo.

Isien synnit

Pelimekaniikassa evoluutiota on tapahtunut tasan käyttöliittymän verran. Pieni pelko eli persuksissa, että Phoenix Onlinen kankea käyttis tekisi paluun, mutta naksuttelusta on tehty sopivan sujuvaa. Hotspottia klikkaamalla sen ympärille nousee toimintovalikko, josta valitaan, mitä tehdään. Systeemin olisi voinut muuttaa kahden hiirenkorvan varassa toimivaksi, mutta nykysysteemi toimii riittävän hyvin.

Jos alkuperäisteos on tuoreessa muistissa, pulmat eivät tuota ongelmia. Pakettia on virtaviivaistettu jonkin verran, ja tämä näkyy ennakkoversiossa jo ensimmäisen päivän kohdalla, kun Gabrielin isoäidin talo sekä tönöstä löytynyt kellopuzzle loistavat poissaolollaan. ”Uusi painos mahdollistaa uusien pulmien ja maisemien lisäämisen, jotka jäivät alkuperäisestä pelistä uupumaan. Ylimääräistä klikkailua ja turhia osuuksia on pelistä poistettu”, Jensen sanoo.

Tietyt asiat ovat ja pysyvät. Esimerkiksi miimikon houkutteleminen moottoripyöräpoliisin riesaksi kiristi pinnaa jo ysärillä, mutta nyt kohtauksesta on tehty entistäkin rasittavampi. Parin tunnin talutusharkkojen jälkeen viimein onnisti. Samalla mieleen palautui ysäriltä tuttu save & load -rumba, joka olisi saanut jäädäkin menneisyyden haamuksi.

Sukkana kakkoseen?

Ennakkoversio rajoittuu kahteen ensimmäiseen pelipäivään. Uusi graafinen ilme ja tuttu pelimekaniikka saattelevat peliklassikon komeasti uuden yleisön äärelle. Pelisarjan reformointi aloitettiin tosin väärästä vesasta, sillä kipeimmin uutta elämää olisi kaivannut ysärin hirvittävällä videoteknologialla kasaan parsittu kakkonen.

”Kakkospelin siirtäminen uudelle pelimoottorille ei ole niin helppoa kuin voisi kuvitella, sillä alun perin videon varaan rakennettu peli ei toimisi näin. Minulla ei ole alkuperäistä videomateriaalia, joten HD-päivityskään ei onnistu. En silti sano, etten koskaan tekisi uusia versioita myös kakkosesta ja kolmosesta”, Jensen toteaa.

Jos ykkönen myy riittävän hyvin, tulevaisuudessa saattaa Jensenin mukaan olla tilaa myös neljännelle osalle. ”Ensin on selvitettävä, kiinnostaako pelisarja ihmisiä edelleen. Minulla on tarinan peruspilarit jo mielessäni, jos projekti jossain vaiheessa toteutuu. Noituus on tai ei ole hyvin tärkeässä roolissa.”

Toivottavasti Gabriel Knight saa sekä retroilijat että seikkailunnälkäiset noviisit liikkeelle, sillä neljäs seikkailu olisi herkkua! Se olisi samalla kaunis sinetti pelivanhusten sukupolvenvaihdoksille, sillä Hollywoodin vuosia sitten valloittanut uusversiovitsaus tuntuu olevan jo jatko-osapiruakin sitkeämpi tapaus.

Juho Kuorikoski

KUVATEKSTIT:

GK1: Gabriel on muuttunut parissakymmenessä vuodessa melkoisesti. Juhlapainoksessa nähdään kolmannen pelin sankaria muistuttava varjojääkäri.

GK2: Juonenkuljetus luottaa sarjakuvaruutuihin. Ratkaisu toimii paljon paremmin kuin geneerinen välivideosaaste.

GK3: Tutut paikat näyttävät upeilta HD-hoidon jälkeen.

GK4: Tuunatussa dialogissa peliä edistävät avainsanat korostetaan automaattisesti keltaisella, jos hyvin käsikirjoitettua vuoropuhelua ei halua kuunnella.

GK5: Kyseessä ei edelleenkään ole lastenpeli.